۱- بهینه سازی سیستمهای یادگیری با شعار هر روز بهتر از دیروز پیشرفت تصاعدی ایجاد می کند. هر روز یک رکورد جدید بشکنید و یک گام اساسی بردارید. کارهای جدی را آسان بگیرید و کارهای آسان را جدی بگیرید.
۲- وقتی از کلاس به خانه بر می گردید مطالب همان روز را حتما مرور کنید. بر اساس منحنی نسیان ابینگ هاس (Ebbing haus forgetting Curve) بعد از ۲۴ ساعت ساعت حدود ۷۰ در صد از مطالب خوانده شده را از یاد می بریم!

۳- به خاطر بسپارید که وظیفه یادگیری مطالب , بر عهده شماست و شما مسؤل آموخته هایتان هستید. هر گونه تکیه زدن صرف به شرایط بیرونی ( از قبیل : کلاس – استاد – جزوه – آزمون – پدر و مادر – دوستان – امکانات و …) باعث تضعیف قوای درونی و ذهنی شما می شود .البته باید از تمامی امکانات و شرایط مذکور به نحو احسن و آگاهانه استفاده کنید.

۴- اساتید را با هم مقایسه نکنید آنها را آنطور که هستند بپذیرید نه آنطور که شما می خواهید. سعی کنید از مجرب ترین اساتید هر سرفصل استفاده کنید. فراموش نکنید کنکور مسئله ای تجربه پذیر نیست و یک بار فرصت تجربه دارید پس آزمون و خطا فرصت شما را از بین میبرد.

۵- برای اینکه حافظه شما فعال تر شود و مطالبی را که فرا می گیرید تا چند ماه آینده به راحتی در ذهنتان باقی بماند, لازم است از روش بسیار مهم و فوق العاده استفاده کنید. یعنی قبل از فراگیری مطالب جدید کلیه مطالبی را که قبلا یاد گرفته اید از ابتدا تا جایی که خوانده اید , مرور کنید, همیشه در ابتدای هر جلسه این کار را خیلی سریع و ذهنی انجام دهید. بدیهی است اگر مطالعه شما با یادداشت برداری های فشرده و منسجم همراه باشد مرور مطالب خوانده شده با سرعت بیشتری صورت می گیرد. باری موفقیت در آزمونها , عمقی خواندن کتابها و مطالب بسیار مهمتر از تمام کردن کتابهاست. خطایی که بسیاری از داوطلبان مرتکب می شوند این است که بیشتز از اینکه مطالب را یاد بگیرند و سازماندهی کنند به فکر تمام کردن کتابها هستند. تا به اصطلاح فرصتی برای مرور کردن آنها داشته باشند (چون فراموش می کنند) اطمینان داشته باشید اگر مطالب را عمیق یاد بگیرید زمانی که برای مرور های بعدی صرف می کنید بسیار کوتاهتر خواهد شد. (البته حتی الامکان کتابها باید تمام شود و فرصتی هم برای مرور و رفع اشکال آنها در نظر گرفته شود.)

۶- اولویت بندی کارها و دروس در هر روز یکی از مهمترین نکات مدیریت زمان و برنامه ریزی است. به جای اینکه فقط به کمبود وقت فکر کنید و غصه بخورید و فضای ذهنی خود را با استرس مسموم کنید , بلافاصله دست به عمل بزنید و مهمترین کاری را که درآن لحظه باید انجام شود , پیدا کنید و انجام دهید . برای رهایی از حلقه نگرانی , حتما باید همین الان یک قدم به طرف هدف بردارید. نگرانی را به نشانه ای مثبت برای عمل تبدیل کنید. اگر نگرانی های شما بدون دلیل ادامه پیدا کند , انگاه به جای اینکه فعالیت کنید , در جالت رکود باقی می مانید , و این حالت رکود , نگرانی را افزایش می دهد و به همین ترتیب یک چرخه معیوب به وجود می آید که مانع پیشرفت شما خواهد شد. انشان های موفق , زمانی که نگران می شوند یک دقیقه فکر می کنند و بلافاصله مهمترین کار را پیدا می کنند و در همان لحظه آن را انجام می دهند.

۷- احساس حضور نویسنده در هنگام مطالعه, باعث افزایش بازدهی یادگیری می شود.

۸- قبل از شروع مطالعه دقیق , به تیترها و شکلها نگاه کنید (Preview) منطبق با سیستم (PQ6R) سپس تعدادی سؤال طرح کنید. (Question) بعضی از سؤالاتی که نقش مهمی در یادگیری بحث دارند و در بسیاری از موضوعات قابل طرح می باشند عبارتند از.
۱) درباره این موضوع چه چیز هایی را قبلا یاد گرفته ام ؟
۲) فایده های کلی فراگیری این موضوع چیست و کاربردهای آن کدام است؟
۳) کدام بخش های آن مهمتر است؟
۴) چه انتظاری از خودم دارم؟ بعد از اتمام این بخش چه تغییراتی در روند یادگیری من باید مشاهده شود؟
۵) این موضوع پایه و ریشه چه موضوعاتی می تواند باشد؟
۶) این موضوع به کدام موضوعات وابسته می باشد؟ و با چه مباحثی ارتباط درد؟
۷) اگر بخواهیم به جای این تیتر ها , عناوین دیگری را انتخاب کنم چه عباراتی مناسب است؟
۸) اگر بخواهم مثالی درباره این موضوعات بیان کنم چه مثالهایی مناسب است؟

۹- کلید هایی که مرا به فهم بهتر این موضوع نزدیگتر می کند کدام اند؟(Reticular Activating System (RAS) به خاطر داشته اشید طرح این سؤالات در مدت زمانی کمتر از ۳ دقیقه صورت می گیردو در این مرحله اصلا نیازی به پیدا کردن پاسخ ها نیست !این عمل تنها برای ایجاد تحریک سیستم فعال کننده شبکه ذهنی شما مناسب است.)
طرح سؤال , یکی از مهمترین عوامل ایجاد تمرکز حواس و درک عالی است.

۱۰- هر گاه دچار وسواس و حالت بلاتکلیفی شدید لازم است لیستی از کارهایی که در آن لحظه ذهنتان را مشغول می کند بنویسید و بعد طبق دستور العمل زیر آنها را اولویت بندی کنید (Time Manegment)
۱) امور فوری و مهم
۲) امور فوری و بی اهمیت
۳) امور غیر فوری و مهم
۴) امور غیر فوری و بی اهیت
مورد اول یعنی امور مهم و فوری (دروس مهم و فوری ) را در همان لحظه انجام دهید و اطمینان داشته باشید که بهترین انتخاب را داشته اید. انجام دادن امور مهم و فوری باعث آرامش و سکوت ذهنی می شود و کارایی شما را افزایش می دهد. مورد دوم اگر می توانید انجامدهید. مورد سوم راشرو کنید و قبل از اینکه به مرحله حاد و شفوریت برسد برای آن زمان بندی مناسبی را در نظر بگیرید. مورد چهارم را کنار بگذارید و انجام ندهید . همیشه و در هر لجظهکارهایی که در ذهنمان مرور می شود در یکی از تصمیم بگیرید در مدت باقیمانده از روز , به سراغ دروس مهم و فوری رفته و آنها را ابتدا مطالع کنید و کم کم به سازماندهی ذهن خود نیز بپردازید.

۱۱- در هنگام مطالعه و یادگیری یک موضوع , سعی کنید از چند زاویه زیربه موضوع نگاه کنید:
۱) از دیدگاه طراحان تست های کنکور ۲) از دیدگاه نویسنده و مؤلف ۳) دگاه کسانی که هیچ اطلاعی از موضوع ندارند ۴) دگاه یک داوطلب کنکور که خیلی ریزبین و دقیق است ۵) یدگاه یک دانشمند و محقق .توانایی سیال سازی ذهن در یادگیری راه موثری برای درک بهتر می باشد . تاکید می کمن موارد فوق با سرعت در تفکر به انجام می رسد نه با سرعت در تکلم , همانطور که خودتان می دانید سرعت تفکر دهها باربیستر از سرعت تکلم است , به همین دلیل شما درمدت کمتر از چند دقیقه می توانید عملیات ذهنی پیچیده ای را انجام دهیدو فکرتان را به راحتی به در گردش در آورید. ( تخیل هدایت یافته)

۱۲- طبق اصل Parkinson , محدودیت زمان سرعت را افزایش میدهد بدون اینکه حالت استرس خاصی ایجاد کنید در شرایط کاملاٌ منطقی و واقع بینانه , زمان خود را محدود کنید و خود را مقید کنید تا نیازها و خواسته هی معینی را درراستای اهداف تأمین کنید و به اهداف کوتاه مدت خود برسید.

۱۳- طبق اصل Pigmalion (اثر ایجاد انتظار) اگر شما انتظار معقولی از خودتان داشته باشید و در راه رسیدن به آن تلاش کنید , حتماٌ موفق می شوید.( ان شاءا…)

منبع: کانال تلگرام  پردیس کیمیافکر