واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی به عضویت فدراسیون اروپایی علوم و صنایع غذایی (EFFoST) درآمد.
به گزارش  کنکوری ارشد دکترا به نقل از ایرنا از واحد علوم و تحقیقات، دکتر ‘حمید عزت پناه’ عضو هیأت علمی این واحد دانشگاهی اظهار، عضویت مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۲۰۱۲ در فدراسیون اروپایی علوم و صنایع غذایی (EFFoST) و عضویت واحد علوم و تحقیقات با همکاری دفتر امور بین الملل واحد در این فدراسیون در سال ۲۰۱۶ را از جمله اقدامات صورت گرفته در جهت معرفی ایران به مجامع جهانی در حوزه علوم صنایع غذایی ارزیابی کرد.
وی اظهار داشت: حضور در میان دانشگاه ها و انجمن های برجسته علوم و صنایع غذایی می تواند در ایجاد و تسریع همکاری های بین المللی، پژوهش، ارتباط استادان و ادامه تحصیل دانشجویان و بهره مندی از علم روز دنیا در این رشته موثر باشد و این مهم از جمله دستاوردهای عضویت ایران و بخصوص واحد علوم و تحقیقات در فدراسیون های بین المللی و حضور فعال در کنفرانس های معتبر بین المللی است.
عزت پناه به برگزاری همایش های داخلی و بین المللی در حوزه علوم صنایع غذایی اشاره کرد و گفت: از جمله این همایش ها می توان از همایش جهانی IUFoST نام برد که به صورت تخصصی هر دو سال یکبار و در حوزه علوم صنایع غذایی برگزار می شود و معتبرترین همایش در این حوزه به شمار می آید.
وی با توجه به فعالیت مستمر و ارائه مقالات متعدد در دوره های مختلف کنفرانس بین المللی IUFOST در فرانسه (۲۰۰۶)، چین (۲۰۰۸) و آفریقای جنوبی (۲۰۱۰) و همچنین داوری کنگره جهانی مذکور در سال ۲۰۱۴ (کانادا)، در دوره هجدهم آن که سال ۲۰۱۶ در ایرلند برگزار خواهد شد به عنوان سخنران مدعو و تنها سخنران کلیدی از منطقه خاورمیانه انتخاب شده است.
عزت پناه خاطرنشان کرد: معتقدم ارائه مقالات و ثبت محصولاتی که ارزش سلامتی بخش دارند باعث شناساندن قابلیت ها، تمدن و سابقه حکیمانه در تولید فرآورده های غذایی هر کشوری است.
عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات، برخی مشکلات موجود در مسیر صادرات فرآورده های غذایی را وضع برخی از قوانین در کشورهای پیشرفته عنوان کرد و افزود: این قوانین و مقررات در مواردی بنیان علمی نداشته و تنها براساس منافع تجاری و صرف حمایت از تولید کنندگان داخلی کشورهای پیشرفته وضع می شوند که در همین راستا مجمعی با عنوان CHI از سال ۲۰۰۷ تشکیل شده است.
عزت پناه که به عنوان سفیر ایران در مجمع GHI حضور دارد، بیان داشت: نقد و بررسی و ارائه توجیه علمی برای بهینه سازی قوانین و مقررات تولید و صادرات مواد و فرآورده های غذایی و در صورت نیاز ایجاد هماهنگی شرایط و قوانین در تولیدات داخلی کشورها به منظور سهولت در صادرات و دفاع از تجارت منصفانه در دنیا از جمله اقدمات در حال پیگیری در این مجموعه است.
عضو هیأت علمی واحد علوم و تحقیقات همچنین بر لزوم ضرورت نظارت بر تولید و عرضه مواد و فرآورده های غذایی که ارتباط مستقیمی با سلامت جامعه دارد تاکید کرد و گفت: به عنوان مثال در بحث شیر، افراد سودجویی وجود دارند که اقدامات آنها موجب تضییع زحمات دامداران و تأمین کنندگان شرافتمند این محصول شده است.
وی یادآور شد: این افراد سودجو با خریداری شیرهایی که برای مصارف انسانی مناسب نیستند و اضافه کردن افزودنی ها به آن سود سرشاری نصیب خود می کنند و ما در زمینه تولیدات مواد و فرآورده های غذایی نیازمند نظارت و برخورد قاطع تری هستیم.
عزت پناه با سابقه ۲۰ ساله فعالیت در دانشگاه و ۲۵ ساله همکاری با صنایع غذایی کشور تاکنون راهنمایی پایان نامه بیش از ۹۰ دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری را برعهده داشته و ۹۰ مقاله علمی و پژوهشی و ISI و ۱۲۰ مقاله در کنفرانس های داخلی و به ویژه بین المللی ارائه داده است و ۵ اختراع ثبت شده دارد.