دانشجوهای خارجی پشت در دانشگاههای ایران اند

مسئولان سازمان سنجش فردا زمان دقیق اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری را عنوان می‌کنند و کنکوری‌ها امروز با احساسی مابین امید و اضطراب درگیر هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه کنکوری ارشد دکترا به نقل از خبرگزاری فارس، تب و تاب المپیک ۲۰۱۶؛ ریودوژانیرو؛ برزیل و رقابت ورزشکارانی که مدت‌ها تلاش کردند و دلهره داشتند تا حالا در ریو نتیجه تلاش در رشته ورزشی خود را ببینند و از سوی دیگر افرادی که در میدان درسی رقابت کردند و این روزها برای دریافت نتیجه رقابت خود در استرس هستند، حال و هوای خاصی را در میان جوانان ایجاد کرده است.

دختران و پسرانی که ۷ هزار مایل این طرف‌تر از برزیل در ایران برای اعلام نتیجه‌ای که ورزشی نیست ولی رقابتی حساس و ماراتن‌وار است انتظار می‌کشند.

ماراتنی برای ورود به دانشگاه که این روزها و در فاصله تنها یکی دو روز مانده به اعلام نتایج، خواب را بر برخی از این جوانان حرام کرده است.

هیجان فراوان، دلهره بی‌اندازه، کمی ترس، تاحدودی دلواپسی، مقداری نگرانی و به قول خودشان استرس، استرس و استرس حال و هوای این روزهای جوانان کنکوری است که یک سال مداوم درس خواندند و تلاش کردند و حالا منتظر اعلام نتیجه آزمون خود هستند.

رقابتی که چگونگی ورود آن‌ها به آموزش عالی کشور را مشخص می‌کند.

خودشان درباره احساسشان می‌گویند: یک جور امیدواری در اوج ناامیدی، نامش را گذاشته‌اند کورسوی امید.

می‌گویند حس عجیبی است، ترکیبی از انتظار و استرس؛ اینکه در این لحظه آینده‌ات مشخص نیست و نمی‌دانی چطور باید برای آینده‌ات تصمیم بگیری، خودشان می‌گویند نمی‌دانیم با خودمان چند چندیم و منتظریم تا تکلیفمان مشخص شود.

از نگرانی‌ها و استرس‌های فراوانشان می‌گویند و خواب‌ها و کابوس‌های متعدد که هر شب یک رتبه را برایشان رقم می‌زند و حتی در رویای خود به رتبه تک رقمی دست می‌یابند.

کنکوری‌ها در این چند شب مانده به اعلام نتایج هر شب خواب یک رتبه را می‌بینند و به قول خودشان تلاششان را کرده‌اند و حالا کاری که از دستشان برمی‌آید توکل به خداست، کاری که ابتدایش را هم با همان آغاز کرده‌اند و از حالا به بعد هم همان را چراغ راه خود می‌دانند.
استرس و نگرانی‌های کنکور اما به همین‌جا ختم نمی‌شود، داوطلبان تنها درگیر احساسات قبل و بعد از کنکور نیستند.

والدین کنکوری‌ها هم احساس غریبی دارند، همان حس مادرانگی و پدرانگی که خودشان استرس دارند ولی در برابر فرزندشان پنهانش می‌کنند و به فرزند دلداری می‌دهند که اگر امسال هم دانشگاه مورد علاقه‌شان را قبول نشدند می‌توانند برای سال بعد تلاش کنند.

چهل و ششمین کنکور سراسری در روزهای ۲۴ و ۲۵ تیرماه امسال در ۳۶۹ شهرستان و بخش مختلف و ۴۶۷ حوزه امتحانی برگزار شد.

داوطلبان گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی در صبح پنج‌شنبه ۲۴ تیرماه، داوطلبان گروه آزمایشی هنر در بعدازظهر پنج‌شنبه ۲۴ تیرماه و داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی در صبح جمعه ۲۵ تیرماه و داوطلبان گروه آزمایشی زبان‌های خارجه در بعدازظهر جمعه ۲۵ تیرماه با یکدیگر رقابت کردند.

در آزمون سراسری سال ۹۵ تعداد ۸۶۰ هزار و ۱۰۹ نفر داوطلب ثبت نام کردند که از این تعداد ۵۰۹ هزار و ۱۹ نفر زن و ۳۵۱ هزار و ۹۰ نفر مرد بودند، به عبارت دیگر ۵۹٫۱۸ درصد داوطلبان زن و ۴۰٫۸۲ درصد داوطلبان مرد بودند.

البته با توجه به شرکت برخی داوطلبان در دو یا سه گروه آزمایشی، برای آزمون یک میلیون و ۱۴ هزار و ۲۷۴ کارت ورود به جلسه آزمون صادر شد که از این تعداد ۶۱۱ هزار و ۷۵۴ کارت برای داوطلبان زن و تعداد ۴۰۲ هزار و ۵۲۰ کارت برای داوطلبان مرد صادر شد.

تعداد داوطلبانی که برای آنها کارت صادر شد در گروه‌ علوم ریاضی و فنی ۱۶۲ هزار و ۸۷۹ نفر است که از این تعداد ۵۹ هزار و ۶۳ نفر زن و ۱۰۳ هزار و ۷۱۶ نفر مرد هستند یعنی ۳۶٫۲۶ درصد زن و ۶۳٫۷۴ درصد مرد هستند.

در گروه علوم تجربی ۵۱۹ هزار و ۴۸۸ نفر ثبت‌نام کردند که ۳۳۵ هزار و ۹۲۴ نفر زن و ۱۸۳ هزار و ۵۶۴ نفر مرد هستند. به عبارت دیگر در این گروه ۶۴٫۶۶ درصد ثبت‌نام‌کنندگان زن و ۳۵٫۳۴ درصد مرد هستند.

در گروه علوم انسانی ۱۶۱ هزار و ۵۰۰ نفر ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۱۰۱ هزار و ۹۶۶ نفر زن و ۵۹ هزار و ۵۳۴ نفر مرد هستند یعنی ۶۳٫۱۴ درصد ثبت‌نام‌کنندگان در این گروه زن و ۳۴٫۸۶ درصد مرد هستند.

در گروه هنر ۵۴ هزار و ۶۹۷ نفر کارت دریافت کردند که ۳۸ هزار و ۳۰۰ نفر زن و ۱۶ هزار و ۳۹۷ نفر مرد هستند یعنی ۷۰٫۰۲ درصد زن و ۲۹٫۹۸ درصد مرد هستند.

در گروه زبان‌های خارجی ۱۱۵ هزار و ۷۱۰ نفر کارت دریافت کردند که ۷۶ هزار و ۵۰۱ نفر زن و ۳۹ هزار و ۲۰۹ نفر مرد هستند یعنی ۶۶٫۱۱ درصد زن و ۳۳٫۸۹ درصد مرد هستند.

مسئولان سازمان سنجش اعلام کردند که در یکی از روزهای ۱۸ تا ۲۰ مردادماه نتیجه اولیه آزمون سراسری اعلام می‌شود و داوطلبان از امروز استرس دارند و به طور ثانیه‌ای سایت سازمان سنجش را رفرش می‌کنند تا مسئولان زمان دقیق اعلام نتایج را عنوان کنند.

ولی آنچه مسلم است امروز نتیجه آزمون اعلام نمی‌شود و صبح فردا رئیس سازمان سنجش در یک نشست خبری زمان دقیق اعلام نتایج کنکور را عنوان می‌کند.