مهمترین دغدغه ای که خانواده ها برای ادامه تحصیل دانش آموزان در دانشگاه در نظر می گیرند به یک موضوع بستگی داشته است; فرزندمان در دانشگاه علم یاد بگیرد.

به گزارش کنکوری ارشد دکتری به نقل از ایسکانیوز، خانواده ها سعی می کنند برای فرزندان خود بهترین شرایط را فراهم کنند تا آینده تحصیلی و در گرو آن آینده شغلی و اجتماعی مناسبی برای فرزندان خود فراهم کنند. اما در این بین همیشه یکی از دغدغه‌های پذیرفته‌شدگان آزمون سراسری، انتخاب رشته و دانشگاه است. سال‌های گذشته به خاطر کمبود ظرفیت دانشگاه‌ها و دسترسی مناطق دورافتاده به مراکز آموزش عالی این دغدغه بزرگ‌تر بود و گاهی دردسرهایی هم ایجاد می‌کرد.

امروز با گسترش آموزش عالی، تاسیس و گسترش دانشگاه‌های غیردولتی، انتخاب رشته و دانشگاه آسان‌تر شده، اما بحث دیگری که ذهن داوطلبان تحصیل در آموزش عالی را به خود مشغول کرده، کیفیت آموزشی است.

دانشگاه آزاد اسلامی فرصتی تکرار نشدنی

دانشگاه آزاد اسلامی ۳۴ سال پیش توسط آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و با حمایت امام خمینی(ره) به عنوان اولین دانشگاه غیردولتی بعد از انقلاب تاسیس شد. این دانشگاه امروز با حدود ۴۰۰ واحد در سراسر ایران می‌تواند گزینه مناسبی برای پذیرفته‌شدگان کنکور باشد.

پس از گذشت این مدت که به بهترین شکل کمی سازی در دانشگاه آزاد انجام شد، حالا و در دوره مدیریت جدید خود، کیفی سازی را اهم برنامه های خود قرار داده است. پیشبرد این اهداف با اجرای طرح‌های مختلف، تا حد زیادی در توسعه امکانات آموزشی این دانشگاه و بالا بردن کیفیت آموزشی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی نقش داشته است.

یکی از طرح‌هایی که دانشگاه آزاد اسلامی برای بالا بردن کیفیت آموزشی اجرا کرد؛ یکپارچه‌سازی آزمایشگاه‌های این دانشگاه تحت عنوان سامانه‌ای به نام “ساها” بود. در اولین گام، مسئولان دانشگاه آزاد تمام ظرفیت های آزمایشگاهی و کارگاهی خود را بررسی کرده اند. سپس تجهیز و تکمیل آن ها انجام و در مرحله بعد نیز ثبت و یکپارچه سازی انجام گرفت. در مرحله آخر نیز آموزش افرادی برای مراقبت و استفاده مناسب از این دستگا ها بود که در دستور کار قرار گرفت و امروز همه آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر ایران مرتبط و در دسترس دانشجویان و اعضای هیات علمی این دانشگاه هستند.

به گفته، علیرضا ایرانبخش، مدیر کل دفتر توسعه تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاه آزاد اسلامی این سامانه فقط برای دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی نشده و می‌تواند همه آزمایشگاه‌ها، مجامع علمی و دانشگاه‌ها را به عضویت بپذیرد و ارتباط علمی میان دانشجویان و استادان را فراهم کند.

“ساها” هم‌چنین قصد دارد تعمیر و نگهداری این تجهیزات را به عهده بگیرد تا علاوه بر اشتغال‌زایی برای دانشجویان، هزینه‌های آموزشی را هم‌گام با توسعه کیفیت آموزشی بالا ببرد. از طرفی این سامانه در حوزه ارتباط با صنعت فعال است و در راستای اقتصاد دانش‌بنیان نیز گام برمی‌دارد.

طرح دیگری که در دو سال گذشته برای توسعه کیفیت آموزشی در دستور کار مدیران دانشگاه آزاد اسلامی قرار داشته، جذب هیات علمی است. این دانشگاه بعد از تجهیز آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها و توسعه فضای آموزشی شروع به جذب هیات علمی کرده است.

اما موضوع اصلی که خانواده پس از امکانات به آن اهمیت می دهند، جایگاه علمی دانشگاه است. این موضوع به نوعی رزومه تحصیلی دانشجو را پربار و فعالیت علمی او را آسان تر می‌کند.

طبق آمار منتشر شده در آخرین به روز رسانی پایگاه استنادی طلایه داران علم تامسون رویترز Essential Science Indicator، رتبه تولید علمی دانشگاه آزاد در دهم خردادماه ۱۳۹۵، با ۲۲ پله صعود به جایگاه ۱۶۵ رسید. همچنین تعداد آخرین مقالات دانشگاه آزاد اسلامی ۳۱ هزار و ۹۹۰ مقاله گزارش شده است.این امر مهم پس از اصلاح آدرس دهی برخی مقالات توسط معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد و روند رو به رشد مقالات علمی تولید شده به وسیله واحدهای دانشگاهی تحقق یافته است.

براساس این آمار، تعداد مقالات علمی تولید شده در دانشگاه آزاد بدون احتساب مقالات سمینارها و کنفرانس ها در سال ۲۰۱۱، چهار و ۵۸۳ عنوان بوده که در سال ۲۰۱۲ به پنج هزار و ۶۶۹ عنوان افزایش یافته و در سال ۲۰۱۳ به پنج هزار و ۴۸۲ عنوان رسیده است.
آمار تولید این دسته از مقالات علمی دانشگاه آزاد در سال ۲۰۱۴، تعداد پنج هزار و ۳۸۳ عنوان بوده و در سال ۲۰۱۵ به ۶هزار و ۷۲ عنوان افزایش یافته است.

پرداخت بیش از ۷ نوع وام دانشجویی به دانشجویان دانشگاه‌آزاد اسلامی

استفاده از وام های دانشجویی برای آسان تر کردن تحصیل می تواند از دیگر موارد انتخاب دانشگاه باشد. دانشگاه آزاد در این زمینه نیز سعی کرده با فراهم کردن وام های مختلف طی راه را برای دانشجویان آسان تر کند. تسهیلات(وام) دانشگاه‌آزاد اسلامی به دانشجویان این دانشگاه به دو دسته وام های داخلی (منابع داخلی) و وام های خارجی ( منابع خارج از دانشگاه ) تقسیم می شود. از جمله وام های داخلی این دانشگاه می توان به وام شهریه، کمک هزینه مسکن، کمک هزینه ضروری، کمک هزینه پایان نامه و ازدواج اشاره کرد که دانشجویان عزیز می توانند با مراجعه به صندوق رفاه واحد دانشگاهی خود نسبت به ثبت نام اقدام کنند. وام های خارجی هم بر دو نوع است. براساس تفاهم نامه و تعاملات با مجموعه بانک ها و نیز تسهیلات وزارت علوم که در مقاطع مختلف تحصیلی از ۵۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان متغیر است، تقسیم بندی می شود.

مدیرکل تسهیلات اعتباری و صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی می گوید: دانشگاه‌آزاد اسلامی به دانشجویان این دانشگاه بیش از ۷ نوع تسهیلات ارائه می دهد.

فرید ذاکر اضافه می کند: در صورتیکه دانشجویی توان پرداخت هزینه تحصیلی خود را نداشته باشد، واحدهای دانشگاه‌آزاد اسلامی همکاری های لازم را از قبیل تقسیط شهریه، تخفیف دانشجویی و تسهیلات دانشجویی را در حد ممکن و قانونی ارائه خواهند داد تا دانشجویان بتوانند با خیالی آسوده به تحصیل بپردازند.