نکات کنکوری از زبان رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی

در روزهای باقی مانده به کنکور چه مواردی را در نظر داشته باشیم ؟

۱- هر شب به مدت چند دقیقه تمام کارهایی را که در جلسه‌‌ی کنکور انجام خواهند داد را با خودشان مرور کنند، یعنی همان شیوه‌‌ی مدیریت زمان؛ این‌‌کار باعث می‌شود عادت‌‌های لازم در جلسه‌‌ی کنکور ملکه‌‌ ذهن‌‌شان بشود.

۲- خواب شبانه‌‌ی خودشان را تنظیم کنند یعنی حداکثر ساعت یازده شب بخوابند و صبح ساعت ۶ از خواب بیدار شوند تا عادت خوابشان اصلاح شود.

۳-اگر عادت به صبحانه خوردن ندارند حتماً آن را اصلاح کنند یعنی هر روز یک صبحانه مقوی و کم حجم بخورند تا انرژی لازم را برای برنامه‌‌ی نیم‌‌روزی داشته باشند.

۴- سعی کنند هر روز صبح از ساعت ۸ تا ۱۲ ظهر به طور یک روند و با استراحت‌‌های کوتاه درس بخوانند یا آزمون بدهند تا جسم و ذهن‌‌شان به این شرایط عادت کند. این کار باعث می‌شود تا در جلسه‌‌ی کنکور راحت‌‌تر و مسلط‌‌تر چهار ساعت زمان آزمون را سپری کنند.

۵- از تماس و ارتباط با کسانی که موجب اضطراب می‌شوند خودداری و دوری کنند.

۶-درس‌‌ها و مبحث‌‌هایی که فرمول و نکته‌‌های بیش‌‌تری دارند را در این یک هفته به طور سطحی نگاهی بیندازند مانند ادبیات، دینی، فیزیک، شیمی، هندسه تحلیلی و امثال این‌‌ها؛ البته برای هر دانش‌‌آموزی شاید کمی متفاوت باشد.

۷توصیه قطعی این است که از هفته آخر به بعد ، یادگیری جدید را کنار بگذارند . یادگیری مطالب جدید باعث می شود ، در یادآوری آنچه قبلاً آموخته اند دچار مشکل شوند.

۸- بهترین کار این است ، مطالبی را که تا به حال یادگرفته اند مرور کنند. مسلماً منظور از مرور، خواندن کلمه به کلمه همه مطالب نیست . بسته به اینکه چطور درس می خوانند ، می توانند با روشهای مختلف این کار را انجام دهند . اگر در حین مطالعه ، عادت دارندکه از مطالب خلاصه برداری کنند یا زیر نکات مهم خط بکشند ، این عادت باعث می شود به راحتی بتوانند مطالب را مرور کنند. اگر چنین عادتی ندارند ، ورق زدن کتابها و نگاه کردن به کلماتی که درشت تر یا به رنگ دیگری نوشته شده اند و نگاه کردن به نمودارها و جدولها به شما کمک می کند مطالب را مرور کنند.

۹ دقت کنند چه مطالبی را قبلاً زود فراموش می کردند ودر فهم کدام یک اشکال داشتند ، در مرور باید به این مطالب بیشتر تاکید کنند.

۱۰ مجموعه تست سالهای قبل ، در مرور مطالب کمک می کند . ضمن اینکه از این کار برای مرور مطالب نیز کمک می گیرند، اما کار تست زدن را جدی تر از قبل انجام دهند. به این معنی که زمان پیشنهادی را خیلی دقیق رعایت کنند ، تا تمرینی باشد برای جلسه کنکور .

۱۱ از مجموعه تست هایی که شبیه دفترچه های واقعی کنکور هستند استفاده کنند . تا چشمان به نوع حروف و اندازه آنها عادت کنند و مهمتر از همه ، یاد بگیرند که چگونه وقت را سرجلسه کنکور تنظیم نمایند .

۱۲ در هفته های آخر خیلی ها در این فکر هستند که چه کارهایی می توانستند انجام دهند،اما انجام ندادند و فکرهایی از این قبیل را کاملاً فراموش کنند ، فقط به زمان باقی مانده ، فکر کنند و از آن استفاده نمایند.

۱۳- در مرور هم ، مانند مطالعه ، کیفیت مهم است نه کمیت ، داوطلبان با هشیاری و با استفاده روشهای مناسب ، می توانند تمام درسها یا بیشتر آنها را با دقت مرور کنند . فقط توجه کنند که مرور ، همان خواندن نیست . مرور نوعی یادآوری سریع ذهنی با توجه به مفهوم کلی است . در حالی که خواندن ، کلمه کلمه بیان کردن ، مطالب است

و اما در هفته‌‌ی آخر

در این هفته کار داوطلبان کمی با هفته‌‌ قبل تفاوت خواهد کرد که به طور کوتاه آن‌‌ها را بیان می‌کنم:

۱- مقدار مطالعه نسبت به قبل باید کم‌‌تر شود یعنی داوطلبان نباید بیش‌‌تر از ۸ ساعت در روز بخوانند و چنان‌‌چه کمی کم‌‌تر هم بشود ، اشکال ندارد.

۲- بهتر است تست زدن خود را بسیار کم کنند تا برای جلسه‌‌ی کنکور اشتیاق تست زدن داشته باشند.

۳- فقط یک آزمون جامع در برنامه‌‌ی آن هفته قرار دهند و آن را بررسی کنند.

۴- فرمول‌‌ها و نکته‌‌ها را فقط مرور کنند و اگر تستی را علامت‌‌دار کرده‌‌اند به آن نگاهی بیندازند.

۵- درس‌‌های عمومی را یک بار دیگر و با سرعت و سطحی مرور کنند.

۶- استراحت و تفریح‌‌های خود را بیش‌‌تر کنند البته تفریحاتی که باعث آسیب رساندن به آن‌‌ها نشود و هم‌‌چنین ایجاد خستگی زیادی نکند.

۷- شب‌‌ها به موقع بخوابند و حداقل در شبانه‌‌روز ۸ تا ۹ ساعت خواب کامل داشته باشند.

۸- در روز آخر قبل از کنکور اگر بتوانند مطالعات خود را کنار بگذارند بهتر است؛ ولی اگر نتوانستند و یا احساس نگرانی کردند سعی کنند بیش‌‌تر از ۳ الی ۴ ساعت در صبح درس نخوانند و تمام بعد از ظهر و شب را استراحت کنند تا ذهنشان برای فردای آن روز آماده باشد. اگر به غیر از این عمل کنند خدای نکرده در روز کنکور به مشکلات اساسی برخواهند خورد.

۹- اگر در هفته‌‌ی آخر به‌‌درستی استراحت کرده باشند چنان‌‌چه شب آخر را خوب نخوابند، در هنگام آزمون دادن به مشکل برنخواهند خورد.

یک روز مانده تا کنکور

ـ به‌طور کلی درس خواندن در این روز را پیشنهاد نمی‌کنم، البته اگر فکر می‌کنند که با درس نخواندن اضطرابتان بیشتر می‌شود می‌توانند صبح تا ظهر یک دور سطحی بر روی یکی ، دو تا از درس‌ها داشته باشند و بعد از‌ظهر را استراحت کنند.

روز قبل از کنکور به توصیه کارشناسان قرار بر این است که درس خوانده نشود. من برای این روز توصیه ام این است که ورزش های سبکی مثل پیاده روی در پارک را انجام دهند تا یک مقداری بدن خسته شود که این باعث ترشح هورمون

اِندروفین می شود که آرام بخش است و هم این خستگی فیزیکی اثر مستقیم روی خوابشان دارد. به هیچ عنوان بیرون از منزل چیزی میل نکنند حتماً بایستی شام یک غذای پروتئینی بدون چربی باشد به همراه یک مقدار سالاد سبزیجات تاره برای مثال یک تکه مرغ یا ماهی یا حبوبات پخته مثل لوبیا و عدسی مصرف کنند به همراه سبزی و سالاد

شب کنکور

سعی کنند یک غذای مقوی وکم حجم برای شام بخورند خوب است که شب قبل از امتحان یک لیوان دم کرده گیاهی مثل گل گاوزبان و بابونه بنوشند که برای آرامش و خواب مؤثر است و به هیچ عنوان تا دیر وقت بیدار نمانند حتماً ساعت ده شب بخوابند.

ـ سعی کنند شب را به خوبی بخوابند و استراحت کنند ولی به هیچ وجه از قرص‌های خواب‌آور استفاده نکنند.

روز کنکور

ـ حتماً صبحانه‌ی کامل و مقوی بخورند تا انرژی کافی داشته باشند که ۴ ساعت سر جلسه کنکور بنشینند.

در صبح روز امتحان دانش آموز قاعدتاً ساعت ۶ صبح از خواب بیدار می شود صبحانه خیلی مهم است حتماً باید پروتئین و بدون چربی باشد از مصرف خامه و کره خودداری کنند .عدسی یا نان و پنیر و گردو ترکیب پروتئینی خوبی است حتماً دو تا سه قاشق غذا خوری عسل مصرف کنند.

با خود حتماً‌ دو مداد نرم تراشیده شده، پاک‌کن، یک بطری آب به همراه داشته ‌باشند،‌ سعی کنند سر جلسه از یک ساعت مچی عقربه‌دار برای تنظیم وقت استفاده کنند.

سلول های مغزی برای این که بتوانند خوب عمل کنند به دو ماده اصلی احتیاج دارند یکی قند است و یکی اکسیژن این خیلی مهم است دانش آموز باید کاری کند که سطح قند خونش در حد مناسبی باشد که بتواند عملکرد خوبی داشته باشد.

برای این کار از میوه های خشک شده که درصد گلوکزشان پایین است مثل توت خشک، کشمش، انجیر و یا خرمای خشک سر جلسه ببرند و به هیچ عنوان از آبنبات و شکلات یا موادی که شکر دارند استفاده نکنند و نکته مهم تر این که برای این که اکسیژن مناسب به مغز برسد توصیه می کنم روی صندلی صاف بنشینند این خیلی مهم است اگر دانش آموزی کمرش را خم کند با به اصطلاح غوز کند، باعث می شود که بخاطر این که تبادل هوا بین ریه ها و فضای بیرون دچار مشکل می شود به تدریج سطح اکسیژن خون پایین می آید و کارایی مغز افت می کند

از اول تا انتهای کنکور

ـ اضطراب هم می‌تواند خوب و هم می‌تواند بد باشد. در واقع اضطراب یک حالت فیزیولوژیک بدن در پاسخ به موقعیت‌های سخت است و بدن شما را برای تلاش بیشتر آماده می‌کند. اما در هنگام اضطراب شدید به علت اختلالاتی که در تمرکز ایجاد می‌شود بیشتر در معرض خطا و اشتباه هستید. پس باید با اضطراب مخرب مقابله کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *