معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی از ارتقای رتبه علمی ۴هزار عضو هیات علمی در دانشگاه آزاد اسلامی و افزایش سرعت در فرآیند تبدیل وضعیت استخدامی در این دانشگاه خبر داد و از هیات‌های اجرایی جذب در استان‌ها خواست شرایط مصاحبه‌شوندگان را در نظر بگیرند.

به گزارش کنکوری ارشد دکتری به نقل از ایسکانیوز، فرهاد حسین‌زاده لطفی، معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی در همایش تبیین سیاست‌ها و شیوه‌های بررسی صلاحیت عمومی اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: امیدواریم نتیجه این همایش در جذب هیات علمی مفید باشد و بتوانیم در این زمینه بیش از پیش موفق باشیم.

او ادامه داد:‌ باید با افرادی که به عنوان کاندیدا در فراخوان جذب هیات علمی ثبت‌نام می‌کنند، رفتار و برخورد مناسبی داشت، زیرا نارضایتی هر عضو هیات علمی تبعات زیادی دارد. یک سیستم نباید حتی یک فرد ناراضی داشته باشد و حفظ کرامت برای این افراد بسیار مهم است.

حسین‌زاده لطفی با اشاره به ممیزی رشته‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: مطالعه‌ای روی رشته‌ها و تعداد اعضای هیات علمی انجام و نیاز به عضو هیات علمی سنجیده شد. بعد از مطالعه روند جذب که در گذشته نزدیک به یک سال طول می‌کشید گام‌های اضافی فرآیند جذب هیات علمی حذف و به استان‌ها تفویض اختیار شد. بعد از اصلاح نیز، فرآیند جذب به ۱۴۵ روز کاهش پیدا کرد.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی افزود: حاصل کوتاه شدن فرآیند جذب، بررسی ۵هزار پرونده تا بهار امسال بود که همگی در سال‌های قبل در صف تایید و بررسی بودند. هم‌چنین با کاهش فرآیند جذب دومین فراخوان جذب هیات علمی در سال ۹۴ انجام شد که پرونده‌های آن‌ها در حال بررسی است.

به‌روز رسانی سامانه جذب هیات علمی

او افزود: سامانه جذب هیات علمی با هماهنگی شورای عالی جذب به‌روز رسانی شد که هر نوع گزارش‌گیری درآن امکان‌پذیر است. هم‌چنین با تفویض اختیار به هیات اجرایی جذب هر هیات خودش پرونده‌ها را به وزارت علوم ارسال می‌کند.

حسین‌زاده لطفی درباره نظارت بر نحوه عملکرد هیات اجرایی جذب، گفت: سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی معتقد به سیاست‌گذاری و نظارت است، بنابراین بر عملکرد هیات اجرایی جذب نظارت دقیق دارد تا در مصاحبه‌های علمی و عمومی وحدت‌رویه وجود داشته باشد.

او تاکید کرد: شرایط مصاحبه‌شونده باید در نظر گرفته شود. حسین‌زاده لطفی گفت: باید از مصاحبه‌شونده در فضایی آرام و دوستانه سوال پرسید تا از تنش و اضطراب آنها کاسته شود.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که دانشگاه آزاد اسلامی با وزارت علوم و هیات عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتند، فرایند استعلام به دانشگاه آزاد اسلامی واگذار شده که سرعت فرایند جذب را افزایش داده است.

حسین‌زاده لطفی به تلاش‌های دکتر میرزاده برای سرعت تبدیل وضعیت استخدامی اشاره کرد و گفت: بخش‌نامه‌ای درباره این موضوع ابلاغ شد و بخش‌نامه دوم نیز تا آخر شهریور برای سرعت در روند تبدیل وضعیت استخدامی ابلاغ خواهد شد. در سه سال گذشته نیز حدود ۱۴هزار تبدیل وضعیت در دانشگاه انجام شده که برای این کار سامانه http://www.amoozesh.iau.ir فعال است و افرادی که درخواست تبدیل وضعیت دارند باید در این سامانه ثبت‌نام کنند.

او به وظایف هیات اجرای جذب در استان‌ها اشاره کرد و افزود: استان‌ها نسبت به واحدها شناخت بیشتری دارند بنابراین برای جذب تصمیمات بهتری اتخاذ می‌کنند اما تصمیمات آنها از سوی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی نظارت می‌شود.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: از سال ۹۲ تاکنون ۳۴۸۶ حکم کارگزینی صادر شده و این تعداد به صورت قطعی به مجموعه اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه شدند. هم‌چنین در جلسات هیات ممیزه نیز در سه سال گذشته ۴هزار ارتقای رتبه اعضای هیات علمی را داشتیم.

حسین‌زاده لطفی ادامه داد: باتوجه به نگاه کیفی دانشگاه آزاد اسلامی در فراخوان جذب مهر ۹۵ نیز ۴هزار عضو هیات علمی به دانشگاه آزاد اسلامی اضافه می‌شوند که تا پایان سال ۹۶ مجموع جذب در چهار سال به ۲۰هزار نفر خواهد رسید.

او افزود: نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی ۱ به ۴۸ است و این نسبت در کل دانشگاه‌های کشور ۱ به ۶۴ است. دانشگاه آزاد اسلامی تلاش می‌کند این نسبت را تا سال ۹۹ به ۱ به ۳۷ و تا سال ۱۴۰۴ به ۱ به ۲۷ برساند.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی ضمن قدردانی از دکتر میرزاده برای کیفی‌سازی در دانشگاه، گفت: با بخش‌نامه‌ها و برنامه‌هایی که در سه سال گذشته اجرا شده نگاه کیفی درحوزه آموزش دانشگاه آزاد اسلامی جا افتاده است.