اهمیت گنجاندن دوره آموزشی پزشکی بازساختی در بسته تحول آموزشی دانشگاه ها

به گزارش خبرنگار علمی  کنکوری ارشد دکترا به نقل از ایرنا، دکتر ‘امیرعلی حمیدیه’ روز شنبه در آیین گشایش اولین مدرسه تابستانی دانشجویی سلول های بنیادی و طب بازساختی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: این دانشگاه از بهترین مراکز دانشگاهی و بیمارستانی برخوردار است و با گنجاندن دوره پزشکی بازساختی در کنار دوره های پزشکی و دندانپزشکی می تواند در آینده با راه اندازی آموزش جدید، در این حوزه تحولی عظیم ایجاد کند.
وی بیان کرد: در حال حاضر فعالیت های بسیار خوبی در کشور در حوزه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در حال انجام است و دانشگاه شهید بهشتی می تواند با بیمارستان های تک تخصصی خود از جمله بیمارستان مسیح دانشوری و اختر در زمینه کارآزمایی بالینی نیز فعالیت های خوبی انجام دهد.
حمیدیه بیان کرد: ایران از 10 سال قبل در زمینه علم سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی فعال بوده اما به دلیل تمرکز در چند مرکز، متاسفانه این علم در مراکز دانشگاهی و پزشکی رشد نداشته است.
وی گفت: سال گذشته ستاد سلول های بنیادی پزشکی بازساختی معاونت علمی فعالیت هایی در زمینه برداشته شدن انحصار طلبی این علم در برخی دانشگاه داشته به طوری که در حال حاضر توجه خاصی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور به این رشته شده است.

***تشکیل شورای عالی استانی سلول های بنیادی در 15 استان
دبیر ستاد سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: این شورا در 15 استان کشور فعال شده است و در کنار آن صنایع و حوزه دام پزشکی نیز در این حوزه فعال شده اند.
حمیدیه افزود: در حال حاضر به لحاظ تولید مقالات علمی در حوزه سلول های بنیادی از رتبه قابل توجهی برخوردار هستیم اما در زمینه ثبت اختراعات فعالیت چندانی انجام نداده ایم.

***تولید هزار و 60 مقاله ISI در حوزه سلول های بنیادی
وی یادآور شد: میزان مقالات ISI نمایه شده در اسکوپوس در سال 2015 ، هزار و 60 مقاله بود، درصورتی که تعداد این مقالات در سال 2004 برابر با 17 مورد بود.
حمیدیه همچنین در رابطه با تعداد مقالات ISI چاپ شده در کشور نیز گفت: تا پایان سال 2015، استان تهران با سه هزار و 356 مقاله در رتبه اول قرار دارد.

*** 75 سال متوسط عمر مردم ایران
دبیر ستاد سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یادآور شد: در حال حاضر الگوی زندگی و عمر مردم تغییر کرده است. تا 40 سال گذشته مردم بر اثر ابتلا به اسهال جان خود را از دست می دادند اما اکنون با تولید استنت های قلبی برگرفته از پزشکی بازساختی متوسط عمر مردم ایران به 70 تا 75 سال رسیده، اما برخی از کشورها با استفاده از علم پزشکی بازساختی در حال افزایش عمر و کیفیت زندگی هستند به طوری که کشور ژاپن تلاش دارد عمر مردم خود را از 95 سال به 120 سال افزایش دهد.
حمیدیه گفت: اگر در 10 سال آینده نتوانیم این قبیل سرویس های پزشکی را در کشور ارائه کنیم، مردم برای دریافت خدمات پزشکی راهی کشورهایی همچون هند و چین می شوند و با پرداخت قیمت های گزاف، خدمات را دریافت می کنند، درصورتی که پزشکان ما می توانند این کارها را در کشور ارائه دهند.
وی با اشاره به این که هم اکنون نیز برخی از شهروندان برای رفع نیاز درمانی به کشورهای هند و چین عزیمت و 800 تا 1200 میلیون ریال هزینه می کنند، افزود: دانشگاه شهید بهشتی با توجه به متخصصان و مراکز درمانی که در اختیار دارد، می تواند در این حوزه فعالیت چشمگیر داشته باشد.
حمیدیه یادآور شد: تا چند سال آینده با پیشرفت های حاصل از دانش سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی، ناشنوایی، نابینایی و نازایی از بین خواهد رفت؛

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *