برگزاری کمپین دانشجویی روز جهانی هپاتیت

مسئول اجرایی کمپین دانشجویی روز جهانی هپاتیت روز یکشنبه در این مورد به خبرنگار علمی  کنکوری ارشد دکترا به نقل از ایرنا گفت: حدود 150 دانشجویی علوم پزشکی در قالب این کمپین اقدام به اطلاع رسانی در مورد بیماری هپاتیت به مردم خواهند کرد.
حمیدرضا کریمی ساری اظهار کرد: دانشجویان در پنج ایستگاه مترو در تهران شامل ایستگاه های شهید بهشتی، صادقیه، تاتر شهر، تجریش و ترمینال جنوب از ساعت 10 تا 19 در روزهای 5 تا 7 مردادماه جاری مستقر می شوند تا اطلاعات لازم را در مورد هپاتیت های ویروسی B و C و کبد چرب در اختیار مردم قرار دهند.
وی با اشاره به اینکه تا آگاهی مردم در این زمینه افزایش نیابد، این بیماری را نمی توان ریشه کن کرد، افزود: علاوه بر درمان کارآمد، واکسن مناسب و اقدامات وزارت بهداشت، آگاهی مردم باید افزایش پیدا کند تا زمینه ریشه کنی این بیماری فراهم شود.
کریمی با اشاره به اینکه هر فردی تمایل به انجام آزمایش های بیماری هپاتیت B و C داشته باشد به تعدادی از آزمایشگاه های تهران معرفی می شود، گفت: این آزمایش ها روزهای 5 تا 7 مردادماه در برخی از آزمایشگاه های تهران به صورت رایگان انجام می شود.
وی اظهار کرد: سازمان اتحاد جهانی هپاتیت هر ساله برنامه های متعددی در نقاط مختلف دنیا به صورت متمرکز به مناسبت روز جهانی هپاتیت برگزار می کند و این کمپین نیز در این راستا برگزار می شود.
کریمی با اشاره به اینکه شعاری که امسال این سازمان مطرح کرده ‘بدون هپاتیت’ است، افزود: اگر یک حرکت جهانی در زمینه هایی مانند درمان و واکسیناسیون انجام شود، می توان تا سال 1410 (2030 میلادی) هپاتیت های ویروسی B و C را ریشه کن کرد.
هپاتیت (Hepatitis) به معنی التهاب در پارانشیم کبد است و به دلایل مختلفی می تواند ایجاد شود که برخی از آنها قابل سرایت و برخی غیرمسری هستند. از عوامل ایجادکننده هپاتیت می توان به اثر برخی داروها، آلودگی به باکتری یا ویروس و مصرف الکل اشاره کرد.
بیشتر مبتلایان به هپاتیت از نوع C و B علائمی ندارند؛ برخی از این بیماران علائم سرشتی عفونت ویروسی از قبیل خستگی، دل درد، درد عضلانی و تهوع و بی اشتهایی را نشان می دهند. در موارد پیشرفته علائم نارسایی کبد بروز می کند که شامل تورم شکم، اندام ها، یرقان و خونریزی های گوارشی است.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *