رئیس کمیسیون انرژی مجلس از تشکیل کمیته‌ای متشکل از کمیسیون انرژی و وزارت نفت جهت بررسی چگونگی جذب دانشجویان خبر داد.

فریدون حسنوند در گفت وگو با کنکوری ارشد دکترا به نقل از ایسنا با اشاره به حضور نمایندگان دانشجویان دانشگاه صنعت نفت در جلسه‌کمیسیون انرژی مجلس گفت: کمیته‌ای تشکیل شده تا با توجه به نگاه مثبتی که وزیر نفت در خصوص جذب این دانشجویان دارد، نسبت به چگونگی جذب آنها بررسی‌های لازم را انجام دهیم.

نماینده اندیمشک ضمن تشریح بررسی‌های کمیسیون انرژی در رابطه با جذب دانشجویان دانشگاه صنعت نفت گفت: هنگام تجمع این دانشجویان مقابل مجلس، با آنها صحبت داشتم و پس از آن ۷ نفر از این دانشجویان در جلسه کمیسیون که به ریاست آقای امیری خامکانی نایب رئیس اول کمیسیون برگزار شد، حاضر شده و مسائل خود را مطرح کردند.

وی افزود: پس از آن نیز کمیته‌ای متشکل از سه نفر از اعضای کمیسیون انژری و معاون پشتیبانی و نیروی انسانی وزارت نیروی انسانی وزارت نفت و همچنین مشاور وزیر مسئول پیگیری موضوع شدند.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: در جریان روند پیگیری موضوع، در جلسه روز سه شنبه کمیسیون بار دیگر این مساله مطرح و مورد بحث قرار گرفت که این دانشجویان بر اساس قول و تعهدی که به آنها داده شده بود وارد این دانشگاه شده‌اند لذا آقای زنگنه – وزیر نفت – هم بیان کرد که با نگاه مثبت برای جذب این افراد اقدام خواهد کرد.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس در پایان خاطر نشان کرد: بنابراین بحث چگونگی جذب این دانشجویان در کمیته مذکور بررسی خواهد شد.

از وضعیت استخدام دانشجویان تا واگذاری دانشگاه صنعت نفت به وزارت علوم

عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز با اشاره به اظهارات زنگنه مبنی بر وجود چندین هزار فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعت نفت در سراسر کشور، گفت: اگر تعداد فارغ‌التحصیلان این دانشگاه به این وسعت باشد نه ظرفیت و نه مجوز قانونی از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای جذب آن‌ها وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، قاسم ساعدی در خصوص اقدامات انجام‌شده برای پیگیری رفع مشکل دانش‌آموختگان دانشگاه صنعت نفت و حذف اولویت استخدام آن‌ها، اظهار کرد: سه‌شنبه گذشته نزدیک پنج دقیقه با وزیر درباره تعهدات وزارت نفت در خصوص بورسیه‌های دانشجویی صحبت کردم که برای وزارت بار حقوقی دارد و اگر از بُعد عقلایی نگاه کنیم، کسی نمی‌تواند از زیر آن شانه خالی کند و دانشجویان حق دارند.

وی افزود: تمام اعضای کمیسیون معتقدند که زنگنه باید هر چه سریع‌تر این مشکل را حل کند و در این راستا قولی داده شد که کمیته‌ای متشکل از اعضای کمیسیون انرژی و وزارت تشکیل شود و با بررسی وضعیت دانشجویان شیوه حل مشکل را به وزارت ارائه کند.

نماینده مردم دشت آزادگان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: موضوع دیگری که مطرح شده واگذاری دانشگاه صنعت نفت به وزارت علوم بود چراکه این دانشگاه، دانشگاه تخصصی نفت ایران است و تربیت نیرو برای حال و آینده امر اجتناب‌ناپذیری است؛ با اصرار اعضای کمیسیون تصمیم گرفته شد که دانشگاه به وزارت علوم واگذار نشود.

ساعدی ادامه داد: تعدادی از دانشجویان طی چند روز اخیر در مقابل درب مجلس تجمع کرده بودند؛ به نظر من این افراد باید حدود یک هفته تا ۱۰ روز مهلت دهند تا کمیته بررسی‌کننده را تشکیل دهد و ببینیم به چه نتیجه‌ای می‌رسد.

وی در پاسخ به این‌که دانشجویان معتقدند که نباید تنها “تعدادی” از دانشجویان ممتاز جذب شوند، گفت: حق با دانشجویان است؛ برخی ممکن است جذب نشوند و کمیسیون نیز متوجه این مسأله است و اگر قرار باشد تعدادی از دانشجویان جذب شوند باید از طریق آزمون و تحت نظارت دقیقی باشد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با این حال قسمتی از اظهارات وزیر جای تأمل دارد که می‌گوید بحث هزار یا ۲ هزار نفر نیست؛ بلکه هزاران دانشجو در سراسر کشور در لیست انتظار جذب قرار دارند و اگر فراخوانی اعلام شود، چندین هزار فارغ‌التحصیل این دانشگاه در کشور درخواست جذب دارند.

ساعدی با بیان این‌که از بُعد قانونی و ردیف‌های حقوقی محدودیت جذب نیروی انسانی در وزارت نفت وجود دارد، عنوان کرد: باید حتماً به‌ترتیب اولویت‌ها شاخص‌هایی تعیین و بر اساس آن‌ها استخدام انجام شود تا حداقل از این وضعیت خارج شویم.

وی گفت: توضیحات وزیر این ادعا را مطرح می‌کند که نزدیک به ۲۰۰ هزار فارغ‌التحصیل در سراسر کشور وجود دارد و اگر ۲۰ هزار نفر از این افراد بخواهند وارد وزارت نفت شوند، نه ظرفیت و نه مجوز قانونی از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ارائه نمی‌شود.

نماینده مردم دشت آزادگان اظهار داشت: بر این اساس لازم است که اولویت‌بندی انجام شود و با توجه به ترافیک فارغ‌التحصیلی در رشته‌های نفت جذب صورت گیرد. اگر واقعاً تعداد فارغ‌التحصیلان به این وسعت باشد، نمی‌توان چندین هزار نفر را به‌صورت یک‌جا جذب کرد. باید نهایت استفاده را از این استعدادها و توانایی‌های جوان برد و نباید آن‌ها را هدر داد اما این استعدادها باید مدیریت شوند.