رئیس دانشگاه مازندران گفت: با کاغذ پاره نامیدن مدرک شأن دانشگاه به پایین کشیده شد.

به گزارش  کنکوری ارشد دکترا به نقل از ایسنا، سید خلاق میرنیا صبح امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران ارتباط میان رسانه‌ها و مراکز دانشگاهی به جهت انتقال صحیح میان دو طرف را مهم ارزیابی کرد و گفت: از رسالت های مهم رسانه‌ها این است که اطلاعات صحیح را از مبادی بگیرند و بدون تحقیق و کنکاش آن را منتشر نکنند.

وی با اشاره به اینکه انتشار اطلاعات غلط به صدمات جبران ناپذیری می‌انجامد، عنوان کرد: بسیاری از مهاجرت ها و ترک تحصیل‌ها به دلیل ایجاد جو ناامیدی در میان مردم و جوانان است؛ همه مشکلات دارند اما به معنای این نیست که کشور دارای فضای ناامیدی است که نتوان کار کرد.

وی با اشاره به اینکه استان توسعه یافته به دانشگاه توسعه یافته منجر می‌شود و دانشگاه در بستر توسعه استانی شکل می گیرد، عنوان کرد: استان مازندران جز استان های پیشرفته نیست و یکی از دلایل عمده عدم توسعه یافتگی مازندران عدم وجود وحدت نظر و هماهنگی در مدیریت کلان استانی است، تفاهم کلی استانی نداریم و امیدواریم با ورود نمایندگان جدید مجلس این تفاهم ایجاد شود.

میرنیا با بیان اینکه چرا باید در میان مناطق آزاد جدید معرفی شده کشور نام مازندران نباشد در حالی که از مناطق و بنادر مناسبی برخوردار است، افزود: استراتژی واقعی برای توسعه استان نداریم، حتی در مناطق کویری کشور منطقه آزاد مصوب شده است.

وی تصریح کرد: جابه جایی متعدد استانداران و روسای دانشگاه گویای این امر است که مازندران نتوانسته به برنامه‌ای مدون دست پیدا کند، عمر کوتاه مدیریتی یکی از آفات توسعه نیافتگی مازندران است در حالی که همه باید به پیشرفت استان کمک کنیم.

رئیس دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه دانشگاه مازندران دارای جایگاه استثنایی در کشور است، افزود: آموزش عالی به دلیل نداشتن استراتژی و نبود راهبرد دچار خطای خانمان براندازی شد و این خطا در مازندران بیشتر تکرار شد زیرا بی‌محابا مجوز دانشگاه صادر شد به صورتی که هم اکنون در مازندران ۵ دانشگاه دولتی، ۴۷ موسسه غیرانتفاعی و ۱۱ دانشگاه آزاد وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه مازندران ظرفیت این میزان دانشگاه را ندارد و فکر می کنم مدیران دولت های گذشته فقط به دنبال سرگرم کردن مردم مازندران بودند، اظهار کرد: معتقدم آموزش عالی به این میزان توسعه کمی نیاز ندارد که خوشبختانه در شورای عالی فرهنگی با دستور رئیس جمهور آمایش آموزش عالی تصویب و به زودی ابلاغ می شود.

این مسئول با بیان اینکه برخی افراد از من برای سخت گرفتن در راه اندازی دانشگاه‌های جدید ناراحت شدند، ادامه داد: هر موسسه غیرانتفاعی اگر بیش از ۵ سال از عمر آن می‌گذرد اگر ساختمان مناسب، رئیس تمام وقت و هیات امنا ندارد از نظر ما منحل است.

وی با اشاره به اینکه از مهرماه که بازدید دوره‌ای از دانشگاه استان مازندران آغاز می شود هیچ کوتاهی نخواهیم کرد و انتظار داریم همه زیر نظام های موجود در استان رعایت کنند، بیان کرد: در توسعه آموزش عالی در کشور دچار مشکلاتی هستیم، برخی بزرگان آموزشی در کشور دچار توهم هستند و اعتقاد دارند بدون رعایت شاخص‌ها آموزش عالی توسعه یابد.

رئیس دانشگاه مازندران با تاکید بر اینکه متاسفانه یکی از دلایل کاهش رتبه دانشگاه مازندران این بود که در نظارت صحیح در درون دانشگاه وجود نداشت، گفت: تمام اساتید حق التدریس دانشگاه مازندران باید گزینش شوند که با این طرح تعداد اساتید حق التدریس از ۵۵۰ نفر به ۱۵۰ نفر رسیدیم و این تعداد به ۳۰ استاد نیز کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه نظارت واقعی را در دانشگاه مازندران آغاز می کنیم زیرا معتقدیم بخشی از ناامیدی دانشجویان به دلیل رفتار اساتید است که نتوانستند روحیه کارآفرینی و امید را در میان دانشجویان ایجاد کنند، اظهار کرد: اگر استادی شأن و شئونات را رعایت نکرد نمی‌تواند تدریس کند، به دلیل اتفاقاتی که در کشور افتاد هر فردی تصور کرد که می‌تواند استاد دانشگاه باشد.

میرنیا اعلام کرد: با کاغذ پاره نامیدن مدرک شأن دانشگاه به پایین کشیده شد، مدرک کاغذپاره نیست بلکه گواهی یک علم و یک فن است، کسی که مدرکی گرفت باید بتواند کاری انجام دهد هرچند برخی این مدرک ها را تبدیل به کاغذ پاره کردند.

رئیس دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه در این مدت یک طرح جامع برای دانشگاه مازندران نوشته نشده است و در دانشگاهی مدیریت می‌کنم که هیچ الگویی پیش رو ندارم، افزود: در طول هفت ماه مدیریت من، دولت یک ریال اعتبار عمرانی به دانشگاه مازندران اختصاص نداد اما حداقل ۱۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی در دانشگاه مازندران در حال اجرا است و ۵ میلیارد تومان پروژه عمرانی دیگر آغاز می شود.

وی با بیان اینکه پروژه دانشکده حقوق و علوم سیاسی که بعد از ۱۲ سال ساختمان ندارد کلنگ زنی آن آغاز می شود، اظهار کرد: در بخش پروژه های عمرانی ۲۰ میلیارد تومان تعهد ایجاد کردم تا دولت به این پروژه ها اعتبار اختصاص دهد.

این مسئول با اشاره به اینکه از اعتبارات ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه های نیمه تمام کشور، دانشگاه مازندران سهمی ندارد در حالی که سهم مازندران از اعتبارات ملی دانشگاه های بی‌کیفیت نیست، یادآور شد: مازندران لیاقت دارد اما نگذاشتند به این لیاقت دسته یابد، باید برای استان مبارزه کنیم اما مبارزه ما یقه همدیگر را گرفتن نیست.

وی با بیان اینکه برای پروژه های عمرانی دانشگاه شش میلیارد تومان تهسیلات دریافت شده است تا دولت مجاب شود اعتبار به مازندران اختصاص دهد، گفت: مرکز آموزش زبان فارسی برای دانشجویان خارجی در دانشگاه مازندران راه اندازی می شود و سالانه دو هزار نفر در این دانشگاه آموزش خواهند دید.

میرنیا بیان کرد: کلنگ آزمایشگاه مرکزی دانشگاه مازندران در هوا زده شد و هیچ اعتباری برای آن در نظر گرفته نشده بود تا اینکه با پیگیری یک میلیارد تومان اعتبار برای آزمایشگاه مرکزی از سوی معاونت علمی رئیس جمهور اختصاص یافت.

وی تاکید کرد: پیمانکاران از ۱۳ سال قبل از دانشگاه مازندران طلب دارند چرا باید مدیریت‌های گذشته به گونه ای عمل کنند که هزینه های آن به مدیریت امروز منتقل شود.

این مسئول با اعلان اینکه ۲۵۰۰ دانشجو در رشته ارشد و ۹۰۰ نفر در دوره دکتری مشغول به تحصیل هستند و مجموعا حدود ۱۰هزار و ۵۰۰ نفر دانشجو در دانشگاه مازندران مشغول به تحصیل هستند، تصریح کرد: ۳۴۴ عضو هیات علمی در دانشگاه مازندران فعالیت دارند که ۱۴۵ نفر پیمانی و رسمی و ۳۲۰ کارمند قراردادی هستند.

وی با اشاره به اینکه نسبت استاد به کارمند ۱٫۶ است که شش دهم کارمند اضافه در دانشگاه مازندران فعالیت دارد، بیان کرد: ساختار پرسنلی و اعضای هیات علمی دانشگاه مازندران نیز استاندارد نیست و در این بخش دچار چالش هستیم.

این مسئول در پاسخ سوال ایسنا به اشاره به اینکه در زمینه ساماندهی واحدهای غیرانتفاعی به صورت یکسان برخورد می شود، درباره واحد غیرانتفاعی منسوب به خود نیز بیان کرد: پیش از این رئیس موسسه آموزش عالی صنعتی مازندران بودم که در ۲۳ آبان ماه سال گذشته با حکم انتصابم در دانشگاه مازندران از این سمت استعفا کردم، دیگر عضو هیات امنا نیستم و تنها عضو هیات موسس این مجموعه هستم که اگر آن نیز غیرقانونی باشد از آن نیز استعفا می دهم.

وی بیان کرد: در زمینه واحدهای غیرانتفاعی با هر فردی به هر میزان که جایگاه داشته باشد برخورد می کنم و در این زمینه با کسب تعارف نداریم.

میرنیا درباره اختلاس در دانشگاه مازندران نیز در پاسخ به ایسنا گفت: این اختلاس یک بخشی از حلقه اختلاس‌های بزرگ در کشور بود که رقم آن در مازندران دو میلیارد تومان بود و سه کارمند دانشگاه مازندران درگیر این موضوع هستند.