سیطره علمی لازمه تمدن سازی

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه کنکوری ارشد دکترا به نقل از ایرنا، در همین پیوند دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقد است برای تمدن سازی به وجود سه ضلع مهم فرهنگ، علم و فناوری و اقتصاد نیازمندیم.
محمدرضا مخبر دزفولی گفته، هر تمدنی و از جمله تمدن غرب سلطه گر، با این سه ابزار به سایر کشورها منویات خود را تحمیل می کند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر این نکته که ضلع علم و فناوری برای رسیدن به تمدن سازی بسیار حیاتی است، ادامه داده است: قابلیت های یک تمدن را زمانی می توان باور کرد که سیطره علمی پیدا کند و به همین دلیل بود که مقام معظم رهبری پیش از همگان و بیش از سایرین بر تاثیر علم و فناوری در اقتدار کشور تاکید داشتند.
دبیر اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در همین زمینه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تمدن سازی دورنمای حرکت به شمار می رود و باید اذعان کرد تا رسیدن به آن آرمان هنوز فاصله زیادی داریم.
حجت الاسلام علیرضا سلیمی گفت: برای تمدن سازی پنج مرحله وجود دارد که هنوز ما در پله نخست هستیم به گونه ای که انقلاب اسلامی را پشت سر گذاشته ایم و هم اکنون در مرحله نظام سازی به سر می بریم.
وی افزود: تمدن سازی دورنمای حرکت ما و آرزوی تمامی نخبگان کشور و حتی حضرت امام خمینی(ره) بوده است.
نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس ادامه داد: اکنون نیاز به یک گفتمان نوین داریم تا اثبات کنیم اسلام می تواند دنیا را اداره کند.
وی خاطرنشان کرد: برای تقویت گفتمان نوین باید راهکارهای دینی را تثبیت کنیم؛ نباید اشکالات به گونه ای مطرح شوند که مرتبط با دین اسلام به شمار روند.
سلیمی تصریح کرد: طی سال های گذشته مباحثی همچون پایان تاریخ مطرح شد و برخی نیز تصور می کردند که نظام لیبرال دموکراسی غرب تنها چراغ راه آینده است.
سلیمی اظهار داشت: اما امروزه خوشبختانه از این مرحله گذر کرده و دیگر لیبرال دموکراسی غرب نسخه شفا بخش به شمار نمی رود.
وی گفت: تمدن اسلامی اکنون افکار اندیشمندان را مشغول خویش کرده و در این بین جمهوری اسلامی ایران با داشتن تمدنی غنی عجین شده با دین مبین اسلام توانایی فوق العاده ای برای به عرضه رساندن ایجاد حرکت بین امت اسلامی را دارد.
دبیر اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: تمدن سازی نیازمند الگو است و الگوی ایرانی – اسلامی می تواند در این زمینه به عنوان یک نمونه موفق عرضه شود.
وی ادامه داد: الگوی ایرانی – اسلامی حرف های زیادی برای گفتن دارد اما متاسفانه درگذشته در درون لایه های حاکمیتی افرادی بودند که در مقابل این الگو شبهاتی را مطرح می کردند.
سلیمی خاطرنشان کرد: باید الگوی ایرانی – اسلامی را به صورت شفاف ارائه و دورنمای آن را مطرح کنیم.
وی تاکید کرد: یکی از مولفه های تمدن سازی علم و فناوری است و باید در این راستا گام های بیشتری برداریم.
این نماینده مجلس دهم گفت: علم، قدرت می آورد و برای داشتن سیطره علمی باید طرح آمایش سرزمینی را جدی تر دنبال کنیم.
وی افزود: همچنین باید افزایش تولیدات علمی را در دستور کار قرار دهیم، بویژه این امر در بخش های پژوهش باید شتاب بیشتری بگیرد.
سلیمی تصریح کرد: متاسفانه در امر پژوهش دچار عقب ماندگی جدی هستیم و دانشی که نتواند خود را با کشاورزی و صنعت تطبیق دهد، به درد نمی خورد.
وی ادامه داد: نیازمند توجه جدی تر در امر ارتباط دانشگاه ها با صنعت کشور هستیم و هنوز علوم تئوری الفت زیادی با مراکز علمی برقرار نکرده است.
این نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس خاطرنشان کرد: همچنین باید اقتصاد دانش بنیان را در دستور کار قرار دهیم و ریشه این امر نیز تقویت علوم و فنون و سرمایه گذاری در بخش خودباوری علمی است.
بر اساس این گزارش، معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم به تازگی در نشستی خبری از رشد صد درصدی مقالات برتر ایرانی خبر داد و گفت: مقالات برتر ایرانی در سال 2012 میلادی، 110 مقاله بوده که این تعداد در سال 2014 میلادی به 213 مقاله رسیده است.
وحید احمدی افزود: درصد رشد علمی 20 کشور دنیا در سال 20۱۴ در پایگاه اسکوپوس بیانگر آن است که ایران در جهان رتبه سه شتاب علمی را داراست.
وی به سهم دیپلماسی علمی از کل تولید علم کشور و تولید مقالات علمی با مشارکت بین المللی در پایگاه اسکوپوس اشاره کرد و گفت: منظور از دیپلماسی علمی، تولید علم، میزان و درصد مقالات منتشر شده به صورت مشترک با محققان کشورهای دیگر است و در این زمینه از 17 درصد در سال 2011 به 22 درصد در سال 2016 رسیده ایم.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *