نسخه نهایی سطح بندی دانشگاههای غیردولتی هفته آینده منتشر می شود

مجتبی شریعتی نیاسر روز چهارشنبه در گردهمایی معاونان آموزشی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور در نوشهر افزود : سطح بندی این دانشگاهها در شهریور ماه سال پیش به صورت آزمایشی انجام گرفت و نتایج آن اعلام و با دریافت بازخوردها در اسفند همان سال، نسخه نهایی آن تهیه شد.
به گزارش کنکوری ارشد دکتری به نقل از خبرنگار ایرنا ، وی سطح بندی دانشگاهها را کاری مناسب توصیف کرد و گفت که این کار موجب تقویت نقاط قوت ، رفع نقاط ضعف ، پرشتاب کردن روند توسعه و ایجاد نوعی رقابت سازنده در میان دانشگاهها می شود.
شریعتی نیاسر افزود : فاز اول سطح بندی دانشگاههای دولتی نیز برای اولین بار و با در نظر گرفتن 130 شاخص بدون تاثیرگذاری در تصمیم گیری ها انجام و نتایج آن اعلام شد و نتایج نهایی آن هم پس از دریافت بازخوردها اعلام می شود.
اجرای نظام جامع نظارت ، ارزیابی و رتبه بندی دانشگاههای کشور یکی از ماموریت های وزارت علوم در برنامه پنج ساله پنجم بود که در دولت یازدهم به اجرا گذاشته شده است.
وزارت علوم نسخه اولیه سطح بندی 269 واحد از 358 دانشگاه و موسسه غیردولتی کشور را با تقسیم آنها به پنج سطح منتشر کرده بود که تنها 47 واحد در سطح یک قرار داشتنه و محدودیت توسعه برای آنها وجود نداشت .
78 دانشگاه و موسسه غیرانتفاعی در آن ارزیابی در سطح 2 قرار گرفتند ، ۸۱ واحد سطح سه را اشغال کردند ،۵۱ واحد در سطح چهار جای گرفتند و ۱۲ موسسه و دانشگاه غیرانتفاعی هم در سطح پنج باقی ماندند.
با نهایی شدن این رتبه بندی موسسات سطح در معرض انحلال قرار می گیرند ، سطح چهار به سمت صفر شدن تعداد دانشجویان می روند ، سطح سه محدودیت توسعه داشته و فعالیت آنها کاهش می یابد و دانشگاهها و موسسات سطح 2 هم اگر چه از سوی وزارت علوم حمایت می شوند ، ولی محدودیت توسعه دارند.
همچنین در سطح بندی دانشگاههای و موسسات آموزش عالی هم که خرداد ماه پارسال نتایج اولیه آن منتشر شد ، وزارت علوم این دانشگاهها را در 2 دسته جامعه و تخصصی و هریک را به چهار سطح تقسیم کرد.
در این سطح بندی 70 دانشگاه دولتی کشور شرکت داشتند و قرار شد در نسخه نهایی سایر دانشگاهها هم اضافه شود.
** رونمایی از سامانه آموزش عالی
معاون آموزشی وزیر علوم همچنین از رونمایی سامانه آموزش عالی در آینده نزدیک خبر داد و گفت که این سامانه برای اولین بار طراحی شده و نظام آموزش عالی کشور را در همه زمینه های آموزشی، دانشجویی، پژوهشی، فرهنگی به صورت یکپارچه برای تمام سطوح مدیریتی متناسب با نیازشان ارائه می دهد.
وی راهبرد وزارت علوم دولت یازدهم را هدفمند کردن توسعه آموزش عالی معرفی کرد و افزود : توسعه اقتصادی در گرو توسعه علمی است و ما برای نیل به توسعه آموزش عالی باید ماموریت گرایی را در دانشگاهها نهادینه کنیم.
معاون وزیر علوم با بیان اینکه توسعه هدفمند آموزش عالی به معنای ورود دانشگاهها به جامعه برای حل مشکلات و معضلات است، گفت : بخش خصوصی همانند سایر کشورها باید سهم عمده ای در آموزش عالی داشته باشد تا توسعه هدفمند و همه جانبه در تمام بخش های آموزش عالی محقق شود.
وی با تاکید بر لزوم کیفی سازی در تمام بخش های آموزش عالی ، افزود : امروز در جامعه ای به سر می بریم که در 97 واحد دانشگاهی حدود پنج میلیون دانشجو تحصیل می کنند که 78 درصد آنان در رشته های علوم انسانی و مهندسی هستند.
شریعتی نیاسر آمار دانشجویان دوره دکترا در کشور را حدود یکصد هزار نفر اعلام کرد و گفت که 700 هزار نفر دانشجوی کارشناسی ارشد داریم .
** ارتقای کیفی دانشگاهها ، دغدغه وزارت علوم
معاون وزیر علوم یکی از دغدغه های مهم وزارت علوم دولت یازدهم را ارتقای کیفیت مراکز آموزش عالی و کنترل آنها دانست و تاکید کرد که در این خصوص هماهنگی جدی با مرکز نظارت و ارزیابی وجود دارد.
وی با تاکید بر این که نظرات مراکز نظارت و ارزیابی برای وزارت علوم مهم است ، گفت : بر همین اساس تعدادی از موسسات آموزش عالی ارتقا یافته اند و تعدادی منحل شده اند.
شریعتی افزود : همچنین در سال گذشته مجوزها با کنترل بیشتری داده شده و آمار رشته های تصویب شده نیز ، بخصوص رشته هایی که بازار کار و یا اقبال چندانی نداشتند ، کاهش یافت .
او ادامه داد : در 2 سال تقریبا بیش از 70 رشته جدید در حوزه های بین رشته ای ایجاد شد ، آئین نامه ها و ضوابط استعدادهای درخشان، کارشناسی ارشد و دکتری بازنگری شد و در کمیته های تخصصی بیش از 480 برنامه درسی که بیش از 30 سال بازنگری نشده بودند و همچنین یکهزار و 800 برنامه جدید بازنگری و تصویب شد.
شریعتی با بیان اینکه ماموریت دانشگاهها به چهار بخش استانی، منطقه ای، ملی و فراملی تقسیم می شود، گفت : در این راستا نیازهای قومی و منطقه ای کشور نیز توجه شده و رشته زبان های کردی و ترکی آذری در دانشگاههای کردستان و تبریز راه اندازی شده است.
** لزوم تفویض اختیار در دانشگاهها
معاون آموزشی وزیر علوم همچنین بر لزوم تفویض اختیار بیشتر به دانشگاهها تاکید کرد و گفت که این مساله تا کنون از طریق هیات های امنا صورت می گرفت مانند زمان بندی ترم ها یا بحث آزمون دکترا که این میزان از تفویض اختیار کافی نیست.
چهل و نهمین گردهمایی معاونان آموزشی و موسسات آموزش عالی کشور صبح امروز در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر آغاز شد و تا پایان روز پنجشنبه ادامه دارد.
دراین گردهمایی 2 روزه 190 معاون آموزشی دانشگاهها و موسسه های آموزش عالی کشور شرکت دارند که در باره مدیریت منطقه ای ، ساماندهی موسسه های آموزش عالی ، ماموریت گرایی ، هدفمند سازی ارتباط تحصیلی ، اشتغال و نظام جامع آموزش های مهارتی بحث و تبادل نظر می کنند.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *