دانشیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران به داوطلبان کنکور سراسری توصیه کرد: باورهای غلط و نگرانی های ناشناخته پیش از آزمون را کنار بگذارند و مدیریت کنند.

رضوان حکیم زاده، یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاه  کنکوری ارشد دکترا به نقل از ایرنا در بیان توصیه هایی برای داوطلبان کنکور سراسری سال ۹۵ اظهار داشت: خیلی از دانش آموزان با نزدیک شدن روز کنکور هیجانات ناشناخته ای را تجربه می کنند که نگرانشان می کند.
وی در توصیف این وضعیت دانش آموزان گفت: احساس دل بهم خوردگی و آشوب می کنند و متصورند که حالشان بد شده و قرار است برای آن ها اتفاقی بیفتد و بدتر اینکه فکر می کنند فقط خودشان این شرایط را دارند.
وی خاطرنشان کرد: این حالت برای همه کسانی است که زمان زیادی صرف آماده سازی برای شرکت در یک مسابقه می کنند طبیعی است و هرچه به زمان مسابقه نزدیک تر می شوند این احساس ممکن است شدیدتر شود.
وی یادآور شد: جای هیچ نگرانی نیست؛ اگر شما انتظاری برای موفقیت نداشتید اصلا چنین حالتی را تجربه نمی کردید؛ مطمئن باشید به محض رسیدن به جلسه و شروع رقابت فقط درگیر جلسه خواهید بود.
حکیم زاده تصریح کرد: شما از هر ورزشکار حرفه ای که برای میادین بزرگ مسابقه می دهد سؤال کنید به شما خواهد گفت که قبل از رفتن به زمین و یا روی تشک یا گود و رینگ، چنین حالت هایی را تجربه کرده است، اما این امر مانعی برای شرکت و نتیجه گرفتن نمی شود. شما برنده می شوید.

** مطمئن باشید کم نمی آورید
دانشیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران در ادامه مصاحبه با ایرنا اظهار داشت: برخی ها به غلط فکر می کنند چون مدت زمان زیادی را صرف آمادگی برای روز کنکور کرده اند، خسته شده اند و بدنشان توان کافی نخواهد داشت.
حکیم زاده گفت: جالب است بدانید که سیستم عصبی روانی بدن و مغز ما به شکل شگفت انگیزی بدن را در شرایط خاص تنظیم می کند؛ به عنوان مثال شما معمولا نیمه شب ها همیشه خواب هستید و در حالت طبیعی اگر بارها صدایتان بزنند هم به سختی بیدار می شوید؛ اما اگر با هواپیما مسافرتی داشته باشید که در نیمه شب باشد شما کاملاً هوشیار و بیدار هستید و اصلاً احساس خواب آلودگی نمی کنید.
وی افزود: به همین دلیل با وجود این که اکثر مردم در نیمه شب ها خوابند در همان ساعت مردم زیادی که باید مسافرت کنند، در فرودگاه ها بیدار هستند؛ مغز آن ها به درستی بدن آنها را برای چنین شرایطی تطبیق داده است.
این روانشاس ادامه داد: بدن شما طبق فرمان ها مغز شما برای روز کنکور و ساعات طولانی هوشیاری و نشستن آماده شده است.

** چیزی از ذهنتان نخواهد پرید
حکیم زاده اظهار داشت: برخی ها به غلط نگران هستند که همه مطالبی که خوانده اند ناگهان از ذهنشان بپرد؛ لازم به توضیح است که شما به مدت یک سال برای کنکور آماده شده اید؛ قطعاً در این مدت بسیاری از مطالبی که فرا گرفته اید در ذهن شما پردازش و در حافظه شما ثبت شده اند.
وی ادامه داد: اما همان طور که می دانید تمامی مطالب در همه زمان نمی توانند در حافظه کوتاه مدت حضور داشته باشند؛ لذا به شکل آگاهانه ای این موارد از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت منتقل می شوند.
وی افزود: اما نکته مهم این است که حافظه کوتاه مدت ما برای یک زمان محدود امکان انباشت و بازیابی اطلاعات را دارد؛ لذا در مواقع لزوم خوشبختانه سیستم های حافظه ای ما به شکل متناسب کار می کنند.
وی ادامه داد: خیالتان راحت باشد اکثر مطالبی که شما در طول زمان فرا گرفته اید در روز کنکور از حافظه ی بلند مدت و کوتاه مدت شما بازیابی می شوند؛ خصوصاً این که آزمون کنکور چهار گزینه ای است و شما لازم نیست چیزی را بنویسید بلکه باید جواب درست را بازشناسی نمایید.
حکیم زاده اظهار کرد: اغلب کسانی که در کنکور نمی توانند سؤالی را درست پاسخ دهند به این دلیل است که آن را بلد نیستند و شما کمتر می شنوید که فردی سؤالی را بلد باشد و فقط جواب یادش برود، به محض دیدن جواب درست ارتباط اطلاعاتی و پردازش برقرار می گردد و شما به راحتی خواهید توانست جواب درست را علامت بزنید.

** در تله سؤالات سخت نیفتید؛ قرار نیست همه جواب ها را بلد باشید
حکیم زاده اظهار کرد: از تجسم سازی منفی مواجهه با سوالات بپرهیزید؛ تعداد کسانی که تمام آزمون ها را صد در صد پاسخ می دهند به تعداد انگشنان دست هم نمی رسد اما تعداد افرادی که در رشته های متعدد در دانشگاه ها قبول می شوند بسیار زیاد است.
دانشیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران گفت: همان طور که آن ها خیلی سؤالات را پاسخ داده اند، قطعاً سؤالات متعددی را هم جواب نداده اند؛ ولی قبول شده اند.
وی یادآور شد: بسیاری از کسانی که در رشته های خوب دانشگاه های سطح اول قبول می شوند، بسیاری از سؤالات را هم جواب نمی دهند، لذا نگران این نباشید که باید همه چیز را بدانید و همه سؤالات را پاسخ دهید.
حکیم زاده با بیان اینکه کنکور، یک آزمون استاندارد است، تصریح کرد: معنای این جمله این است که در این آزمون برخی سؤالات که تعدادشان کم است خیلی دشوار، برخی سؤالات خیلی آسان و اکثریت سؤالات متوسط هستند.
وی خاطرنشان کرد: برای موفقیت در کنکور لازم نیست این دشوارترین سؤالات را حتماً پاسخ دهید؛ اما ممکن است شما ندانسته در تله این سؤالات بیفتید و تلاش برای پاسخ دادن به این سؤالات وقت زیادی از شما بگیرد.
وی افزود: به محض این که متوجه شدید این سؤال برای شما دشوار و دور از ذهن است معطل آن نشوید دور شماره آن سؤال را دایره بکشید و از وقت خود برای پاسخ به سؤالات بعدی استفاده کنید؛ اگر وقت اضافه آوردید دوباره به این سوالات برگردید.

** باید همه شب بیدار بمانم و تا لحظه آخر کار کنم!
دانشیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران اظهار کرد: هیچ قانون همگانی و یکسانی برای سپری کردن روزهای آخر قبل از کنکور وجود ندارد؛ شما وقت خودتان را مطابق وضعیت متناسب با خودتان سپری کنید.
وی گفت: برخی ها تا لحظه آخر مرور می کنند؛ برخی روز آخر را استراحت می کنند؛ در هر حال نباید خودتان را تحت فشار قرار دهید و یا با دیگران مقایسه کنید.
وی افزود: همان طور که رنگ چشم و قد و وزن شما با دوستانتان فرق دارد، وضعیت جسمانی و تنظیم عادات شما هم متفاوت است.
حکیم زاده ادامه داد: از بیدار ماندن طولانی در شب کنکور بپرهیزید؛ مثل هر فعالیت دیگری استراحت کافی نیز برای آمادگی ذهن و جسم ما برای استفاده حداکثری از توانمندی هایمان در مواقع مسابقات ضروری است.
وی یادآور شد: شب قبل از کنکور به موقع بخوابید، غذای مناسب بخورید، دلشوره های شما طبیعی هستند؛ مطمئن باشید صبح زود با آرامش و انرژی بیدار می شوید.
دانشیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران تاکید کرد: برای حضور به موقع در جلسه امتحان زمان زودتری از منزل خارج شوید که دچار نگرانی دیر رسیدن نشوید.
وی خاطرنشان کرد: با توکل به خدا شما امتحان خوبی خواهید داشت و قطعاً از زحمات و تلاش های خودتان نتیجه خواهید گرفت.

** سخنی با والدین
این استاد دانشگاه تهران اظهار داشت: خانواده های گرامی باید توجه داشته باشند که در مورد گذراندن وقت در این روز هیچ توصیه و فشاری به دانش آموزان وارد نیاورید.
حکیم زاده گفت: هر وضعیتی که از دیدگاه آمادگی کسب کرده باشند، در این روز هیچ تغییر خاصی در آن اتفاق نمی افتد؛ اگر دانش آموز علاقه مند باشد تا لحظات آخر مرور نماید، انتخاب خود اوست و این امر ممکن است برای او مناسب باشد.
وی افزود: اگر هم فکر می کند بهتر است استراحت نماید باز هم به این تشخیص احترام بگذارید؛ هر چند همه نگرانی ها و دلسوزی های شما قابل درک است اما لطفاً از تنش لفظی و ایجاد ناامنی روانی برای فرزندانتان اجتناب کنید.
دانشیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: حتماً به اندازه خود شما و یا شاید هم بیشتر از شما، فرزندانتان هم دوست دارند امتحان خوبی بدهند و موفق باشند؛ در کنارشان با آرامش حضور داشته باشید تا به یاری خدا بتوانند نتایج خوبی بگیرند.
گفت و گو از: حمیدرضا بازگشا