وزیر علوم: 6 هزار و 700 میلیارد ریال تسهیلات به دانشجویان پرداخت می شود

به گزارش  کنکوری ارشد دکترا به نقل از ایرنا، محمد فرهادی روز شنبه در جشن آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان ایلام اظهار کرد: میزان سقف تسهیلات و یارانه پرداختی به دانشجویان در سال 93، 2 هزار و 600 میلیارد ریال بود که امسال این میزان به بیش از 6 هزار و 700 میلیارد ریال افزایش یافته است.
وی سهم دانشجویان استان ایلام از این میزان تسهیلات را قابل توجه دانست و افزود: چهار میلیون و 800 هزار دانشجو در 2 هزار و 800 دانشگاه و موسسه آموزش عالی کشور (دولتی و غیر دولتی) در حال تحصیل هستند که از این تعداد 100 هزار نفر در مقطع دکترا و 350 هزار نفر هم در مقطع کارشناسی ارشد به تحصیل اشتغال دارند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: هم اکنون توسعه کمی دانشگاه ها به اندازه کافی در کشور وجود دارد و در این زمینه باید توجه خود را بیشتر به سمت توسعه کیفی دانشگاه ها متمرکز کنیم.
فرهادی گفت: در این زمینه طرح آمایش آموزش عالی در شورای انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است که در این طرح دانشگاه های کشور به 10 منطقه و چهار سطح محلی، منطقه ای، ملی و بین المللی طبقه بندی شده اند.
وی ساماندهی آموزش عالی، ارتقای جایگاه و ایجاد محیطی پر نشاط در دانشگاه، حفظ و کرامت اساتید و دانشجویان، استقلال دانشگاه در حوزه فعالیت های علمی، آموزشی، تحقیقاتی و پژوهشی را از جمله مواردی اعلام کرد که در اجرای طرح آمایش آموزش عالی بطور جدی دنبال می شود.
فرهادی از همکاری های علمی و روابط دانشگاهی با کشورهای همجوار در دانشگاه های مرزی بویژه دانشگاه ایلام خبر داد و افزود: دانشگاه ایلام ظرفیت و پتانسیل همکاری های خوبی در قالب پذیرش دانشجو، تبادل استاد و انجام تحقیقات مشترک و خواهر خواندگی با کشور عراق دارد که باید تحقق این موضوع بطور جدی پیگیری شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: 131 آزمایشگاه در قالب شبکه ملی آزمایشگاه های کشور در حال تجهیز و تکمیل است که از این تعداد 50 آزمایشگاه تکمیل نهایی شده و مابقی در حال تکمیل شدن هستند.
فرهادی بر تقویت مراکز رشد و پارک های علم و فناوری در دانشگاه های کشور تاکید کرد و افزود: شرکت های دانش بنیان در این مراکز مستقر می شوند و اساتید و دانشجویان باید ساعاتی از زمان موظفی خود را در این شرکت ها سپری کنند.
وی تاکید کرد: همچنین این شرکت ها دارای معافیت ها و مزایای بسیاری هستند که دانشگاه ها باید به این سمت و سو حرکت کرده و در جهت اشتغالزایی از آنها بهره گیرند.
فرهادی با بیان اینکه دانشگاه تنها یک نهاد علمی محض نیست و از تربیت متخصص و انجام فعالیت های علمی پژوهشی باید به سمت دانشگاه کارآفرین و نسل سومی حرکت کند، یادآور شد: فعالیت هایی در این زمینه انجام شده که در آینده آثار و نتایج آن مشخص خواهد شد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: در طرح ساماندهی آموزش عالی کشور، کاربردی و عملی کردن رشته ها و حضور دانشجویان در محیط کار را بطور جدی دنبال می کنیم.
وی طرح بررسی سلامت جسمی و روحی تمامی دانشجویان در تمامی مقاطع و تشکیل پرونده پزشکی سلامت، راه اندازی و تجهیز اتاق های سلامت در خوابگاه های دانشجویی، ساخت 31 خوابگاه با حمایت خیران و پرداخت کمک هزینه ماهانه هفت میلیون ریال به دانشجویان مقطع دکترا را از دیگر برنامه های وزارت علوم دانست.
وی گفت: دانشگاه ایلام از نظر جذب هیات علمی، پذیرش دانشجو و تولید مقاله های علمی معتبر در سال های گذشته رشد چشمگیری داشته و از اعتبارهای حوزه پژوهش و فناوری وزارت علوم سهم قابل توجهی برای این دانشگاه در نظر گرفته خواهد شد همچنین تسهیلات و یارانه صندوق رفاه دانشجویی به طور 100 درصد به دانشجویان این دانشگاه پرداخت می شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز شنبه همزمان با آغاز سال تحصیلی 96 – 95 به استان ایلام سفر کرد و ضمن دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام و همچنین محمدرضا مروارید استاندار ایلام، تعدادی از طرح های زیر بنایی دانشگاه ایلام را افتتاح و یا کلنگ زنی کرد.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *