براساس آمارهای رسمی در حال حاضر حدود ۸۰ درصد دانشجویان در ۲۰ رشته اصلی تحصیل می‌کنند که رشته مهندسی کامپیوتر (نرم‌افزار) با حدود ۱۰۰ هزار دانشجو پس از حسابداری و حقوق یکی از پر طرفدار ترین رشته های دانشگاهی به حساب می آید. رشته مهندسی عمران که نهمین رشته پرجمعیت در ایران است حدود ۶۲ هزار دانشجو تحصیل می‌کنند.

به گزارش کنکوری ارشد دکترا به نقل از ایسکانیوز، رشته مهندسی از جمله رشته هایی است که علاوه بر شاخه های متنوعی که دارد افراد بسیاری را هم به خود جذب می کند. آمارها می گویند که رشته مهندسی بیشترین فارغ التحصیلان دانشگاهی را دارد و البته به ازای آن نیز بیشترین فارغ التحصیل بیکار را در بازار کار دارد. براساس آمارهای رسمی در حال حاضر حدود ۸۰ درصد دانشجویان در ۲۰ رشته اصلی تحصیل می‌کنند که رشته مهندسی کامپیوتر (نرم‌افزار) با حدود ۱۰۰ هزار دانشجو پس از حسابداری و حقوق یکی از پر طرفدار ترین رشته های دانشگاهی به حساب می آید، مهندسی کامپیوتر (سخت‌افزار) نیز دارای ۸۰ هزار دانشجو است و رشته مهندسی عمران که نهمین رشته پرجمعیت در ایران است حدود ۶۲ هزار دانشجو تحصیل می‌کنند. اما این روزها هم که بحث انتخاب رشته داغ است بد نیست که به معرفی چند رشته پر طرفدار مهندسی بپردازیم. تا داوطلبان منتظر ورود به دانشگاه با تامل بیشتری رشته مورد علاقه خود را انتخاب کنند.

۱٫ مهندسی کامپیوتر:

“انسان باید بیندیشد ولی ماشین باید کار کند.” این شعار متخصصان کامپیوتر است. متخصصانی که با پیشرفت و توسعه ی کامپیوتر توانسته اند مغز و عضلات انسان را از اشتغالات تکراری و پیش پا افتاده نجات بخشند و او را در دفع مشکلات و مسایل یاری دهند تا جایی که در کشورهای صنعتی و پیشرفته، کامپیوتر در زندگی افراد حضوری اجتناب ناپذیر دارد. به همین دلیل رشته ی مهندسی کامپیوتر که به طراحی و ساخت اجزای مختلف و نیز نرم افزارهای مورد نیاز جهت کار با کامپیوتر می‌پردازد، از اهمیت بسیاری برخوردار است. این رشته در کشور ما نیز اهمیت بسیاری داشته و تا مقطع دکتری تدریس می‌شود. گفتنی است که رشته ی مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی دارای دو گرایش سخت افزار و نرم افزار است که البته این دو گرایش در مقطع کارشناسی تفاوت قابل توجهی با یکدیگر ندارند.

امروزه کمتر دانشگاهی از دولتی تا غیر انتفاعی را می توان یافت که رشته مهندسی کامپیوتر را از گرایش نرم افزار تا سخت افزار به دانشجویان ارائه نکند. از همین رو این رشته در اکثر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی نیز تدریس می شود. واحدهایی از جمله واحد تهران مرکز، علم و تحقیقات، ورامین-پیشوا، نجف آباد، اهر، لاهیجان، نجف آباد، خوراسگان، همدان، دولت آباد و دانشکده های دیگر در سایر واحدهای دانشگاهی استان ها این رشته را به علاقه مندانش تدریس می کنند.

۲٫ مهندسی هوا فضا:

مهندسی هوا فضا، شاخه‌ای است از مهندسی که با طراحی هواپیما، فضاپیما، ماهواره، ماهواره برها و مسائل و موضوعات وابسته به آن‌ها و همچنین طراحی و سیستم‌ها با تکنولوژی بالا مانند خودروهای کم مصرف و تجهیزات نفت و گاز و سیستم‌های تولید توان سر و کار دارد. این رشته مهندسی به طور کلی به دو بخش اصلی هوانوردی و کیهان‌نوردی که تا حدودی با یکدیگر همپوشانی دارند، تقسیم می‌شود.

مبدأ مهندسی هوافضا را می‌توان در اواخر سده ۱۹ و اوایل سده ۲۰ جستجو کرد. البته بسیاری، اولین کسی را که در زمینه مهندسی هوافضا پیش قدم بود سر جورج کیلی می‌دانند که کارهای او به اواخر سده هجدهم بر می‌گردد. سر جورج کیلی به عنوان اولین فردی شناخته می‌شود که نیروهای وارد شده به وسایل نقلیه هوایی را به صورت نیروی برآ و نیروی پسا مجزا کرد.

در ایران رشته مهندسی هوافضا در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری کرده و به عنوان رشته اول علمی ایران در نقشه علمی کشور شناخته می‌شود؛ و از نظر استخدام فارغ التحصیلان، و تخصیص بودجه به عنوان هدف اول علمی کشور به حساب آمده است. البته فارغ التحصیلان در این رشته در ایران هنوز بسیار اندک هستند و نیاز به فارغ التحصیلان بیشتر در این رشته به طور چشمگیری احساس می‌شود. در ایران سالانه حدود ۷۰۰ نفر در مقطع کارشناسی، ۴۰۰ نفر در مقطع کارشناسی ارشد و ۲۵ نفر دکتری فارغ‌التحصیل می‌شوند.

در ایران، رشتهٔ مهندسی هوافضا تنها در دانشگاه‌هایی که از سطح علمی بالایی بر خوردار هستند وجود دارد و قبولی در این رشته نسبت به رشته‌های دیگر مهندسی دشوارتر است. این رشته تنها در دانشگاه‌های صنعتی مالک اشتر، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، دانشگاه صنعتی ارومیه، دانشگاه صنعتی بوئین زهرا و دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات در تمام مقاطع تدریس می‌شود و در دانشگاه آزاد رامسر و نجف آباد و بناب و چند پیام نور در مقطع کارشناسی؛ و در دانشگاه فردوسی مشهدودانشگاه تهران درمقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و در دانشگاه‌های شهید بهشتی، دانشگاه تبریز، دانشگاه صنعتی شیراز، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه شاهرود، دانشگاه سمنان و پژوهشگاه هوافضا نیز رشته هوافضا در مقطع کارشناسی ارشد تدریس می‌شود. با توجه به نظر رئیس کمیسیون آموزش مجلس، مدرک کارشناسی این رشته در دانشگاه پیام نور به علت عدم امکانات و هیئت علمی کافی به صورت معادل مهندسی هوافضا خواهد بود.

در حال حاضر در مقطع کارشناسی ارشد، این رشته به ۵ گرایش آیرودینامیک، پیشرانش (جلوبرنده)، دینامیک پرواز و کنترل، مهندسی فضایی، سازه‌های فضایی تقسیم می‌شود؛ و در مقطع دکترا، این رشته به ۴ گرایش آیرودینامیک، پیشرانش (جلوبرنده)، مکانیک پرواز و سازه‌های فضایی تقسیم می‌شود.

۳٫ مهندسی پزشکی:

مهندسی پزشکی، نام این رشته ترکیبی صحیح از دو گروه ریاضی و تجربی است. مهندسی و پزشکی همکاری مطلوب و شایسته‌ای را در کمک به بیماران و پزشکان آغاز کرده‌اند و در این راه گام‌های مؤثری برداشته شده‌است که هر روزه بسیاری از خبرهای آن را در رسانه‌هایی شنیده‌اید با توجه به گسترش روزافزون سیستم های مهندسی در حیطه بهداشتی و پزشکی، تربیت و وجود نیروی انسانی متخصص و متبحر که آشنا به وسایل و تجهیزات پزشکی امری ضروریست.

دانشگاه‌های مختلف اعم از دانشگاه آزاد اسلامی این رشته را در چند واحد برای علاقه مندان خود ارائه می‌دهند. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران در سه گرایش: بیوالکتریک، بیومکانیک و بیومتریال این رشته را به دانشجویان علاقه مند خود آموزش می‌دهد. واحد علوم و تحقیقات از جمله یکی از برترین دانشکده های مهندسی پزشکی در بین تمام دانشگاه ایران است. دومین واحد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب است که این رشته را در گرایش، بیوالکتریک آموزش می‌دهد. این واحد دانشگاهی اولین دانشجویان این رشته را پس از دانشگاه شهید بهشتی تهران در کشور آموزش داده است. واحد مشهد نیز دانشجویان علاقه مند را در گرایش بیوالکتریک پذیرش می‌کند. واحد نجف آباد، واحد تبریز، واحد قزوین، واحد دزفول، واحد رامسر، واحد شاهرود نیز ازجمله واحدهای دانشگاهی هستند که این رشته را به علاقه مندان خود آموزش می دهند.

۴٫ مهندسی ورزشی

مهندسی ورزشی، تقریبا رشته ای نو در ایران به حساب می آید. رشته ای که از زمان تاسیسش در دانشگاه آزاد اسلامی حدود ۸ سال می‌گذرد با این وجود تا اندازه ای توانسته است جای خود را در میان علاقه مندان به رشته ورزش و مهندسی باز کند. گرچه بازار کار این رشته همچنان آن طور که باید و شاید انجام نشده است اما‌ مهندسان ورزش می‌توانند در زمینه تجهیزات ورزشی، ساخت ابزار دقیق ورزشی و محاسبات ورزشی کار کرده و استانداردهایی برای ابزارهای ورزشی تعیین کنند،‌ همچنین برای ساخت آنها محاسبه و برنامه‌ریزی کنند و استاندارد دستگاه‌ها و ابزارهای وارداتی را هم کنترل کنند. با این شرایط فضای وسیعی برای نمایش دانش مهندسان ورزش وجود دارد. واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی این رشته را به دانشجویان علاقه مند آموزش می دهد.

۵٫ مهندسی نفت:

مهندسی نفت یکی از رشته های پر طرفدار و یکی از رشته های تحصیلی با گرایش ها و زیر شاخه های بسیار است. این رشته به خصوص در مناطق نفتی به ویژه جنوب کشور بیشتر مشتری دارد چرا که بازار کار نیز در آن بیشتر است. گرایش مهندسی مخازن از جمله گرایش های این رشته است که واحد امیدی، علوم و تحقیقات تهران، واحد جزیره خارک، واحد طبس، واحد علوم و تحقیقات فارس، واحد فیروزآباد، واحد قوچان، واحد گچساران، واحد لامرد دانشجویان علاقه مند را جذب می کنند. رشته بهره برداری نیز از جمله گرایش‌های مهندسی نفت است که واحدهای امیدیه، مسجد سلیمان، جزیره خارک، فیروزآباد، قوچان، گچساران، نور و یاسوج پذیرای علاقه مندان به این رشته هستند. واحدهای علوم و تحقیقات تهران، بافق، جزیره خارک، طبس، علوم و تحقیقات فارس، فیروزآباد، قوچان، گچساران، محلات، میمه، یاسوج گرایش حفاری را به دانشجویان آموزش می دهند. گرایش اکتشاف نیز در واحدهای علوم تحقیقات تهران، امیدیه، شاهرود، طبس، قشم، لامرد، محلات و میمه پذیرش دانشجو می‌کند. واحد الیگودرز نیز در گرایش مهندسی نفت پذیرش دانشجو دارد.

۶٫ مهندسی معدن:

مهندسی معدن از جمله رشته هایی است که به علت شرایط سخت کاری، یکی از ۱۰ حرفه دشوار جهان شناخته شده است. این رشته به عنوان اولین رشته مهندسی آکادمیک تاریخ برای اولین بار در انگلستان پایه گذارده شده‌ است. مهندسی معدن اولین علمی است که بشریت از ابتدای وجود خود تا کنون با آن ارتباط نزدیکی داشته است. در ایران دانشگاه‌های مختلفی ارائه دهنده مهندسی معدن در مقاطع مختلف دانشگاهی هستند. که چهار دانشگاه دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، تربیت مدرس، دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشگاه صنعتی اصفهان، پیشتازان این عرصه هستند. علاوه بر این دانشگاه ها واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی از جمله واحد تهران جنوب، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی اردکان، بافق یزد، قائم شهر، شاهرود، کرمان، محلات و میمه این رشته را برای علاقه مندان ارائه می کنند.

۷٫ مهندسی معماری:

معماری‌ بیش‌ از آنکه‌ علم‌ و تکنیک‌ باشد، ذوق‌ و سلیقه‌ و استعداد است‌ و معمار کسی است که طرح‌های فردی‌اش با نقاشی و مجسمه‌سازی رقابت کند و در واقع بتواند مجسمه‌ای کاربردی بسازد. دانشجوی‌ این‌ رشته‌ علاوه‌ بر توانمندی‌ در طراحی‌ و قدرت‌ تجسم‌ و خلاقیت‌، لازم‌ است‌ که‌ در درس‌ ریاضی‌ بخصوص‌ در هندسه‌ قوی‌ باشد چون‌ برای‌ آموزش‌ فن‌ و تکنیک‌ معماری‌ باید دروسی‌ مثل‌ هندسه‌ کاربردی‌، هندسه‌ مناظر و مرایا و ریاضیات‌ و آمار را مطالعه‌ کرد. رشته معماری در ایران در مقطع کارشناسی در دو گرایش معماری و معماری داخلی از طریق آزمون دانشجو پذیرش می کند. بنابراین با توجه‌ به‌ این‌ که‌ در سطح‌ کارشناسی‌ به‌ جنبه‌های‌ فنی‌ معماری‌ توجه‌ بیشتری‌ می‌شود، در نتیجه‌ فارغ‌التحصیل‌ این‌ رشته‌ می‌تواند به‌ ساختمان‌ سازی‌ (طراحی‌ فنی‌ ساختمان‌های‌ مختلف‌) بپردازد اما فارغ‌التحصیل‌ کارشناسی‌ ارشد چون‌ جنبه‌های‌ هنری‌ معماری‌ را آموزش‌ دیده‌ است‌، بیشتر می تواند به هنر معماری‌ بپردازد. مهندس‌ معمار علاوه‌ بر طراحی‌ بناها می‌تواند به‌ طراحی‌ و ساخت‌ ماکت‌ و طراحی‌ معماری‌ داخلی‌ بپردازد یا به‌ عنوان‌ ناظر ساخت‌ فعالیت‌ کند. در ضمن‌ فارغ‌التحصیل‌ معماری‌ آمادگی‌ کار در رشته‌های‌ مرتبط‌ با معماری‌ مثل‌ طراحی‌ صحنه‌ یا طراحی‌ صنعتی‌ را نیز دارد.

واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اعم از واحد تهران مرکز و تهران جنوب و غرب، واحد نجف آباد، همدان، ورامین-پیشوا، واحد پردیس، یادگار امام خمینی (ره)، رباط کریم و کرج از جمله واحدهایی هستند که این رشته را به دانشجویان علاقه مند ارائه می دهند.