واگذاری 4 طرح کلان اقتصاد مقاومتی به وزارت علوم

به گزارش کنکوری ارشد دکتری به نقل از ایرنا، مجتبی شریعتی نیاسری روز یکشنبه در آیین معارفه سرپرست دانشگاه تحصیلات تکمیلی و فناوری های پیشرفته در ماهان کرمان افزود: رساندن 5 دانشگاه و پژوهشگاه به شاخص های افق 1404 طرح های اقتصاد مقاومتی واگذار شده به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
وی با بیان اینکه باید از این فرصت به وجود آمده استفاده برد اظهار کرد: برای 5 دانشگاه و پژوهشگاه برتر نیز سالیانه 4 هزار میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: هم اکنون حدود 4 میلیون و 800 هزار دانشجو در دانشگاه های کشور تحصیل می کنند و رشد جمعیت دانشجویی در سال های پس از انقلاب به 25 برابر رسیده است.
وی ادامه داد: این در حالی است که در تراز جهانی جمعیت دانشجویی در جهان 5 برابر افزایش پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه افزایش جمعیت دانشجویی فرصت و تهدید به شمار می رود افزود: باید ببینیم ظرفیت دانشجویی کشور تا چه اندازه نیاز جامعه و بازار کار تامین می کند.
شریعتی نیاسری افزود: سالانه حدود 15 هزار نفر با مدرک دکترا وارد جامعه می شوند که برای مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی آنها مدرک دکترا نیازی نیست.
وی تاکید کرد: باید رابطه معناداری بین اشتغال و تحصیل پیدا کنیم و کار ما به طور غیرمستقیم با ایجاد شغل ارتباط دارد.
معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: توسعه آموزش عالی باید هدفمند و مرتبط با نیاز بازار دیده شود و در این راستا طرح آمایش آموزش عالی مطرح شده است.
وی تصریح کرد: طرح آمایش آموزش عالی و توسعه هدفمند از سال گذشته مطرح شده و در آموزش عالی یکی از محورها اندیشیدن تدبیر برای ایجاد تحصیل و اشتغال است.
شریعتی نیاسری گفت: درصد بالایی از دانش آموختگان در مشاغلی نقش دارند که ارزش افزوده بالایی ندارد.
وی تصریح کرد: ساماندهی مراکز آموزش عالی به توجه مسئولان و استانداردسازی دانشگاه ها بستگی دارد و برای ارتقاء جایگاه موسسات و مراکزی که از استانداردها فاصله دارند تعریف شده است.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: بیش از 2 هزار و 850 مرکز آموزش عالی در کشور وجود دارد که البته مایه مباهات است اما برای تضمین باید به آنها سر و سامان بدهیم.
وی گفت: بخش دیگر طرح آمایش سطح بندی است که از سال گذشته برای نخستین مرتبه به طور آزمایشی در مراکز غیردولتی انجام شد و در هفته جاری نیز نسخه نهایی آن اعلام و سطح بندی مراکز دولتی نیز از چند ماه قبل به طور آزمایشی آغاز شده است.
شریعتی نیاسری گفت: سطح بندی، مقدمه ای بر رتبه بندی است و بسترساز توسعه هدفمند آموزش عالی است و زمینه رشد و رقابت را برای دانشگاه ها و مدیران آموزشی فراهم می کند.
وی ادامه داد: اعتبار یابی و رتبه سنجی باید توسط مراکز غیردولتی انجام شود و باید نهاد غیر دولتی برای آن ایجاد شود.
وی با بیان اینکه بین المللی کردن دانشگاه به خودی خود مهم نیست تاکید کرد: رسیدن اعتبار ما به تراز جهانی اهمیت دارد که تعاملات بین المللی و توسعه فعالیت های فراملی در آن نقش دارد.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: دانشگاه هایی مانند دانشگاه تحصیلات تکمیلی مستعدند تا توسعه فراملی خودشان را داشته باشند.
وی تاکید کرد: باید گام های جدی در زمینه کیفیت مراکز آموزش عالی برداریم که اعتقاد داریم مدیران این مراکز توجه ویژه ای به آن دارند و کیفیت مطلوب به تدریج محقق خواهد شد.
وی افزود: استانداردسازی یکی از شاخص های کیفیت است و نیاز بازار مولفه مهم تصمیم گیری ما در این رابطه است و دستگاه متقاصی باید گزارش توجیهی داشته باشد.
شریعتی نیاسری گفت: نزدیک به 100 هزار دانشجوی دکترا و 800 هزار نفر دانشجوی کارشناسی ارشد در کشور وجود دارد و برای ما مهم این است این تعداد دانشجو به کجا راه می برند.
وی تصریح کرد: ظرفیت های خالی در آموزش عالی زیاد است و اگر هدفمندی در این بخش اجرا شود این ظرفیت ها قابل اصلاح است.
وی با اشاره به نظام یکپارچه سنجش در آموزش عالی گفت: سال قبل کنکور متمرکز دکترا آزمونی غربالگری بود و در طرح جدید مجلس شورای اسلامی کنکور سال 96 برگزار می شود.
وی گفت: یکی از معضلات آموزش عالی، تنوع مراکز آماری بود که برای یکپارچه سازی آمار سامانه آموزش عالی راه اندازی شده و فردا از آن رونمایی می شود.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تقدیر از زحمات ریاست قبلی دانشگاه تحصیلات تکمیلی و فناوری پیشرفته هایتک ماهان برای سرپرست جدید این دانشگاه آرزوی موفقیت کرد.
محمدجواد آروین به عنوان سرپرست جدید دانشگاه تحصیلات تکمیلی و فناوری های پیشرفته ماهان معرفی و از خدمات میرزایی تقدیر شد.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *