میرزاده: دانشگاه آزاد اسلامی مصداق آزاداندیشی است

دکتر حمید میرزاده روز چهارشنبه مراسمس آغاز کار دوره تربیت استاد با موضوع آزاداندیشی دینی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد با حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس هیات امنای این دانشگاه افزود: جامعه علمی کشور در حال تجربه کردن نقادی از درون و پاسخگویی به آن است.
وی ادامه داد: باب گفت و گو، نقادی و طرح اشکالات در جامعه دانشگاهی ایران هر روز باز و بازتر می شود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در همین راستا و در مسیر تحقق منویات رهر معظم انقلاب اسلامی برای تحقق کرسیهای آزاداندیشی در سال 1393 آئین نامه تشکیل کرسیها تصویب شد و دانشگاه آزاد اسلامی نیز آن را ابلاغ کرد.
وی افزود: دانشگاه آزاد به واسطه تاریخ انقلابی اش و حضور شخصیت انقلابی آیت الله هاشمی رفسنجانی در راس آن بیشتر باید به اینگونه مباحث بپردازد.
میرزاده ادامه داد: در سالهای ابتدای دهه 1360 که کشور درگیر جنگ بود و کمتر کسی به مقوله آموزش عالی می پرداخت دانشگاه آزاد اسلامی به پیشنهاد آیت الله هاشمی رفسنجانی با سرمایه مردم بنا نهاده و زمانی که تشکیل شد استفاده از بخش خصوصی مصادف با الحاد و ارتداد بود.
وی فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی را در سرآمدی و سرافرازی علمی ایران موثر توصیف و بیان کرد: پیش از پیروزی انقلاب کشور ما تنها حدود 400 مقاله شناخته شده علمی بین المللی و 157 هزار دانشجو داشت.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: اما اکنون ایران شانزدهمین کشور دنیا در تولید علم و سهم دانشگاه آزاد اسلامی در این میان تولید 63 هزار مقاله علمی و 43 هزار مقاله آی.اس.آی است.
وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی سه سال متوالی است که رتبه نخست علمی کشور را در اختیار دارد و هم اکنون اگر تولیدات علمی این دانشگاه را از تولیدات علمی کشور حذف کنیم رتبه علمی ایران به پایین تر از مصر می رسد.
میرزاده گفت: دانشگاه آزاد اسلامی 68 هزار عضو هیات علمی دارد و ظرف سه سال اخیر هشت هزار نیروی هیات علمی جدید جذب کرده است.
وی افزود: این در حالی است که دو وزارتخانه علوم و بهداشت در مجموع حداکثر چهار هزار عضو هیات علمی را جذب کرده اند.
دبیر شورای عالی آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این مراسم گفت:در حالی که از اوایل دهه 1380شمسی موضوع کرسیهای آزاداندیشی مورد تاکید و مطالبه رهبر معظم انقلاب قرار گرفت جز حرف و شعار چیز زیادی عاید جامعه دانشگاهی و علمی کشور نشد و کمتر به اقدام و عمل پرداخته شد.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر لطفی افزود: در این وضعیت آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان یک شخصیت تاریخ ساز و دلسوز انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران و بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در چارچوب مکتب عقلانیت و اعتدالی که منتسب به خود ایشان است شورای عالی آزاداندیشی دینی را در دانشگاه آزاد اسلامی رقم زد.
وی ادامه داد: ماموریت این شورا ایجاد و ترویج گفت و گوی آزاد در بین استادان، دانشمندان، دانشجویان و توسعه و نهادینه کردن آزاداندیشی در علوم و معارف و فنون است.
دبیر شورای عالی آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این شورا که اخیرا فعالیت خود را آغاز کرده تاکنون موفق شده اقداماتی همچون تشکیل حلقه های علمی تضارب آرا با مشارکت 300 نفر از استادان دانشگاهها، نشست علمی آزاداندیشی با مشارکت 200 نفر و برگزاری دوره دانش افزایی در 12 واحد دانشگاه آزاد مرکز استان را به انجام برساند.
وی افزود: در همین چارچوب چهار واحد درس آزاداندیشی در دانشگاه آزاد اسلامی به تصویب رسید که دو واحد به مقطع کارشناسی ارشد و دو واحد به مقطع دکترا اختصاص دارد.
حجت الاسلام لطفی ادامه داد: درس آزاداندیشی دینی از مهر ماه 1395 در سه واحد دانشگاه آزاد تهران مرکز، تهران شمال و تهران جنوب و از ترم بهمن ماه نیز در تمامی واحدهای دانشگاهی که مقطع کارشناسی ارشد و دکترا دارند تدریس می شود.
وی گفت: تاکنون 9 عنوان کتاب نیز در موضوع آزاداندیشی دینی توسط شورای عالی آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی منتشر شده است.
دبیر شورای عالی آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: دوره تربیت استاد با موضوع آزاداندیشی دینی در مشهد در قالب 32 ساعت برنامه ریزی شده که 16 ساعت آن در قالب کارگاه تخصصی و 16 ساعت به صورت ارائه فعالیت پژوهشی خواهد بود.
وی گفت: شرکت کنندگان در این دوره در صورت گذراندن موفق آن می توانند در تدریس دوره های آزاداندیشی دینی بکار گرفته شوند.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *