اجلاس روسای دانشگاه های سطح یک کشور در تبریز آغاز شد

روسای 9 دانشگاه اصفهان و صنعتی اصفهان، شهید بهشتی تهران، صنعتی شریف و امیرکبیر تهران، فردوسی مشهد، علامه طباطبائی تهران و همچنین دانشگاه های شیراز و تبریز در این احلاس حضور دارند که طی دو نشست صبح و عصر پیرامون مسایل و مشکلات موجود و ارایه راهکار برای حل آنها بحث و تبادل نظر می کنند.
رئیس دانشگاه تبریز در مراسم گشایش این اجلاس طی سخنانی گفت: دانشگاه تبریز از بدو تاسیس در سال 1326 به عنوان دومین دانشگاه بزرگ کشور همواره در عرصه های علمی، سیاسی و فرهنگی درخشیده است که این درخشش در جریان مبارزات انقلابی مردم ایران بیش از پیش تجلی یافت و به واقع این مرکز علمی یکی از مراکز اصلی خیزش مردمی علیه رژیم ستم شاهی بود.
محمدرضا پورمحمدی افزود: در دوران دفاع مقدس نیز دانشگاه تبریز همواره پشتیبان جبهه های جنگ بود و در برخی از واحدها اقدام به تولید صنایع دفاعی می کرد که به همین دلیل مورد تهاجم دشمن بعثی قرار گرفت و با شهادت 22 نفر از دانشجویان و اساتید به عنوان مشهد الشهدای دانشگاه های ایران مشهور شد.
وی، جایگاه علمی و پژوهشی دانشگاه تبریز را خوب توصیف کرد و افزود: در حال حاضر در این مرکز علمی 65 رشته و گرایش با 747 عضو هیات علمی تدریس می شود که دارای 10 موسسه پژوهشی، 58 شرکت دانش بنیان و پنج قطب علمی است.
پورمحمدی یادآوری کرد: هم اکنون در دانشگاه تبریز 21 هزار و 976 دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی در 21 دانشکده مشغول تحصیل هستند.
به گزارش ایرنا، رئیس دانشگاه تهران نیز در این نشست با بیان اینکه هدف اصلی از برگزاری اجلاس دانشگاه های سطح یک، انتقال تجارب و تشریک مساعی برای رفع مشکلات موجود است، گفت: این اجلاس به هیچ عنوان درصدد تصمیم گیری نیست بلکه بیشتر به دنبال همفکری برای حل و فصل مشکلات پیش روی جوامع دانشگاهی است تا به عنوان پشتوانه فکری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عمل کند.
محمود نیلی احمدآبادی با اشاره به اینکه توسعه علمی کشور طی سال های اخیر به خوبی صورت پذیرفته است، از اینکه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ایران در زمینه حضور بین المللی هنوز با ضعف مواجه هستند، ابراز تاسف کرد و افزود: به همین دلیل در رتبه بندی جهانی با وجود اینکه تعدادی از دانشگاه های ایران مدارج خوب و جایگاه قوی تری دارند، اما رتبه های مناسبی را در اختیار ندارند.
وی، تقاضا برای حضور قوی تر و مطلوب تر دانشگاه ها در حل مشکلات کشور را مهمترین مطالبه جامعه دانشگاهی از دولت و دستگاه های اجرایی عنوان و اظهار کرد: دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه های سطح یک کشور در واقع سرمایه های بسیار گرانبهای ایران هستند که باید از این ثروت عمومی به بهترین شکل ممکن استفاده شود چون بی توجهی به این ظرفیت عظیم مجموعه کشور را دچار مشکل می کند.
نیلی احمدآبادی ادامه داد: در این زمینه علاقمندیم دولت همپای دانشگاه ها و همگام با مراکز تحقیقاتی در جهت رفع مشکلات کشور حرکت کند.
وی، از برخی موازی کاری ها در زمینه های تحقیقاتی و پژوهشی انتقاد کرد و گفت: متاسفانه هم اکنون شاهدیم که تعدادی از دستگاه های اجرایی به فکر ایجاد مراکز تحقیقاتی هستند، در حالی که این موضوع به بهترین شکل ممکن و با امکانات بسیار عالی در دانشگاه ها می تواند مسیر طبیعی خود را طی کند.

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *