دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: طبق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید جریان حافظه‌محوری به خلاقیت‌محوری تبدیل شود و دانش آموزان فرصت تفکر ‌بیابند؛ اما کنکور اجازه این کار را نمی‌دهد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری  کنکوری ارشد دکترا به نقل از دانشجو، مراسم اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان نهایی اولین المپیاد کشوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی روز شنبه ۳۰ مرداد ماه ۱۳۹۵ در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با حضور محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

مخبر دزفولی در این مراسم ضمن تبریک به برگزارکنندگان اولین المپیاد کشوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، با اشاره به این نکته که میانگین ضریب هوشی کودکان ایرانی از متوسط جهانی بالاتر است، گفت: این ضریب هوشی بالا ذخیره فکری و استعدادی کشور است و ما تاکنون نتوانسته‌ایم از آن استفاده کنیم که بخشی از تجلی این هوش استعداد را در بخش‌هایی چون سلول بنیادی، نانوتکنولوژی و هسته‌ای می‌توانید ببینید.
وی ادامه داد: ما باید بیش از این ظرفیت استفاده از این استعداد را در کشور ایجاد کنیم و اکنون در حوزه سلول‌های بنیادی بیش از هزار محقق و استاد دانشگاه، و همچنین پنج هزار متخصص در حوزه نانوتکنولوژی و در حوزه بایوتکنولوژی نیز متخصصان بسیاری فعال هستند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ما جزء کشورهایی هستیم که علی‌رغم علاقه جامعه به علم و پیشرفت علمی هنوز رقم مادی درخوری را برای این حوزه تخصیص نداده‌ایم.
وی افزود: هنوز سهم علم و فناوری و تحقیق و پژوهش از GDP کشور کمتر از یک درصد است و افتخارات کسب شده کنونی از این میزان بوده است بنابراین اگر این ظرفیت افزایش یابد، قطعاً نتایج بسیار خوبی خواهیم دید و این افزایش باید مطالبه همه ما باشد.
مخبر دزفولی گفت: کشورهای در همسایگی ما ده‌ها میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کنند تا با ایران در حوزه علم و فناوری رقابت مختصری کنند، اما همه چیز پول نیست، بلکه مهم استعداد، هوش، فن، تخصص و نرم افزاری است که ما آن را داریم.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران افزود: ما باید هم نسبت به کاری که انجام می‌دهیم و هم نسبت به کشور خود خودباوری داشته باشیم.
وی اضافه کرد: فکر نکنید ما به کشور خود دین نداریم. همه ما در حوزه‌های مختلف نسبت به کشور خود و مردم خود دین داریم، از این رو هر مقدار که کار کنیم باز هم کم است.
رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه‌ ما هر چقدر علم کشور خود را جلو ببریم باز کم کار کرده‌ایم گفت: ما را به اندازه ۱۰۰ سال از دنیا عقب نگه داشته بودند به گونه‌ای که کشور ما به همراه عراق تنها سهم ۳ صدم درصد در تولید علم دنیا داشت.
وی افزود: اما اکنون سهم ایران در تولید علم دنیا ۸/۱ درصد است که این مهم توسط دانشمندانی مانند شما که عمدتاً زیر ۴۰ سال سن دارند محقق شده است و البته شما می‌توانید ۱۰ برابر دانشمندان فعلی کار کنید؛ چون آنان خط شکنی کرده‌اند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: به عنوان مثال پژوهشکده رویان توانست در زمینه علم و فناوری سنت‌شکنی کند و اکنون این رویان است که فرصت مطالعاتی به دانشمندان سایر کشورها می‌دهد، در حالیکه در گذشته دانشمندان ما این درخواست را از سایر کشورها داشتند.
مخبر دزفولی با اشاره به موانع موجود در سیستم آموزشی کشور برای توسعه علم، گفت: متاسفانه در نظام آموزشی با مصیبت بزرگی به نام کنکور مواجه هستیم که هنوز کسی در کشور جسارت حل این معضل را پیدا نکرده است و البته آزمایش، امتحان و آزمون باید باشد اما معنایش کنکوری که اکنون وجود دارد، نیست.
وی گفت: کنکوری که اکنون بچه‌های ما را وارد دانشگاه می‌کند و می‌خواهد علم را گسترش دهد، یک کنکور حافظه محور است نه خلاقیت‌پرور و در نتیجه آموزش و پرورش ما مجبور است که حافظه‌محوری را ترویج کند که این مساله مغایر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.
عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران گفت: طبق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که مسئولان آموزش و پرورش نیز مقید به اجرای آن هستند باید جریان حافظه‌محوری به خلاقیت‌محوری تبدیل شود و دانش آموزان فرصت تفکر ‌بیابند؛ اما کنکور اجازه این کار را نمی‌دهد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مدرسه باید مهد علم شود و چه کسی گفته است که باید ذهن دانش‌آموزان را باید فقط انبار محفوظات کنیم.
وی افزود: باید زیست‌شناسی و یا ریاضی که دانش‌آموزان در دبیرستان می‌خوانند، تغییر کند زیرا این دورس را ما دوباره در ترم‌های اول و دوم دانشگاه به آنان درس می‌دهیم که در همه علوم و رشته‌ها همین‌گونه است و اصلاً لازم نیست چنین وضعیتی در مدارس داشته باشیم و بچه‌های ما این قدر درس بخوانند.
وی گفت: دانش‌آموز باید فرصت تفریح، آرامش و پرداختن به خلاقیت‌های خود را داشته باشد. نه دائم استرس درس خواندن و کنکور داشته باشد که در تمام دنیا از ژاپن تا آمریکا میانگین آموزش به دانش‌آموزان ۴ تا ۵/۴ روز است و هیچ بچه‌ای وقتی از مدرسه خارج می‌شود، درس و تکلیف ندارد.

مخبردزفولی گفت: آیا آنها پیشرفت نکردند؟ آنها فناوری‌های پیشرفته ندارند؟ که ما بچه را هر روز از ساعت ۶ صبح از خانه بیرون می‌کشیم و تا ساعت ۵ در مدرسه نگه می‌‌داریم و وقتی خسته به خانه رسید تازه باید مشق بنویسد یا تکالیف فردای خود را حاضر کند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ما به آموزش و پرورش فشار آوردیم که تمام فعالیت آموزشی خود را در ۴ روز انجام دهد؛ اما دوباره برخی در آموزش و پرورش تلاش می‌کند که پنج‌شنبه‌ها را هم نیز به روزهای آموزشی اضافه کند.
وی افزود: آیا اینکه در روزهای پنج‌شنبه بچه‌ها کنار پدر و مادرشان باشند و استراحت کنند، بد است؟ کجای دنیا کمتر از دو روز مدارس‌شان تعطیلی دارند؟ نباید بعضی از منفعت‌ها را فدای یک جریان ملی کنیم و باید بخواهیم نظام تعلیم و تربیت کشور به سمتی برود که آرامش به خانواده‌ها برگردد.
مخبردزفولی با تاکید مجدد بر این نکته که کنکور سد راه نظام آموزشی کشور شده است گفت: در این زمینه خانواده‌ها مجبور به هزینه چند میلیونی هستند در حالی که از این موضوع سودجویان میلیاردها تومان منفعت می‌برند.
وی افزود: تنها راه برون‌رفت از گرفتاری‌های موجود بر سر راه جریان علمی کشور سر و سامان دادن و خلاص شدن از آموزش‌های زائد به نام کلاس‌های کنکور، آموزش درس‌های اضافه در مدارس و خود کنکور است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این‌که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیگیرانه به دنبال رشد و به نتیجه رساندن جریان علمی کشور است، تصریح کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یکی از برکات توصیه‌های مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) به دولت‌ها بود؛ چون دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌ها به قدری گرفتاری‌های روزمره دارند که نمی‌توانند به جریان علمی کشور بپردازند.