استاد دانشگاه فردوسی : مهمترین میراث فرهنگی ایرانیان همزیستی مسالمت آمیزاقوام است

به گزارش کنکوری ارشد دکترا به نقل از ایرنا، محمدحسین پاپلی یزدی شامگاه پنجشنبه در آیین رونمایی از جلد چهارم کتاب شازده حمام در یزد افزود: اگر فرهنگ غنی ایرانی و روح زندگی مسالمت آمیز اقوام و ادیان مختلف در ایران نبود، این کشور سال ها قبل تکه تکه می شد.
وی ادامه داد: همزیستی اقوام و ادیان مختلف در ایران، پس از اسلام قانونمند شد و در شرایطی که بیشترین فشارها در قاره اروپا در دوران جنگ جهانی متوجه اقلیت ها بود و در اسپانیا اقلیت ها تحت فشار قرار داشتند، اما در ایران به واسطه فرهنگ زندگی مسالمت آمیز، اقلیت های قومی و مذهبی در آرامش قرار داشته و دارند.
پاپلی یزدی تصریح کرد: در دنیای جنگ زده امروز هر کسی مدعی آن است که حق با اوست و هم اکنون از دریای چین تا دریای مدیترانه دعوای مذهبی در بین گروه هایی در جریان است.
وی ادامه داد: در این منطقه پر از آشوب و جنگ ،فرهنگ غنی ایرانی همه اقوام و اقلیت ها دینی را در کنار هم جمع کرده و باید قدر این فرهنگ غنی را دانست.
پاپلی یزدی یادآور شد: برخی شهرهای ایران مانند یزد، کرمان، شیراز و اصفهان نمادهای همزیستی ادیان مختلف هستند و در برخی این شهرها مسجد، کنیسه، کلیسا و آتشکده در جوار هم قرار دارد و در آیین های هر کدام از این ادیان، پیران ادیان دیگر مشارکت می کنند.
نویسنده کتاب شازده حمام گفت: مناطقی مانند یزد به واسطه فرهنگ غنی و دیرپایی که در این استان وجود دارد، باید پاسدار فرهنگ همزیستی مسالمت آمیز باشند.
پاپلی یزدی در خصوص جلد چهارم کتاب شازده حمام نیز گفت: در این اثر با بررسی خاطرات و تاریخ شهر یزد از ادبیاتی ساده و روان که عامه مردم را به خواندن ترغیب می کند، استفاده شده است.
وی افزود: همچنین در این کتاب سعی شده تا اعتماد نفس جوان تقویت شود و فرهنگ کار، تلاش و صداقت مورد توجه قرار گرفته است.
استاد جغرافیای دانشگاه فردوسی مشهد همچنین با تاکید بر ترویج فرهنگ شادی در میان خانواده ها از مدیرکل صدا وسیمای استان یزد خواست در تولید برنامه های رادیویی و تلویزیونی بیشتر به تولید برنامه های شاد توجه شود تا مردم دنبال شبکه های ماهواره ای نروند.
در این آیین مدیرکل صدا و سیمای استان یزد با تقدیر از خدمات فرهنگی دکتر پاپلی یزدی یادآور شد: مردمی که مفاخر خود را فراموش کنند مانند درختانی هستند که از ریشه های خود جدا افتاده اند.
احمد پهلوانیان صراحت لهجه و صداقت را دو ویژگی شاخص دکتر پاپلی یزدی دانست و از وی به عنوان افتخار یزد یاد کرد.
در این آیین جلد چهارم کتاب شازده حمام از نشر پاپلی با حضور جمعی از مسوولان و ادب دوستان یزدی رونمایی شد.
دکتر پاپلی یزدی استاد جغرافیای دانشگاه فردوسی مشهد و اولین ایرانی دارنده جایزه انجمن جغرافیای فرانسه است.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *