صدور مجوز فعالیت 2روز در هفته اعضای هیات علمی در شرکت های دانش بنیان

به گزارش خبرنگار علمی  کنکوری ارشد دکترا به نقل از ایرنا، وحید احمدی روز یکشنبه در اولین نشست شورای حکام مرکز منطقه ای اقیانوس شناسی یونسکو در غرب آسیا در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به سیاست کلان وزارت علوم در تقویت اقتصاد دانش بنیان و شرکت های دانش بنیان، مشکلاتی در این مسیر وجود داشت و مشخص نبود که اعضای هیات علمی در ساختار دانشگاه ها چگونه می توانند از این ظرفیت استفاده کنند.
وی ادامه داد: تکلیف دانشگاه ها نیز در این زمینه روشن نبود که آیا می توانند امتیازی برای هیات علمی خود قائل شوند که ساعاتی از موظفی آنها در شرکت های دانش بنیان سپری شود و یا اینکه چه میزان از وقت هیات علمی را می توان به این امر اختصاص داد.
احمدی تدوین و ابلاغ آیین نامه تاسیس شرکت های دانش بنیان دانشگاهی را در راستای تعیین تکلیف و پایان بخشیدن به ابهامات موجود در زمینه نحوه فعالیت دانشگاهیان در شرکت های دانش بنیان عنوان کرد و گفت: براساس این آیین نامه، اعضای هیات علمی اجازه دارند دو روز در هفته به شرکت های دانش بنیان بروند و حضورشان به عنوان ساعت موظفی فعالیت در دانشگاه تلقی شود که این دو روز به صورت دو نیمروز و یک روز کاری کامل خواهد بود.
به گفته وی، تقاضای اعضای هیات علمی برای حضور بیش از دو روز در هفته در شرکت های دانش بنیان، مستلزم تایید و تصویب در هیات امنا و هیات رئیسه دانشگاه محل خدمت آنها خواهد بود.
معاون وزیر علوم یادآور شد: دو نوع شرکت دانش بنیان وجود دارد که یکی از آنها به صورت کاملا خصوصی اداره می شود و اعضای هیات علمی می توانند از موسسان آنها باشند و نوع دوم نیز شرکت هایی است که دانشگاه ها می توانند به نسبت 49 به 51 درصد در آنها سهیم شوند.
وی افزود: جزییات فعالیت درمورد هر دو نوع این شرکت ها در آیین نامه تاسیس شرکت های دانش بنیان دانشگاهی، قید شده و تکلیف دانشگاه ها، استادان، دانشجویان و دانش آموختگان کاملا مشخص شده است.
احمدی تصریح کرد: ابلاغ این آیین نامه به مشکلات حقوقی که دانشگاه ها، اعضای هیات علمی و دانشجویان برای فعالیت در شرکت های دانش بنیان داشتند پاسخ داده و آنها را مرتفع کرده است.
آیین نامه تاسیس شرکت های دانش بنیان در تاریخ 20 تیرماه 1395 از سوی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاه ها و مراکز پژوهشی سراسر کشور ابلاغ شد.
در حال حاضر بیش از دو هزار و 450 شرکت دانش بنیان با زمینه های تحقیقاتی مختلف در کشور فعالیت می کنند.

**فعالیت مراکز منطقه ای می تواند ابزار توسعه روابط بین کشورها باشند
معاون وزیر علوم، موافقت یونسکو با فعالیت مرکز منطقه ای اقیانوس شناسی یونسکو در غرب آسیا با مرکزیت ایران را نشانگر توانایی و ظرفیت بالای علمی کشورمان دانست و گفت: امیدواریم با فعالیت کشتی اقیانوس پیمای ایران در آینده نزدیک و فعالیت مراکز تحقیقاتی که در کنار دریای عمان، خلیج فارس و دریای خزر داریم شاهد توسعه بیشتر تحقیقات در عرصه های آبی کشور باشیم.
وی فعالیت مراکز منطقه ای را ابزاری برای توسعه روابط بین کشورها دانست و اظهار داشت: تقویت دیپلماسی علمی از رویکردهای اصلی وزارت علوم است و جمهوری اسلامی ایران درصدد است از این ابزار و به واسطه سازمان یونسکو، ارتباطات منطقه ای و بین الملل خود را توسعه دهد.
به گزارش ایرنا، اولین نشست شورای حکام مرکز منطقه ­ای اقیانوس شناسی غرب آسیا تحت پوشش یونسکو، صبح امروز 27 تیرماه با حضور نمایندگان کشورهای عضو منطقه غرب آسیا از جمله پاکستان، عراق و عمان در محل پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی گشایش یافت.
افتتاحیه این نشست با حضور معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ‘سعدالله نصیری قیداری’ دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو و ‘یوری اولیونین’ نماینده یونسکو در مرکز منطقه ای اقیانوس شناسی برگزار شد.
شرکت کنندگان در این اجلاس دو روزه، برنامه ریزی فعالیت های آموزشی و پژوهشی اقیانوسی شناسی مرکز منطقه ای را مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد.

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *