دانشگاه علامه طباطبائی و مرکز مطالعات راهبردی وزارت کشور تفاهمنامه همکاری امضا کردند

به گزارش کنکوری ارشد دکتری به نقل از ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبائی، این تفاهمنامه همکاری در محل اتاق شورای دانشگاه علامه طباطبائی منعقد شد.
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در این جلسه گفت: امیدوارم امضا این تفاهمنامه زمینه ای برای همکاری بیشتر در عرصه سیاسی و علمی کشور باشد؛ در چند سال گذشته در دانشگاه علامه مسیری در حوزه پژوهش ایجاد کردیم و ارتباط ما با دستگاه های اجرایی بطور تنگاتنگ افزایش یافته است.
حسین سلیمی با اشاره به اینکه درخواست رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری از دانشگاه ها این بود که در حل مشکلات کشور کمک کنند، بیان داشت: همکاران ما در حوزه پژوهش نشست هایی را تبیین کردند، تلاش ما این است که از درون این نشست ها، بسته های سیاستی بیرون بیاید. با حضور مسئولان اجرایی نشست هایی را حول معضلات کشور برگزار کردیم.
وی افزود: با نگاه به همین رویکرد، پایان نامه های دانشجویان را به همین سو سوق دادیم تا بتوانند در حل مشکلات کمک کنند. طبق تفاهمنامه ای که با وزارت امور خارجه داشتیم، تصمیم بر این شد که آنها اولویت های پژوهشی خود را به ما اعلام کنند تا در کنار استفاده از راهکارهای ارائه شده در پایان نامه ها، دانشجویان حاصل تحقیقات خود را در مقابل مسئولان ارائه دهند.
سلیمی با بیان این نکته که امیدوارم این رویکرد با وزارت کشور هم شکل بگیرد، بیان داشت: حضور دکتر افتخاری این امید را در ما به وجود آورد که با تفاهمنامه و همکاری نزدیک با وزارت کشور، تلاش ها و بررسی های ما در حوزه اداری کشور تاثیرگذار باشد.
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی عنوان کرد: دانشگاه علامه این آمادگی را دارد که در حوزه های مختلف مورد علاقه وزارت کشور همکاری کند.
وی افزود: خوشحالم که بزرگترین وزارتخانه ما این رویه را در پیش گرفته و به جای تاسیس دانشکده، حاضر شد با دانشگاه ها همکاری کند. به همت معاون آموزشی دانشگاه اخیرآ طرحی را در دستور کار قرار دادیم که دانشجویان کارشناسی در کنار آموزش دروس، آموزش مهارتی تکمیلی را هم بگذرانند.
سلیمی خاطرنشان کرد: حاضریم برخی از این دوره ها را بصورت مشترک برگزار کنیم و حتی این آمادگی از جانب دانشگاه علامه وجود دارد که دوره های آموزشی کوتاه مدت برای کارکنان وزارت کشور در حوزه‎ های مختلف برگزار کند.

** دانشگاه علامه مزیتی برای کشور است
رئیس مرکز مطالعات راهبردی وزارت کشور نیز ضمن ابراز خوشحالی از امضا این تفاهمنامه عنوان کرد: دانشگاه علامه طبق جایگاه و مرجعیتی که در حوزه علوم انسانی پیدا کرده، مزیتی برای کشور است. نه تنها وزارت کشور، بلکه سایر نهادها هم باید به این دانشگاه توجه کنند.
علی افتخاری با بیان اینکه بسیاری از وزارتخانه ها، دانشکده یا پژوهشکده دارند، توضیح داد: تصمیم ما این است که از ظرفیت بیرون استفاده کنیم؛ ایجاد شبکه ها پژوهشی با دانشگاه ها در حوزه های مختلف را در دستور کار قرار دادیم.
وی افزود: داشگاه های مختلفی را بررسی کردیم و نهایت دانشگاه ها مشخص شدند تا به عنوان هسته اصلی معرفی شوند. تعداد زیادی نشست برگزار شد و تفاهمنامه هایی به امضاء رسید.
افتخاری با بیان اینکه که هر دانشگاه مزیت نسبی دارد، خاطرنشان کرد: هر دانشگاه به یک قطب تبدیل شود. تا به امروز بیشتر با اعضاء هیئت علمی ارتباط می گرفتیم اما می خواهیم این ارتباط را در سطح دانشگاه افزایش دهیم.
رئیس مرکز مطالعات راهبردی وزارت کشور گفت: وزارت کشور رسالت افزایش مرزهای علمی را ندارد ولی به آن احتیاج دارد. امیدوارم این مساله الگو شود تا ضعف ها از بین بروند.
افتخاری خاطرنشان کرد: امیدوارم این تفاهمنامه برکاتی داشته باشد تا به کمک نخبگان بتوانیم مشکلات را رفع کنیم.
همچنین معاون پژوهشی دانشگاه علامه در سخنانی کوتاه در این جلسه گفت: شاید مورد استفاده قرار گرفتن و کاربردی کردن یافته های پژوهشی، آرزوی واحد پژوهش باشد؛ امیدوارم این نشست به ثمر برسد. این طرح فرمول خوبی است و می تواند به عنوان الگو به سایر سازمان ها معرفی شود.
حبیب هنری افزود: هنوز مدیران و تصمیم گیران به دانشگاه اعتماد کافی ندارند و فکر می کنند دانشگاه مانند مدرسه صرفا کار آموزش را برعهده دارد اما دانشگاه می تواند در حوزه پژوهش و اجرا مخصوصا در دوره تحصیلات تکمیلی اثرگذار باشد.
معاون پژوهشی دانشگاه علامه خاطرنشان کرد: در زمینه چاپ و نشر، منابع علمی، امور پژوهشی و همکاری های بین المللی می توانیم به وزارت کشور خدمات مختلفی ارائه کنیم.
در ادامه نادر نعمت الهی معاون آموزشی دانشگاه علامه در سخنانی کوتاه اظهار کرد: قرار است طرح مهارت افزایی در سال تحصیلی جدید در دانشگاه اجرا شود و 46 دوره را برای 6 ماه بعد در نظر گرفتیم.
وی درباره پذیرش دانشجویان پژوهش محور گفت: در سال های گذشته سازمان های مختلف شخص را معرفی می کردند و طبق تفاهم و قرارداد، دانشگاه پذیرش می کرد.
هنری افزود: از دو سال قبل طبق دستور وزارت علوم، از طریق کنکور در این مقطع دانشجو پژوهش محور پذیرش می کنیم. حدود یکصد نفر مشغول به تحصیل هستند و یک نفر تحصیل خود را به پایان رسانده است.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *