داستان تایید یا عدم تایید کدرشته‌محل‌های دانشگاه آزاد اسلامی موضوع امروز و دیروز نیست؛ طرح این موضوع تقریبا مصادف با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید است.

پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، سه شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۲ یکی از مهمترین اتفاقات حوزه آموزش عالی رقم خورد; و این اتفاق آمدن دکتر حمید میرزاده به عنوان رییس به دانشگاه آزاد اسلامی بود.

پس از این اتفاق برنامه ریزی های رییس جدید دانشگاه با موفقیت در حال به انجام رسیدن بود. که شاید این اتفاق به مذاق خیلی ها خوش نیامد و از همان زمان چوب لای چرخ دانشگاه آزاد گذاشتند. تنگ نظران از همان زمان موضوع تایید کدرشته‌محل‌های این دانشگاه را مورد هدف قرار دادند. در این زمان بود که مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری استدلالات خود را مبنی‌بر قانونی‌بودن مجوز رشته‌محل‌های دانشگاه آزاد اسلامی ارائه کردند و اعلام کردند«مشکل رشته‌های این دانشگاه از طریق شورای گسترش آموزش عالی حل می‌شود.» اما برخوردهای سیاسی بر علیه بزرگترین دانشگاه حضوری جهان بازهم ادامه پیدا کرد تا جایی که سال گذشته محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پاسخ روشنی به تمام حاشیه‌سازی‌ها داد و در پاسخ یکی از رسانه‌ها اعلام کرد: «دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی نگران مدرک‌شان نباشند.»

مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی‌ هم نیز برای اثبات درستی فعالیت‌های خود، فرآیند ممیزی رشته‌های خود را آغاز کردند و در این راستا علاوه بر ارسال همه رشته ها به وزارت علوم از سالها پیش یک ممیزی درونی را نیز انجام دادند.

اما پس از تقریبا دو سال از طرح اولیه موضوع، گویا فضاسازی رسانه‌ها و برخی نهادهای خاص علیه اقدامات مثبت دانشگاه آزاد اسلامی تمامی ندارد.

برهمین اساس روابط‌عمومی وزارت علوم بخشنامه درون‌سازمانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را که از سوی محمدحسین امید، معاون اداری و مالی و مدیریت منابع این وزارتخانه ابلاغ شده بود را منتشر کرد که در بخشی از آن آمده است: «روسای محترم دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی، موسسات پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری؛ احتراما با ارسال تصویر نامه شماره ۲/۲۱۷۹۹ مورخ نهم دی‌ماه ۹۴ معاونت محترم آموزشی درخصوص دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی، خواهشمند است دستور فرمایید در هنگام بررسی درخواست‌های اعمال مدارک تحصیلی جدید، این موضوع را مورد توجه قرار گیرد که برای کلیه دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی، صرفا مدارک مربوط به کدرشته‌محل‌های دارای مجوز از شورای گسترش آموزش عالی قابل قبول می‌باشد.»

آنطور که در این بخشنامه تاکید شده است، موضوع بخشنامه مربوط به همه دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی است و تنها دانشگاه آزاد اسلامی را شامل نمی‌شود. همچنین شمول این بخشنامه در مورد کارکنان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کاربرد دارد و در آن به کارکنان سایر دستگاه‌ها اشاره‌ای نشده است.

در بیانیه روابط‌عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید شده است بخشنامه مذکور مربوط به سال گذشته است و بیش از ۶ ماه از صدور آن می‌گذرد. بنابراین طرح چندباره یک بخشنامه درون‌سازمانی پس از گذشت بیش از ۶ ماه از صدور آن توسط برخی خبرگزاری‌ها جای تامل دارد.

دکتر مجتبی علوی فاضل سخنگوی دانشگاه آزاد هم نیز در هفته گذشته و در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: در دفترچه های پذیرش سال ۹۵ حتی یک رشته فاقد مجوز در دانشگاه آزاد هم وجود ندارد. بنابراین تمام رشته های دانشگاه آزاد چه با آزمون و چه بی آزمون از دوره کاردانی تا دکتری تخصصی نیز دارای مجوز است و هیچ رشته فاقد مجوزی در این دفترچه ها وجود ندارد.

پس از رفع همه این شبهات بازهم برخی رسانه اقدام به انتشار برخی اخبار نادرست زدند و این موضوعات را مطرح کردند. و باز هم محمد فرهادی ، وزیر علوم در گفت و گو با خبرگزاری مهر اعلام کرد: تمامی رشته هایی که از سوی دانشگاه آزاد برای بررسی به این وزارتخانه ارسال شده دارای مجوز هستند.

فرهادی در ادامه گفت: بخشی از رشته محل های دانشگاه آزاد نیز برای اخذ مجوز های لازم در وزارت علوم درحال بررسی است. همچنین بخشی از رشته محل های دانشگاه آزاد باید تکمیل شود که این مراحل درحال طی شدن است.

وزیر علوم تاکید کرد: فعالیت های مربوط به بررسی و ارائه مجوز به رشته محل های دانشگاه آزاد در این وزارتخانه درحال پی گیری است.