فرهادی: جوانان مهمترین سرمایه معنوی جامعه هستند

به گزارش  کنکوری ارشد دکترا به نقل از ایرنا؛ دکتر محمد فرهادی شامگاه سه شنبه در آیین آغاز سیزدهمین المپیاد فرهنگی، ورزشی دانشجویان پسر دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور در دانشگاه فردوسی مشهد افزود: دانشجویان ایرانی در آخرین المپیاد جهانی دانشجویان حضوری جدی و قدرتمند داشتند و رتبه نهم را بین 146 کشور کسب کردند.
او برگزاری المپیادهای دانشجویی را در ادامه روند توسعه و پیشرفت ایران عظیم دانست و افزود:از وظایف دولت، ارتقای نقش جوانان است و این ارتقاء در گرو سلامت جسمی و روانی این قشر است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تاکید این وزراتخانه بر ارتقای ورزش دانشگاهی با فراهم سازی امکانات ورزشی است و ورزش همگانی باید در دانشگاهها مورد توجه قرار بگیرد.
وی افزود: سرانه ورزشی در مراکز آموزش عالی و دانشگاههای کشور در حال حاضر یک متر مربع است که امید است تا پایان برنامه ششم به 1.5 متر برسد.
فرهادی مشارکت دانشجویان در نظام تصمیم سازی گروهی امور ورزشی، تکمیل فضاهای ورزشی نیمه ساز، تجهیز 100 خوابگاه دانشجویی به وسایل ورزشی و تندرستی، رتبه بندی کیفی فضاها و امکانات ورزشی دانشگاهها را از برنامه های وزارت متبوع خود در بخش تربیت بدنی و ورزش برشمرد.
وی اجرای طرح پایش سلامت جسمانی دانشجویان در سه سطح آمادگی جسمانی، تندرستی و شناسایی ناهنجاریهای قامتی و توجه به دروس عمومی تربیت بدنی یک و دو و اهتمام به شناسایی استعدادهای ورزشی دانشجویان را از دیگر برنامه های وزرات علوم در این خصوص دانست.
اجرای نمایش تازیانه بهرام با الهام از شاهنامه فردوسی، اجرای موسیقی محلی و سنتی توسط هنرمندان شهرستان خواف، اهتزاز پرچم المپیاد و دانشگاه فردوسی مشهد، رژه دانشجویان، قرائت سوگندنامه، روشن کردن و حمل مشعل المپیاد و اجرای مراسم آتش بازی از بخشهای مختلف آیین آغاز به کار این المپیاد بود.
سیزدهمین المپیاد فرهنگی، ورزشی دانشجویان دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور با شرکت 6 هزار دانشجوی دختر و پسر از 150 دانشگاه و موسسه آموزش عالی برپا شده است.
این المپیاد در دو نوبت جداگانه ابتدا از 28 تیر تا چهارم مرداد 1395 برای حدود 2 هزار و 500 دانشجوی دختر در هشت رشته والیبال، بسکتبال، فوتسال، پینگ پنگ، بدمینتون، تکواندو، شنا و دو و میدانی برگزار شد.
در بخش دوم المپیاد نیز که از امروز آغاز شده و تا 19 مرداد ادامه می یابد حدود سه هزار و 500 دانشجوی پسر در همان هشت رشته به علاوه 2 رشته کشتی فرنگی و آزاد به رقابت می پردازند.
دانشجویان شرکت کننده در این المپیاد در کنار این مسابقات ورزشی در دهها رویداد فرهنگی و هنری نیز مشارکت می کنند.

* المپیاد ورزش دانشجویی آرمانهایی فراتر از المپیک داراست

مدیرکل تربیت بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: المپیاد ورزش دانشجویی آرمانهایی فراتر از المپیک نوین را داراست.
محمد پورکیانی اظهار داشت:خداوند منان را شاکریم که بار دیگر توفیق برگزاری سیزدهمین المپیاد فرهنگی ورزش دانشجویان پسر سراسر کشور را در پایتخت معنوی جهان اسلام و مجموعه همکاران در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین دانشگاه فردوسی مشهد نائل کرد.
وی افزود:حضور در پایتخت معنوی جهان اسلام و میزبانی دانشجویان دانشگاه های سراسر کشور به عنوان زائران حرم قدس رضوی، چهره این المپیاد معنوی و پیام های آن را بیش از پیش فرهنگی ساخته است.
پورکیانی گفت: پیامی که یادآور توصیه ارزشمند مقام معظم رهبری به جوانان و دانشجویان یعنی تحصیل، تهذیب و ورزش است.
وی افزود: در هزاره سوم سه موسس آموزش و دانش،بهداشت و سلامت و استانداردهای زندگی ملاک همزمانی برگزاری این المپیاد با سی و یکمین دوره بازی های المپیک 2016 ریو فرصت بسیار خوبی برای بازخوانی فلسفه المپیک است.
وی خاطر نشان کرد: المپیکی که با شعار’ دنیای جدید’ پیام آور وحدت، همبستگی، دوستی و صلح در سراسر جهان است و تفاوت های زبانی، قومی و نژاد مردمان بهانه رویدادی به نام المپیک رنگ می بازد.
وی گفت:المپیک روشی از زندگی است که بر پایه احترام به ارزشهای انسانی، اصول اخلاقی و لذت بردن از تلاش استوار شده و به دنبال قرار دادن ورزش در خدمت تعالی انسان و نیز ساختن جامعه ای صلح آمیز با حفظ ارزشهای والای انسانی است.
پورکیانی خاطر نشان کرد: بدون تردید این المپیاد دارای آرمانهای فراتر از ارزشهای المپیک نوین است.
وی افزود: آرمان جوانمردی و پهلوانی که با توسل به مولا علی (ع)ویژگی معنوی و متفاوتی به این المپیاد بخشیده است و بر این اساس مسئولیت شما ورزشکاران عزیز را بیش از پیش سنگین نموده است.
وی گفت: احترام به قانون، داوران و احترام به اصول اخلاقی و نیز احترام به آموزه های محیط زیستی ارزشهایی است که انتظار می رود از سوی همه شما عزیزان مورد توجه قرار گیرد .
مدیر کل تربیت بدنی وزارت علوم افزود:بدون تردید شما دانشجویان ، ورزشکاران سفیران معرفت، تشخیص و فرهنگ دانشگاه خود هستید و مطمئن هستم در این مسیر از هیچ تلاشی مذایقه نخواهید کرد.
وی بیان کرد: در شرایط ناآرام جهان امروز، ورزش ابزاری قدرتمند در خدمت حل مشکلات و معضلات اجتماعی است و هیچ پدیده ای مانند ورزش نمی تواند در مسیر تربیت انسان سالم که همان جامعه سالم است قدم بردارد.
وی در پایان افزود: از ریاست سازمان دانشجویان جناب آقای دکتر صدیقی و همکاران ارجمندم در آن سازمان همچنین توجه ویژه مهندس رشیدیان استاندار خراسان رضوی و سایر نهادها و دستگاه های استانی تشکر و قدردانی می نمایم.
وی گفت: برگزاری موفق المپیاد دختران در هفته گذشته نشان داد، دانشگاه فردوسی مشهد با درایت و مدیریت برادر بزرگوارمان جناب آقای دکتر کافی و همکاران ارجمندشان آماده برگزاری رویدادهای بین المللی دیگری است.
سیزدهمین المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان پسر دانشگاهها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور با شعار تحصیل، تهذیب و ورزش ساعت 21 شب گذشته با حضور دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، دکتر مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان، دکتر پور محمد کیانی مدیر کل تربیت بدنی وزارت علوم،دکتر محمدکافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد افتتاح شد.
در این دوره از مسابقات که از 12 تا20 مرحله ادامه دارد تعداد دو هزار و 700 ورزشکار از دانشگاه های کل کشور در 10 رشته ورزشی به رقابت می پردازند.

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *