کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه ها موردکم توجهی قرار گرفته اند

حجت الاسلام علی تقوی سه شنبه شب در گفت و گو با خبرنگار کنکوری ارشد دکترا به نقل از ایرنا با اشاره مطالبه های مقام معظم رهبری از دانشجویان و جامعه دانشگاهی کشور گفت: توسعه مسائل سیاسی بین دانشجویان به دور از سیاست بازی و سیاست زدگی در قالب کرسی های آزاد اندیشی جزء دغدغه های اصلی مقام معظم رهبری است که به این دغدغه رهبری در دانشگاه ها به خوبی توجه نشده است.
وی دوری دانشجویان از مباحث سیاسی را ناپسند توصیف کرد و ادامه داد: باید با توسعه اخلاق مداری زمینه نقد علمی گفتمان های مختلف در دانشگاه ها فراهم شود تا در محیطی علمی و صمیمی مباحث سیاسی مطرح و گفتمان های مختلف مورد نقد و ارزیابی قرار گیرند.
حجت الاسلام تقوی اظهار کرد:مقام معظم رهبری در سخنرانی های متعدد مطالبه های زیادی در حوزه های اخلاقی، علمی، سیاسی، اعتقادی و معرفتی از جامعه دانشگاهی کشور بیان فرمودند که توجه به این مطالب راهگشا و ارتقا دهنده دانشگاه ها و جوانان دانشجو در عرصه های مختلف است.
وی اظهار کرد: توسعه فضای دین داری و اخلاق در دانشگاه، علم آموزی و رشد و تولید علم ، توسعه فضاهای سیاسی دانشگاه ها در قالب کرسی های آزاد اندیشی، مباحث علمی و نقد گفتمان ها با رعایت اخلاق مداری بخشی از مطالبات مقام معظم رهبری از دانشجویان و دانشگاهیان است.
مدیرکل امور دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه های کشور توجه به اخلاق و دین مداری در کنار علم آموزی در دانشگاه ها را خواستار شد و ادامه داد: رشد جوانان دانشجو در فضای علمی همراه با آموزه های اخلاقی و دینی موجب بلوغ چند وجهی جوانان آینده ساز کشور می شود.
حجت الاسلام تقوی با انتقاد از بی توجهی برخی دانشگاه های کشور به دغدغه ها و مطالبه های رهبر معظم انقلاب افزود: گلایه های مقام معظم رهبری نشان از کوتاهی برخی دانشگاه ها در مسیر تحقق این مطالبات است.
وی با بیان اینکه از ضرورت های اعتلای نظام اسلامی توسعه علم، دانش و تکتولوزی در کشور است خاطر نشان کرد: کارهای بزرگ علمی در دانشگاه های کشور در حال رقم خوردن است ولی با توجه به ظرفیت های عظیم علمی دانشجویان و استادان کشور همچنان امکان ارتقای جمهوری اسلامی در بین کشورهای ممتاز و برتر دنیا در تولید علم وجود دارد.
مدیرکل امور دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه ها همچنین با فصل الخطاب دانستن قانون گفت: قانون در خصوص برگزاری اردوهای مختلط و اجرای کنسرت در دانشگاه ها به طور کامل شفاف بوده و طبق قانون برگزاری اردوی مختلط و کنسرت در دانشگاه ممنوع است.
حجت الاسلام تقوی با اشاره به اجرای کنسرت در برخی دانشگاه های کشور افزود: مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری برگزاری این کنسرت ها در دانشگاه ها را خارج از چارچوب قانونی اعلام و قول پیگیری و برخورد با متخلفان را داده اند.
وی تعامل بین مسئولان دانشگاه ها و نهاد رهبری در دانشگاه ها را خوب توصیف کرد و گفت: کارهای بسیار خوب در دانشگاه ها در حال انجام است و وضعیت مطلوبی در دانشگاه ها وجود دارد ولی تا رسیدن به جایگاه عالی ترسیم شده نظام برای مجموعه دانشگاهی و تولید علم در کشور همچنان فاصله داریم.

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *