زمینه ایجاد رشته ترکی آذری باید ازطرف خود دانشگاه ها باشد

به گزارش روز دوشنبه کنکوری ارشد دکترا به نقل از ایرنا، مجتبی شریعتی نیاسر با بیان اینکه به تناسب استقبال و آمادگی دانشگاه ها ، رشته زبان و ادبیات ترکی آذری را گسترش می دهیم، افزود: اقبال به این رشته باید از داخل منطقه بوده و زمینه برای ایجاد رشته توسط خود دانشگاه ها انجام شود.
وی گفت: رشته زبان و ادبیات ترکی آذری به عنوان رشته جدید در آموزش عالی تصویب شده است و از مهر سال جاری دانشجو می پذیرد.
وی ادامه داد: سیاست دولت تدبیر و امید توجه به ویژگی اقوام مختلف در کشور است به همین دلیل پارسال رشته زبان و ادبیات کردی ایجاد شد و دانشجو پذیرش کرد.
وی تصریح کرد: فعلا از دانشگاه های منطقه سه تنها دانشگاه تبریز برای پذیرش دانشجو در رشته زبان و ادبیات ترکی آذری اعلام آمادگی کرده است.
شریعتی با بیان اینکه سیاست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایجاد رشته های میان رشته ای است، افزود: در سه سال اخیر حدود 70 رشته جدید ایجاد کرده ایم که بیشتر آنها رشته های میان رشته ای بود.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه آمار رشته های اشباع شده در جامعه گرد آوری شده است، گفت: پذیرش در این رشته ها به تدریج محدود شده و رشته هایی که تقاضا نداشته باشند، حذف خواهند شد
وی با اشاره به سطح بندی دانشگاه های کشور ادامه داد: طرح نهایی سطح بندی دانشگاه های غیر دولتی آماده شده و در آینده نزدیک اعلام می شود و سطح بندی دانشگاه های دولتی هم در حال انجام است که این سطح بندی در چهار سطح انجام شده است.
شریعتی با بیان اینکه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پذیرش دانشجویان خارجی و اعزام دانشجویان به خارج دو هدف را دنبال می کند تصریح کرد: یکی کمک به کشورهای محروم و هدف دوم بهره گیری از دانشگاه های خوب دنیا است.
وی با بیان اینکه دانشجویان خارجی حدود نیم درصد دانشجویان کشور را تشکیل می دهند، ادامه داد: پیش بینی می کنیم که در پایان برنامه ششم توسعه این تعداد به چهار برابر افزایش یابد.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه بیشترین دانشجویان خارجی از کشورهای همسایه پذیرش شده اند، گفت: در مجموع از حدود 85 کشور دنیا دانشجو پذیرش کرده ایم و دانشجویان ایرانی بیشتر در کشورهای پیشرفته تحصیل می کنند.
شریعتی درباره آزمون دوره دکترا نیز گفت: قرار بود آزمون دکتری تخصصی دوبار در سال برگزار شود، اضافه کرد: با مصوبه مجلس این روش تغییر کرد و قرار است تنها یک آزمون تخصصی و به صورت یکپارچه برگزار شود.
معاون وزیر اظهار کرد: ایده آل این است که در هیچ مقطعی کنکور وجود نداشته باشد اما اجرای این کار به سادگی امکان پذیر نیست و برای حذف آن علاوه بر قانون، نیازمند فرهنگ سازی هستیم و تا زمانی که رقابت بین دانشگاه های تراز اول وجود داشته باشد باید کنکور ادامه یابد.

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *