قائم‌ مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت از آغاز اجرای برنامه مشترک پذیرش دانشجو با برخی دانشگاه‌های خارجی خبر داد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی کرمان و تهران برنامه مشترک خود را برای پذیرش دانشجو با کشورهای مدیترانه شرقی در قبرس آغاز کرده‌اند و این برنامه تا پایان سال ۹۶ در بسیاری از دانشگاه‌های علوم پزشکی اجرایی می شود.

دکتر حمید اکبری در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام اینکه اولین برنامه مشترک پذیرش دانشجوی خارجی با دانشگاه‌های خارج از کشور در دانشگاه‌های علوم پزشکی کرمان و تهران شروع شده است، اظهار کرد: این دانشگاه‌ها با کشورهای مدیترانه شرقی در قبرس برنامه‌های مشترک خود را برای دوره‌های پزشکی و داروسازی تدوین کرده‌اند و پذیرش دانشجو در این دانشگاه شروع شده است. قرار است دانشگاه‌های دیگر نیز این مسیر را ادامه بدهند و برخی دانشگاه‌ها نظیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد و همدان نیز در حال آماده سازی برنامه‌های خود با دانشگاه‌های خارجی برای جذب دانشجو هستند.

وی در ادامه با اشاره به راه‌اندازی شعب بین‌الملل دانشگاه‌های علوم پزشکی در راستای گسترش ارتباطات بین‌المللی تصریح کرد: در همین راستا دانشگاه علوم پزشکی تهران اولین شعبه بین‌المللی خود را در کشور مجارستان راه‌اندازی می‌کند که کارهای مقدماتی آن تمام شده و به زودی پذیرش دانشجو شروع می‌شود.

دکتر اکبری همچنین خاطرنشان کرد: براساس اجرای برنامه مشترک بین دانشگاه‌های علوم پزشکی داخلی و خارج از کشور، پذیرش دانشجویان خارجی شروع می‌شود و این دانشجویان می‌توانند نصف دوره آموزشی را در دانشگاه‌های خارج از کشور و نصف آن را در دانشگاه‌های داخل کشور طی کنند. همان‌طور که اشاره شد این برنامه در حال حاضر در دانشگاه‌های علوم پزشکی کرمان و تهران شروع شده است.

قائم‌مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت گفت: براساس برنامه‌ای که در سند آمایش بین‌الملل دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تدوین شد مشخص کردیم که هر دانشگاه با کدام یک از دانشگاه‌های کشورهای خارجی می‌توانند ارتباط داشته باشند. در واقع هر کدام از این دانشگاه‌ها مسوول برقراری ارتباط با دانشگاه‌های کشور مشخص هستند.

دکتر اکبری اضافه کرد: در مرحله بحث مقدماتی پیش از دو دانشگاه علوم پزشکی کشور ارتباط خود را با کشورهای خارجی و پذیرش دانشجو شروع کردند و پیش‌بینی می‌کنیم این روند با سرعت پیش برود و در سال ۹۶ تعداد قابل توجهی از دانشگاه‌ها برنامه مشترک خود را برای پذیرش دانشجو با دانشگاه‌های خارجی عملیاتی کنند.

وی با اشاره به مزیت پذیرش دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های علوم پزشکی داخلی اظهار کرد: دانشگاه‌های ما در صحنه‌های بین‌المللی حضور فعال نداشتند. طبیعتاً کشورهایی که تاکنون در صحنه‌های بین‌المللی حضور داشتند و دانشجویان با این کشورها آشنا هستند درخواست دانشجو برای ادامه تحصیل در آن کشور بیشتر از کشور ما است که براساس این برنامه مشترک، تفاهمی را امضا کردیم تا دانشجویی که در آن دانشگاه درخواست تحصیل می‌کند در جریان برنامه مشترک ما قرار بگیرد حتی این برنامه مشترک را در سایت دانشگاه قرار بدهند تا دانشجو آن را انتخاب کند.

قائم‌مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت در پایان خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم با روندی که پیش می‌رود، پذیرش دانشجوی خارجی در کشور افزایش یابد و دانشگاه‌ها برنامه‌های خود را در این زمینه سریع‌تر ساماندهی کنند.