دفترچه سوالات وپاسخ کنکور ارشد زبان‌ انگلیسی91

Untitleda10
دفترچه سوالات وپاسخ کنکور ارشد زبان‌ انگلیسی91

دانلود سوالات دانلود کلید

کارشناسی ارشد مجموعه زبان انگلیسی

آزمون کارشناسی ارشد مجموعه زبان انگلیسی دارای 3 رشته “آموزش زبان انگلیسی”، “زبان و ادبیات انگلیسی” و “مترجمی زبان انگلیسی” می باشد. ضرایب دروس هر رشته در جدول زیر قرار داده شده است.

ضرایب دروس آزمون کارشناسی ارشد مجموعه زبان انگلیسی بر اساس دفترچه ثبت نام 95
رشتهضرایب به ترتیب دروس
زبان عمومیزبان تخصصی آموزشزبان تخصصی ادبیاتزبان تخصصی مترجمی
آموزش زبان انگلیسی2300
زبان و ادبیات انگلیسی2030
مترجمی زبان انگلیسی2003

رشته آموزش زبان انگليسی

رشته آموزش زبان انگليسي به بررسي و تحقيق در مورد مسايل مربوط به يادگيري و آموزش زبان انگلیسی مي‌پردازد. رشته آموزش زبان انگلیسی مشكلات و موانع يادگيري و آموزش زبان انگلیسی را بررسي كرده و راه حل‌هايي را نيز ارائه مي‌دهد. رشته آموزش زبان انگلیسی رشته‌اي است كه در واقع از چندين رشته ديگر حاصل شده است و مفاهيم و معاني آن‌ها را مورد استفاده قرار مي‌دهد؛ از اين رو اين رشته را جزو رشته هاي ميان رشته اي به شمار مي آورند. مفاهيم رشته‌هايي از قبيل جامعه شناسي و روانشناسي با محوريت آموزش زبان، در اين رشته مطرح مي‌شوند. مسايل ديگري از قبيل دوزبانگي، تحليل گفتمان، آموزش و يادگيري زبان دوم، سياست‌ها و برنامه‌ريزي‌هاي زباني، یادگیری زبان اول، آزمون سازی زبان انگلیسی، زبانشناسی کاربردی، و موضوعات زبانشناسی نيز در حوزه اين رشته قرار مي‌گيرند.

آموزش زبان انگلیسی

رشته آموزش زبان انگلیسی از پيشينه زيادي برخوردار نيست. مسايل مربوط به آموزش زبان انگلیسی قبلاً ذيل رشته زبان‌شناسي مطرح مي‌شد. با انقلاب چامسكي و ظهور زبان‌شناسي زايشي در اواخر دهه 1950، كانون توجه زبان‌شناسي بيشتر به مسايل مربوط به زبان‌شناسي زايشي محدود گرديد. در واكنش به اين امر مسايل مربوط به يادگيري و آموزش زبان انگلیسی تحت عنوان زبان‌شناسي كاربردي گسترش يافتند. زبان‌شناسي كاربردي از لحاظ اجتماعي، يك نقش پاسخگو نسبت به مسايل مربوط به زبان را دارد. با توجه به مسايل ذكر شده دقيقاً مشخص نيست كه مسايل مربوط به زبان‌شناسي كاربردي چه زماني شروع شد. اما اولين شماره مجله يادگيري زبان در سال 1948در دانشگاه ميشيگان منتشر شد. همان‌طور كه گفته شد زبان‌شناسي كاربردي در ابتدا بيشتر زبان‌شناسي محور بود، اما در دهه1960مسايل مربوط به ارزيابي زباني، سياستگزاري زباني و فراگيري زبان دوم را دربرگرفت، و سپس در دهه هفتاد كم‌كم از زبان‌شناسي نظري جدا شد.

آموزش زبان انگليسي، هم‌اكنون بيشتر به مسايل مربوط به زبان مي‌پردازد: مسايل مربوط به زبان اول، زبان دوم (خارجي) و حتي مسايل مربوط به ترجمه و تفسير.

بعضي از سؤالات رايج مطرح شده در اين رشته عبارتند از:

1ـ چگونه مي‌توان زبان را به بهترين نحو تدريس كرد؟

2ـ عوامل اجتماعي مؤثر در يادگيري زبان کدامند؟

3ـ چگونه تكنولوژي مي‌تواند بر يادگيري و تدريس زبان تأثير داشته باشد؟

4ـ مشكلات مربوط به اختلالات زبان کدامند؟ چگونه مي‌توان از آن‌ها اجتناب كرد؟ و بسياري سؤال‌هاي ديگر.

وضعيت ادامه تحصيل در رشته آموزش زبان انگلیسی

رشته آموزش زبان انگلیسی در ايران در ميان رشته‌هاي مربوط به زبان از نظر ادامه تحصيل داراي شرايط بهتري است. رشته آموزش زبان انگلیسی در ايران تا مقطع دكتري تدريس مي‌شود و تا چند سال آينده هم به تعداد دانشگاه‌هايي كه در داخل كشور اقدام به پذيرش دانشجو در مقطع دكتري در اين رشته مي‌كنند، افزوده مي‌شود. این رشته در خارج از کشور هم به علت کاربردی بودنش وضعیت مطلوبی دارد وافراد میتوانند برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری از دانشگاههای خارجی نیز پذیرش بگیرند.

علاوه بر گرايش آموزش زبان انگلیسی، ديگر گرايش‌هاي مرتبط با زبان عبارتند از:

مترجمي زبان انگليسي: فارغ‌التحصيلان اين گرايش در ترجمه كتب و متون تخصص لازم را كسب مي‌نمايند.

ادبيات انگليسي: تخصص فارغ‌التحصيلان اين گرايش شناخت ادبيات غرب و نقد ادبي است.

زبان‌شناسي: تخصص فارغ‌التحصيلان اين رشته شناخت زبان و ريشه‌يابي و همچنين شناخت سير تحولي زبان است.

زمينه‌های اشتغال در رشته آموزش زبان انگلیسی

فارغ‌التحصيلان رشته آموزش زبان انگلیسی از نظر بازار كار شرايط نسبتاً مناسبي دارند. بيشتر فعاليت‌هاي آن‌ها به آموزش زبان انگلیسی مربوط مي‌شود و از تدريس در مؤسسات خصوصي آموزش زبان انگلیسی گرفته تا تدريس در دانشگاه‌ها، همكاري با مجلات و روزنامه‌هاي خارجي منتشر شده در داخل كشور، همكاري با صدا و سيما در بخش دوبله كردن فيلم‌هاي خارجي، و همكاري با شركت‌هاي مسافرتي به عنوان راهنماي ‌تور را شامل مي شود. البته بايد توجه داشت كه هر دانشجويي صرفاً با پاس كردن واحدهاي دانشگاهي نمي‌تواند فرصت‌هاي شغلي خوبي داشته باشد، بلكه اين امر بستگي به پشتكار و دانش فرد دارد.

با توجه به اینکه اخیرا در کشور یادگیری زبان انگلیسی گسترش یافته است، در نتیجه موسسات خصوصی آموزش زبان انگلیسی در تمام سطوح و کلاسهای آمادگی آزمونهای TOEFL و IELTS و همچنین آزمونهای داخلی از قبیل TOLIMOو MCHE از بازار نسبتاً خوبی برخوردارند. با توجه به ارتباط دقیق رشته آموزش زبان انگلیسی با مسایل آموزش و یادگیری زبان، فارغ التحصیلان رشته آموزش در مقایسه با فارغ التحصیلان بقیه گرایشهای رشته مجموعه زبان به طور بالقوه در این زمینه ها موفقترند.

در رابطه با افرادی که تحصیلات خود را در مقطع دکتری در رشته آموزش زبان انگلیسی ادامه میدهند، از نظر جذب آنها به عنوان هیأت علمی وضعیت رشته آموزش زبان انگلیسی مطلوب است. در هر نقطه ای از ایران هر دانشگاهی دایر شود حتما به افرادی جهت تدریس زبان انگلیسی در دانشگاه نیاز مسلم است. از این نظر افراد فارغ التحصیل رشته آموزش زبان انگلیسی از موقعیت های مطلوبی برخوردارند.

کارشناسی ارشد زبان وادبیات انگلیسی در یک نگاه

رشته زبان و ادبیات انگلیسی یکی از سه گرایش مجموعه زبان انگلیسی است که در کنار دو گرایش دیگر، یعنی آموزش زبان انگلیسی و مترجمی زبان انگلیسی، داوطلبان بسیاری را به خود جلب کرده است. در این رشته دروسی در رابطه با تاریخ ادبیات، نقد ادبی و فنون و صناعات ادبی ارائه می شود. معمولا کسانی در این رشته شرکت می کنند که به یکی از حوزه های ادبی علاقه مند باشند و از آن جا که ادبیات همیشه طرفداران خودش را داشته و دارد رشته ادبیات انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد نیز داوطلبین مخصوص به خودش را داراست. کارشناسی ارشد ادبیات انگلیسی از نظر بازار کار، خصوصا بازار کار آکادمیک، یکی از پر فرصت ترین گرایش‌های زبان انگلیسی به شمار می‌آید. فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد ادبیات انگلیسی هم چنین می‌توانند در بسیاری از مشاغلی که توسط فارغ التحصیلان دیگر گرایش‌های زبان انگلیسی انجام می‌شود هم عملکرد درخشانی داشته باشند.

با کارشناسی ارشد زبان و ادبیات انگلیسی بیشتر آشنا شوید

در مقایسه با دیگر گرایش‌های مجموعه (آموزش و مترجمی) باید گفت در گرایش ادبیات انگلیسی بیشتر به وجوه ادبی زبان انگلیسی پرداخته می شود. در حالی که در دو گرایش دیگر به دروسی چون روش تدریس، آزمون سازی، واژه شناسی، زبانشناسی و مهارت‌های ترجمه پرداخته می‌شود در رشته ادبیات انگلیسی آثار نویسندگان مطرح انگلیسی زبان مورد بررسی قرار می‌گیرد. قرون و اعصار به همراه آثار مطرح نویسندگان در سیری تاریخی در درس تاریخ ادبیات و آثار ادبی به بررسی گذاشته می‌شوند. بسیاری از فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد ادبیات انگلیسی این بخش از دروس مقطع کارشناسی ارشد را بسیار جذاب می‌دانند. در بخشی دیگر از این رشته به نقد ادبی، خصوصا نقد قرن بیستم و گرایشات مختلف آن پرداخته می‌شود. درس نقد ادبی در مقطع کارشناسی ارشد ادبیات انگلیسی خود از دو بخش تشکیل شده است که در بخش اول رویکرد‌های نقد و در بخش دوم نقد عملی تدریس می‌شود. رویکرد‌های نقدی که معمولا مورد بررسی قرار می‌گیرند از نقد فرمالیستی روسی آغاز و به نقد‌های متاخر مثل نقد پسا استعماری یا نقد ساختارشکنانه ختم می‌شود. این بخش از رشته بسیار به روز و از حیث ماهیت بین رشته ای محسوب می‌شود. لذا دانشجویان کارشناسی ارشد ادبیات انگلیسی باید از سایر حوزه‌های علوم انسانی و هنر، مثل فلسفه، روانشناسی، جامعه شناسی، موسیقی، نقاشی و غیره اطلاعات جامعی داشته باشند تا بتوانند تحلیل‌های قوی و مستدل از آثار ادبی ارائه دهند.

ظرفیت پذیرش در رشته های کارشناسی ارشد مجموعه زبان انگلیسی

در جدول زیر می توانید ظرفیت کلی پذیرش در کارشناسی ارشد مجموعه زبان انگلیسی را به تفکیک رشته و نوبت پذیرش، بر اساس دفترچه انتخاب رشته 94، ملاحظه فرمایید:

 

ظرفیت پذیرش در کارشناسی ارشد مجموعه زبان انگلیسی به تفکیک رشته و نوبت پذیرش
نوبت پذیرش/ رشتهآموزش زبان انگليسيزبان و ادبيات انگليسيمترجمي زبان انگليسيمجموع ظرفیت در هر نوبت
روزانه45315648657
نوبت دوم1613929229
پيام نور130690199
غيرانتفاعي27070170510
مجازي دولتي1604080280
پرديس خودگردان1547713244
مجازي پيام نور800080
مجموع ظرفیت در رشته1408451340

منبع:3گام دات کام

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *