تولید 1,8 درصد علم دنیا توسط ایران/مصیبتی به نام کنکور در کشور داریم

تولید 1,8 درصد علم دنیا توسط ایران/مصیبتی به نام کنکور در کشور داریم

به گزارش خبرنگار علمی کنکوری ارشد دکترا به نقل از ایرنا، مخبر دزفولی شامگاه شنبه در آیین اختتامیه اولین المپیاد دانش آموزی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در دانشگاه تربیت دبیر شعید رجایی افزود: میانگین ضریب هوشی دانش آموزان کشور از نرم دنیا بالاتر است، اما نتوانسته ایم از این ضریب هوشی استفاده کنیم.
وی بیان کرد: ما در حال حاضر ظرفیت های بسیاری در کشور در علوم مختلف ایجاد کرده ایم، در حوزه سلول های بنیادی بیش از هزار محقق و استاد دانشگاه، در حوزه نانو پنج هزار متخصص و در حوزه بایو نیز متخصصان بسیاری فعال هستند.
مخبر دزفولی افزود: متاسفانه برغم علاقه مردم به پیشرفت علم کشور، اما سهم قابل توجهی برای علم و فناوری قرار نداده ایم، سهم علم و فناوری، تحقیق و پژوهش از تولید ناخالص داخلی کمتر از یک درصد است و با این مقدار کم چنین افتخاراتی را رقم زده ایم.
وی ادامه داد: کشورهای همسایه دهها هزار دلار برای رقابت با ایران در عرصه علم وفناوری سرمایه گذاری کرده اند، اما قابل ذکر است که استعداد ما پولی نیست بلکه استعداد ما مغزی، فنی و سخت افزاری است.
مخبر دزفولی یادآور شد: این استعدادها با خودباوری شکوفا می شود، جوانان ما باید خودباوری داشته باشند.

***همه در کشور گرفتار کنکور هستیم
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ما در کشور برای پرورش استعدادها موانع و مصیب بسیار بزرگی به نام کنکور داریم و همه گرفتار آن هستیم اما کسی نیست که برای حذف آن اقدام کند.
وی گفت: کنکور حافظه محور است نه خلاقیت محور، آموزش و پرورش نیز در همین راستا حرکت می کند و این امر صد در صد مغایر با سند تحول آموزشی کشور است که شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را تصویب کرده است.
مخبر دزفولی بیان کرد: همچنین در حجم دروس نیز اشکالاتی وجود دارد، باید حجم دروس زیست شناسی، فیزیک و ریاضی تغییر کند ، لازم نیست در دبیرستان این حجم مطالب را آموزش دهیم.
مخبر دزفولی با بیان اینکه چرا دانش آموزان ما باید در تابستان به مدرسه بروند، گفت: دانش آموزان نیاز به تفریح و استراحت دارند، چندین سال استرس را به فرزندان خود می دهیم و مدام در حال تکرار آن هستیم.

**** میانگین آموزش در دنیا 4 تا 4،5 روز
به گفته مخبر، در دنیا میانگین آموزش 4 تا 4،5 روز است اما در ایران از 5 روز است، البته یکبار دیگر می خواهند پنجشنبه ها را دایر کنند؛ برخی از منفعت ها را فدای مسایل یک جریان ملی می کنیم.
مخبر دزفولی افزود: خانواده ها باید حذف کنکور را جزء مطالبات خود بگذارند، راه برون رفت از آسیب هایی که جریان علمی کشور را گرفتار می کند، این است که خود را از کنکور نجات دهیم و دروس زاید را پالایش نماییم.
وی با اشاره به فعالیت های معاونت علمی در زمینه علوم مختلف گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی آماده است با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در زمینه رفع موانع در حوزه سلول های بنیادی فعالیت کند

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *