معاون وزیر بهداشت:کرسی های آزادندیشی برگرفته از سیره ائمه اطهار است

معاون وزیر بهداشت:کرسی های آزادندیشی برگرفته از سیره ائمه اطهار است

معاون وزیر بهداشت:کرسی های آزادندیشی برگرفته از سیره ائمه اطهار است

محمدرضا داودآبادی فراهانی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: ائمه معصومین (ع) حتی با افرادی که کافر بودند؛ بحث های آزاداندیشی مطرح می کردند و حتی اگر به حکومتشان انتقادی می شد تا منتقدان اسلحه به دست نگرفته بودند، آزادی بیان را تحمل می کردند.
معاون فرهنگی ، دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر این که بر همین اساس معتقدم ما نیز باید از سیره ائمه اطهار (ع) پیروی کنیم، افزود: کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه در گذشته آیین نامه ای داشت که متاسفانه نتوانسته بود فضای مناسب و مطلوب را برای این کرسی ها ایجاد کند.
داودآبادی فراهانی یادآور شد: سال گذشته بار دیگر این بحث مطرح شد و در کارگروه تربیتی شورای اسلامی شدن دانشگاه بر روی این موضع طی 20 جلسه کار شد.
وی تصریح کرد: آیین نامه جدید در نهایت به صحن شورای اسلامی شدن دانشگاه آمد و بنده پیشنهاد دادم تا یک ماده واحده به این آیین نامه افزوده شود تا افراد را به خاطر بیان نظراتشان در کرسی های آزاد اندیشی تحت تعقیب قرار نداد که خوشبختانه تصویب شد.
معاون فرهنگی ، دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: پس از تصویب این آیین نامه مقرر شد تا در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در مورد این امر مصوبه ای صادر شود و دلیل این امر نیز این بود که بر اساس قانون اساسی هر کسی می تواند در مورد هر فردی شکایت کند و دستگاه قضایی هم مکلف به رسیدگی بود.
وی گفت: اگر فردی در کرسی های آزاداندیشی مطلبی را بیان می کرد و از وی شکایت می شد؛ باید بر اساس قانون اساسی قوه قضاییه ورود پیدا می کرد بر همین اساس باید این امر در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه ای را صادر می کرد تا دادگاه ها را صالح بر این امر ندانند.
داودآبادی فراهانی خاطر نشان کرد: هم اکنون یک سال است که این آیین نامه صادر شده است اما مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه هنوز ارائه نشده است.
وی یادآور شد: معتقدم تا این مشکل برطرف نشود کرسی های آزاداندیشی به طور مناسب و مطلوب محقق نخواهد شد.
وی اظهار کرد: در سند اسلامی شدن دانشگاه ها آمده است که باید دانشجویان متدین، انقلابی، پرسشگر، منتقد و شجاع تربیت شود.
معاون فرهنگی ، دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: معتقدم بسط آزادی های بیان در کرسی های آزاد اندیشی به استحکام پایه های نظام کمک می کند.
وی افزود: یکی از رازهای ماندگاری نظام ها این است که قدرت نقد از درون و فرصت آسیب شناسی داشته باشند.
داودآبادی فراهانی ادامه داد: البته شرط اندیشه ورزی و خردورزی رعایت چارچوب های اخلاقی است و اگر به سمت توهین و اهانت رود؛ هیات نظارت دانشگاه ها، دانشجویان را به هیات های انضباطی و اساتید را به هیات تخلفات معرفی می کند.
وی اظهار داشت: متاسفانه در گذشته برخی افراد به سبب نگرانی هایی دخالت های فراقانونی در برگزاری کرسی های آزاداندیشی می کردند اما خوشبختانه رهبر انقلاب طی سال گذشته و امسال در دیدار با دانشجویان از این عملکرد انتقاد کردند و فرمودند اگر افرادی مباحثی را مطرح می کنند که به مذاقتان خوش نمی آید؛ شما هم بروید یک جلسه دیگر ترتیب بدهید و نقد کنید.
معاون فرهنگی ، دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: یعنی به جای اینکه برخورد فیزیکی صورت بگیرد باید برخورد اندیشه ها را رواج دهیم و این امر به صلاح کشور است.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *