رئیس بسیج اساتید کشور: مصون ماندن از نفوذ علت بقای انقلاب اسلامی است

به گزارش  کنکوری ارشد دکترا به نقل از ایرنا، سهراب صلاحی روز پنجشنبه در همایش «از نهضت مشروطیت تا انقلاب اسلامی با تکیه بر جبهه مقاومت اسلامی» با اشاره به اینکه تبریز پس از تهران دومین مرکز نهضت مشروطه به شمار می رود ، با مقایسه انقلاب مشروطه ، جنبش نفت و انقلاب اسلامی ایران، گفت: نفوذ در مشروطه و جنبش نفت به شکست این دو نهضت تبدیل شد.
وی با بیان اینکه اساس مشروطه را باید از اواخر قرن هجدهم میلادی و زمانی که انگلیس در هندوستان مسلط و قدرت اول جهان بود، بررسی کرد، ادامه داد: ناپلئون تلاش می کرد از طریق ایران، انگلیس را شکست دهد و از اینجا ایران وارد موقعیت مهم استراتژِیکی شد، ولی به علت درک نادرست و ناکارآمدی شاهان ما این فرصت را از دست دادیم و همین فرصت تبدیل به بزرگترین تهدید برای کشور ما شد .
صلاحی افزود: مشروطه از مبانی معرفت شناسی غرب نشات گرفت و روشنفکران به اشتباه فکر می کردند برای پیشرفت ایران باید به جنگ تشیع بروند در حالیکه ایران اسلامی همواره با توجه به دین و مذهب رشد یافته است .
وی با بیان اینکه در نهضت ملی شدن صنعت نفت هم استعمار از طریق نفوذ در جبهه ملی بسترساز کودتای سال 32 شد، گفت: انگیزه مصدق برای شکست دادن انگلیسی ها توسط آمریکایی ها ، وی را از ملت جدا کرد .
صلاحی با بیان اینکه بزرگترین تهدید دوران تاریخ معاصر ایران با اشغال عراق توسط آمریکایی ها اتفاق افتاد و آمریکایی ها آشکارا هدف از این اشغال را مهار تهران عنوان کردند ، گفت: با رهبری داهیانه امام خامنه ای این بزرگترین تهدید به بزرگترین فرصت تبدیل شد و در زمان حاضر هیچ کشوری جرات تعدی به کشور ما را ندارد.
وی اظهارکرد: رهبری واحد و جامع و بصیر و متکی به قدرت الهی با همراهی مردم باعث بزرگترین تغییر در تاریخ معاصر شد .
رئیس بسیج اساتید دانشگاه های آذربایجان شرقی هم با اشاره به اینکه تاریخ شناسنامه یک ملت است، گفت: نهضت مشروطه در بطن خود درس ها و عبرت های فراوانی دارد و نقطه آغاز جریان تاریخی بود که با پیروزی انقلاب اسلامی پیوند دارد .
مسلم اورنگی اظهارکرد: گفتمان انقلاب اسلامی با رهبری داهیانه رهبری به یک گفتمان جهانی تبدیل شد و حضور جوانان ما در دفاع از حرم اهل بیت (ع) موجب مبدل شدن انقلاب ما به یک قدرت جهانی شده است .
وی افزود: انقلاب اسلامی مدیون شهدای انقلاب ، دفاع مقدس و در زمان حاضر مدافعان حرم است و ما باید دین خود را به این شهدا ادا کنیم .
معاون فرهنگی دانشگاه هنر اسلامی تبریز هم با اشاره به گذشت 110 سال از امضای فرمان مشروطه اظهارکرد: این نهضت نشانه عزم مردم ایران برای رهایی از استبداد است.
حجت الاسلام سید جلال موسوی شربیانی با اشاره به نتیجه تلخ مشروطه و جان باختن شخصیت های بزرگی در این ماجرا ، خاطرنشان کرد: نتیجه مشروطه ایران ظهور دیکتاتوری نوینی به نام رضا خان میر پنج بود .
وی به نقد امام خمینی (ره) بر مشروطه اشاره کرد و گفت: هر چند مشروطه استبداد را محدود کرد ولی هیچکاه سلطنت را از بین نبرد .
وی اظهارکرد: انقلاب اسلامی از این تجربه استفاده کرد و امروز در ادامه انقلاب اسلامی جوانان ما در راه دفاع از مقدسات اسلامی مبارزه می کنند .
جانشین سپاه عاشورا هم در این همایش با بیان اینکه سپاه موظف به رصد کردن مسیر تحقق انقلاب ها برای کسب تجربه است، بر حفظ و اعتلای انقلاب اسلامی ایران تاکید کرد .
علی قادری افزود: باید از آسیب های انقلاب مشروطه تجربه گرفته و تهدیدهای امروز را شناسایی و مسیر نورانی انقلاب اسلامی را ادامه دهیم.
وی گفت: زنگ خطرهایی در مسیر حرکت انقلاب احساس می شود که باید تهدیدها را جدی گرفته و چاره اندیشی کنیم.
قادری با اشاره به مشی حرکتی حضرت امام خمینی (ره) در باره مردمی بودن و اداره کردن انقلاب توسط مردم گفت: اگر این مسیر را ادامه ندهیم با مشکل مواجه می شویم .
وی اظهارکرد: امروز با هدایت رهبری تهدید اساسی علیه انقلاب اسلامی را شناسایی کرده و با حضور مستشاری سپاه توانسته ایم این تهدید را کنترل کنیم .
قادری با بیان اینکه مردم ما همراه نیروهای حزب الله و مقاومت هستند و ما اجازه تکرار حوادث تلخ مشروطه را نخواهیم داد، در پیامی به زبان عربی به سید حسن نصرالله، همراهی مردم آذربایجان شرقی را با نیروهای حزب الله یادآور شد .
عبدالله ذیعور نماینده حزب الله هم به شکل گیری مقاومت پس از حمله صهیونیست ها اشاره کرد و گفت: در همان سال گروهی از اعضای مقاومت به دیدن رهبر انقلاب رفتند و کسب تکلیف کردند .
وی گفت: امروز پس از 30 سال بشارت امام خمینی (ره) را درک می کنیم و رژِیم صهیونیستی را از پای آورده ایم .
وی با بیان اینکه در مقاومت اسلامی از تجربه جمهوری اسلامی ایران استفاده کردیم و برای شکست صهیونیست ها گام مهمی برداشتیم ، افزود: دیدگاه عملی جمهوری اسلامی را در مورد اینکه مقاومت از فلسطین شروع می شود در لبنان عملی کردیم .
وی اظهارکرد: ما فرهنگ عاشورایی را در کشور خود نهادینه کردیم و از پشتبانی سیاسی جمهوری اسلامی بهره گرفتیم .
ذیعور با بیان اینکه آمریکا و اسراییل با حمایت برخی کشورهای منطقه درصدد لطمه زدن به انقلاب هستند ، گفت: دشمنان در طرح خاورمیانه جدید با شکست مواجه شدند و این پیروزی ها به رهبری امام خامنه ای حاصل شد.
از 150 مقاله رسیده به دبیرخانه همایش ‘بین المللی از نهضت مشروطیت تا انقلاب اسلامی با تکیه بر جبهه مقاومت اسلامی’ 10 مقاله ارائه شد.
این همایش با حضور خانواده های شهدای مدافع حرم برگزار شد .

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *