آیین نامه ویژه ارتقای اعضای هیات علمی فنی حرفه ای تدوین می شود

به گزارش روز چهارشنبه  کنکوری ارشد دکتری به نقل از ایرنا، مجتبی شریعتی نیاسر در مراسم رونمایی از طرح «ایجاد عضو هیات علمی فنی در دانشگاه فنی و حرفه ای» با بیان اینکه جایگاه دانشگاه فنی و حرفه ای یا آموزش های مهارتی هنوز در ارکان زندگی و جامعه فرهنگ سازی نشده است، افزود: دانشگاه فنی و حرفه ای در مسیر مأموریت گرایی قرار گرفته و پیشرفت در خور توجهی دارد.
وی یکی از افتخارات آموزش عالی کشور را دانشگاه های فنی و حرفه ای و جامع علمی کاربردی دانست و گفت: نقطه ضعف هایی هم وجود دارد که باید به کمک هم آن را حل کنیم.
معاون آموزشی وزارت علوم به طرح آمایش آموزش عالی اشاره کرد و گفت: در فروردین سال ۹۴ با جهت گیری اینکه آموزش عالی باید بازنگری شود، طرح آمایش آموزش عالی مطرح شد که با حمایت وزیر علوم، این طرح بعد از ۱۱ ماه تلاش کارشناسان و برگزاری جلسات متعدد در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح و تائید شد.
شریعتی نیاسر در ادامه به ویژگی های طرح آمایش آموزش عالی اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگی های این طرح، منطقه ای کردن آموزش عالی است که بر اساس آن آموزش عالی به ۱۰منطقه تقسیم و ابلاغ شد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: مدیریت منطقه ای از دیگر ویژگی های این طرح است که بر اساس آن هر منطقه باید استقلال خود را داشته باشد.
وی یکی از نقاط ضعف آموزش عالی را مأموریت گرا نبودن اعلام کرد و گفت: یکی از مواردی که در طرح آمایش آموزش عالی به آن توجه بسیاری شد، مأموریت گرایی است.
وی گفت: در حال حاضر حدود دو هزار و 800 مرکز آموزش عالی و پنج میلیون دانشجو داریم که بعد از ترکیه در منطقه دوم هستیم.
شریعتی نیاسر اظهار داشت: این جمعیت دانشجویی یک فرصت و سرمایه است که می توانیم در مسیر و مدار خود، از آن بهره برداری کرده و برای استفاده از این سرمایه، باید به مأموریت گرایی توجه کنیم.
معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: دانشگاه فنی و حرفه ای یک دانشگاه برجسته در بخش مأموریت گرایی است و تعامل دو دانشگاه فنی و حرفه ای و جامع علمی کاربردی می تواند در این زمینه راهگشا باشد تا هدف مأموریت گرایی را تقویت کند.
شریعتی نیاسر به آئین نامه ارتقای اعضای هیأت علمی اشاره کرد و گفت: آیین نامه ای برای اعضای هیأت علمی وجود دارد که با اعضای هیأت علمی فنی و حرفه ای نباید یکی باشد و در مذاکرات اخیر با دانشگاه فنی و حرفه ای، اعلام کرده ایم اگر می خواهند فارغ التحصیلان دکتری را به عنوان عضو هیأت علمی پذیرش کنند، این مساله را متوقف کنند تا آیین نامه ارتقا متناسب با این دانشگاه آماده شود و سپس فارغ التحصیلان دکتری را جذب کنند.
وی از تدوین آیین نامه ویژه ارتقای اعضای هیأت علمی فنی و حرفه ای خبر داد و گفت: دانشگاه فنی و حرفه ای باید متناسب با مأموریتی که دارد، به مقاطع تحصیلی ورود پیدا کند.
معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: مانعی نمی بینیم که دانشگاه فنی و حرفه ای سطوح کارشناسی را گسترده کند، ولی این مساله به شرطی است که مرتبط با حوزه فنی و حرفه ای باشد.
شریعتی نیاسر در ادامه به ایجاد نظام یکپارچه آموزش مهارتی اشاره کرد و گفت: تعامل دانشگاه فنی و حرفه ای و دانشگاه جامع علمی کاربردی می تواند به یک نظام یکپارچه آموزش مهارتی بیانجامد.
وی یادآور شد: یکی از برتری هایی که برخی از کشورها نسبت به ما دارند، به علت وجود کاردان های فنی و حرفه ای است؛ ما در این مسئله، ضعف داریم البته از نظر فرهنگی نیز در این زمینه ضعف وجود دارد که باید برطرف شود.
معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: یکی از توفیقات کشور برای صنعتی شدن، ورود به آموزش های فنی و حرفه ای است و ما هم در این عرصه تلاش زیادی می کنیم.
شریعتی نیاسر یکی دیگر از ویژگی های طرح آمایش آموزش عالی را آموزش های کیفی عنوان کرد و گفت: آموزش های کیفی باید مورد توجه قرار گیرد و متناسب با هدفی باشد که آن دوره را تعریف کرده اند.
وی در ادامه از بازنگری دروس ۱۰ تا ۳۰ ساله و به روز شدن آنها خبر داد و گفت: این دروس بروزرسانی شده اند.
معاون آموزشی وزارت علوم افزود: یکی از نقطه ضعف های برنامه ما در آموزش عالی عدم توجه به کارآفرینی است که باید اصلاح شود.
شریعتی نیاسر به ساماندهی آموزش عالی اشاره کرد و گفت: ساماندهی آموزش عالی در تمام زیرنظام ها به صورت جدی مطرح است و دلیل آن نیز این است که ما حدود 2 هزار و 800 مرکز آموزشی در سراسر کشور داریم که باید بر اساس استانداردها، آنها را ساماندهی کنیم و در حال حاضر این ساماندهی آغاز شده است و به تدریج اجرایی می شود.
وی ادامه داد: مراکز متعدد فنی و حرفه ای نیز باید ساماندهی مراکز خود را جدی بگیرند و ارتقای برخی از دانشکده های آنها به دانشگاه در راستای همین موضوع است.

** ادغام دانشگاه های فنی و حرفه ای و علمی کاربردی در دست بررسی است
معاون آموزشی وزیر علوم از احتمال دانشگاه های فنی و حرفه ای و جامع علمی کاربردی خبر داد و گفت: ادغام این دو دانشگاه در دست بررسی است اما هم اکنون نمی توان به طور قاطع در مورد این موضوع اظهار نظر کرد.
بر اساس این گزارش همچنین شریعتی نیاسر در حاشیه مراسم رونمایی از طرح ایجاد عضو هیأت علمی فنی در دانشگاه فنی و حرفه ای در جمع خبرنگاران در مورد ادغام دانشگاه فنی و حرفه ای و علمی کاربردی گفت: این یک موضوع در خور تأمل است؛ در زمان مقتضی باید روی طرح مذکور کار شود، اگر از نظر کارشناسی، نتایج منطقی از این موضوع حاصل شود، در دستور کار قرار می گیرد.
معاون وزیر علوم همچنین درباره اعتراض دانشجویان به قانون سنوات اظهار کرد: آئین نامه های آموزشی در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری از سال گذشته تا الان در سه نوبت در سه مقطع به دانشگاه ها ابلاغ شده و ملاک نیز همین است.
وی یادآور شد: آنچه در مقطع کارشناسی ارشد ابلاغ شده، منحصراً برای دانشجویان سال 94به بعد است و آنچه که برای مقطع دکتری ابلاغ شده، منحصراً برای ورودی های 95 به بعد است و عطف به ما سبق هم نمی شود.
معاون آموزشی وزیر علوم تصریح کرد: دانشگاه ها موظف هستند بر اساس آئین نامه ها، برنامه های آموزشی خود را برای مقاطع ارشد و دکتری ترسیم کنند و ضوابط مربوط به این دانشجویان را بر اساس ورودی های خود متناسب با این آئین نامه ها اعمال کنند، به این وسیله مشکل دانشجویان نیز حل می شود و در ورودی های قبل این آئین نامه نیز ضوابط گذشته حاکم است.
وی همچنین درباره حذف گرایش های هسته ای اظهار کرد: حذف گرایش منحصر به هسته ای ها نیست، گرایش ها در بسیاری از رشته ها در مقطع کارشناسی حذف شده است و این مساله نیز به درخواست و نیاز اساتید و صاحب نظران متخصص حوزه های مختلف صورت گرفته است و در راستای کمک به دانش آموختگان و همراه بودن با علم و آموزش در عرصه جهانی صورت گرفته است.
شریعتی نیاسر گفت: دانشجویان زمان فارغ التحصیلی با توجه به گرایش هایی که داشتند، با این مشکل مواجه می شدند که چون مدرکشان دارای یک گرایش خاص است، در برخی از سازمان ها و نهادها در زمینه استخدام به مشکل برمی خوردند؛ در حال حاضر این مشکل حل شده است و متناسب با آنچه آموخته اند، جذب می شوند.
وی با بیان اینکه 70 کارگروه برنامه ریزی در کشور وجود دارد که هر کدام آنها دارای 10 عضو هستند، خاطرنشان کرد: آنها صاحب نظران حوزه های تخصصی هستند و برنامه هایی که نیاز به اصلاح داشته باشد، مورد توجه قرار می دهند و وزارت علوم نیز از آن حمایت می کند.
معاون وزیر علوم در مورد رشته های بدون مجوز دانشگاه آزاد نیز اظهار کرد: تقریبا همه رشته محل های دانشگاه آزاد تقریباً بررسی و نتیجه آن به دانشگاه آزاد ابلاغ شده است.
وی در خصوص اینکه آمار رشته محل هایی که بررسی شده، چه تعداد است، گفت: با توجه به اینکه آمار رشته محل های بررسی شده، گسترده است؛ بهتر است این موضوع را از دانشگاه آزاد بپرسید.
شریعتی نیاسر درباره رتبه بندی دانشگاه های دولتی نیز گفت: فاز اول سطح بندی دانشگاه های دولتی اردیبهشت ماه گذشته انجام شد و از بازخوردی که از دانشگاه ها دریافت خواهیم کرد، فاز دوم آن را سال آینده انجام می دهیم.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه ای، معاون آموزشی وزیر علوم خاطرنشان کرد: پیش بینی می کنیم که تا پایان سال مرحله اول سطح بندی دانشگاه ها اعلام شود.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *