اعتراضات دانشجویی به آیین نامه سنوات تحصیلی و پاسخ مقامات دانشگاه ها

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایرنا، در هفته گذشته معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نامه ای به دانشگاه ها در خصوص دانشجویان سنواتی ارسال کرد که در این نامه آمده است مدت مجاز تحصیل برای دانشجویان کارشناسی ارشد ۴ ترم است.
همچنین در این نامه تاکید شده است که اگر دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه ها به دلایلی مجبور به ادامه تحصیل در ترم ۵ شوند پرونده دانشجو باید به کمیسیون موارد خاص ارجاع شود و در صورتی که این کمیسیون با ادامه تحصیل دانشجو در ترم ۵ موافقت کند، دانشجو مشمول هزینه های تحصیل نخواهد شد.
جمعی از دانشجویان دانشگاه های امیرکبیر و صنعتی شریف روز گذشته (یکشنبه) به صورت جداگانه به اجرای قانون سنوات در دانشگاه ها که غالبا دانشجو را موظف به پرداخت هزینه تحصیلی ترم پنجم می کند اعتراض کردند.
اعتراض دانشجویان ۲ دانشگاه بزرگ کشور در حالی برگزار شد که پیش تر جمعی از دانشجویان دانشگاه های صنعتی ارومیه، اصفهان و تربیت مدرس نیز طی روزهای گذشته درخصوص اجرای قانون سنوات اعتراض داشتند.
این دانشجویان معترضند که قانون مزبور در سال ۱۳۹۳ تصویب شده اما مقرر گشته که برای ورودی های سال های ۹۱، ۹۲ و ۹۳ هم اعمال شود.
دانشجویان معترض می گویند دانشجویان مقطع کارشناسی که در سال های قبل از تصویب این قانون وارد دانشگاه شدند، ممکن است برنامه ریزی کرده باشند که به عنوان مثال برای 10 ترم (پنج سال) دوره کارشناسی را تمام کنند و عطف به ماسبق شدن قانون باعث متضرر شدن این دانشجویان است.
همچنین دانشجویان معترض می گویند در بسیاری از موارد، تمام کردن دوره کارشناسی در چهار سال و دوره کارشناسی ارشد در دو سال ممکن نیست؛ برخی دروس ممکن است تنها یک بار در سال ارائه شوند، کار تحقیقی دانشجو طول بکشد و یا دانشجو به دلیل برخی مشکلات نتواند در طول دوره مشخص شده در همه درسهایش قبول شود.
این اعترضات در حالی شکل گرفته اند که پیشتر مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان گفته بود که آنچه به دانشگاه ها در این خصوص اعلام شده و مصوبه هیات امنای صندوق رفاه دانشجویان نیز هست همان است که قبلا بوده یعنی دانشجویان کارشناسی، بیش از ۸ ترم، دانشجویان کارشناسی ارشد بیش از ۴ ترم و دانشجویان دکتری نیز بیش از ۸ ترم بوده ماموریت دانشگاه نیز در همین حد است.
وی ادامه داد: ولی به دلایل مختلف ممکن است دوره تحصیلی دانشجو افزایش داشته باشد، برای همین به دانشگاه ها اعلام کرده ایم، اگر ظرفیت خوابگاهی دارند، با دانشجو همکاری کنند و دانشجویان را به روال معمول اسکان دهند.
رئیس سازمان امور دانشجویان افزود: مواقعی وجود دارد که دانشگاه ها با مشکل ظرفیت مواجه هستند، از طرفی هم دانشجویان جدید برای ورود به خوابگاه منتظر هستند، طبیعی است که محدودیت ایجاد می شود؛ اینجاست که دانشگاه اولویت بندی می کند.

** رییس دانشگاه امیر کبیر: دانشگاه ها این حق را دارند که بخش نامه را اجرا نکنند
رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در همین زمینه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: این دانشگاه با وجود بخشنامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، هیچ برنامه ای برای افزایش هزینه های سنوات تحصیلی دانشجویان ندارد.
سیداحمدرضا معتمدی اظهار داشت که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بخشنامه هایی را در این زمینه ها به دانشگاه ها ارائه کرده اما در عین حال مراکز علمی این اختیار را دارند که آنها را تعدیل و یا حتی اجرا نکنند.
معتمدی ادامه داد: دانشگاه صنعتی امیرکبیر با وجود بخشنامه های جدید وزارت علوم، چیز جدیدی را اعمال نکرده است.
وی افزود: حتی سال گذشته سعی شد تا هزینه های تحصیلی دانشجویان را تعدیل کنیم و بر همین اساس به طور نمونه برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد که ترم 5 یا بیشتر از آن بودند نیز اجازه ماندن در خوابگاه ها را دادیم.
رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: همچنین برای دانشجویان ترم 5 مقطع کارشناسی ارشد بر اساس بخشنامه باید 1.5 نمره از پروژه هایشان را کسر می کردیم، اما در راستای حمایت از آنان این کار هم انجام نشد.
وی خاطرنشان کرد: سیاست اصلی دانشگاه امیرکبیر حرکت در راستای رفع نیازهای دانشجویان است تا آنان با فراغ بال و آسوده مشغول به تحصیل باشند، بر همین اساس برای پروژه های ارزشمند دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تصمیم گرفته شد تا حمایت مالی صورت گیرد.
معتمدی گفت: دولت یازدهم اهتمام ویژه برای رفع دغدغه های دانشجویان داشته و طی چند سال گذشته با سیاست های دانشگاه ها شاهد ابراز تشکر بسیاری از دانشجویان بوده ایم.
وی ادامه داد: بر اساس قوانین باید از دانشجویان ترم 9 مقطع ارشد شهریه می گرفتیم اما با رویکردی حمایتی از این کار منصرف شدیم.
معتمدی یادآور شد: دانشگاه امیر کبیر برای نخستین بار طرح گرند دانشجویی را تعریف و برای آن 2.5 میلیارد تومان نیز بودجه مقرر کرد تا دانشجویان بر اساس تایید اساتید راهنمای خود برای هزینه های آزمایشگاهی و غیره در پایان نامه هایشان از این کمک هزینه ها بهره مند شوند.
وی ادامه داد: دانشگاه صنعتی امیرکبیر با وجود بخشنامه های جدید وزارت علوم هیچ برنامه جدیدی را اعمال نکرده و اگر دانشجویان اعتراضی دارند به احتمال زیاد نسبت به آیین نامه های وزارت است.
رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: تعجب می کنم که برخی دانشجویان ادعای افزایش هزینه ها را کرده اند و این در حالیست که اقدام جدیدی در این زمینه صورت نگرفته است.

** معاون دانشگاه شریف: به دانشجویان ترم پنجمی وام داده می شود

بیژن وثوقی وحدت معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف نیز در همین زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: این آیین نامه هر ساله توسط هیات امنای دانشگاه ها به روز می شود و میزان هزینه های پرداختی دانشجویان را مشخص می کند.
وی اظهار داشت: دانشگاه صنعتی شریف طی 3 سال گذشته برنامه ای مبنی بر افزایش هزینه های سنوات غیرمجاز دوره کارشناسی دانشجویان نداشته است.
معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف افزود: البته دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد پس از ترم 4 مشمول پرداخت هزینه هستند.
وی ادامه داد: البته مسوولان دانشگاه صنعتی شریف برای این دانشجویان نیز مساعدت های ویژه ای از جمله اختصاص وام های کم بهره تحصیلی در نظر گرفته است تا آنان در این زمینه با مشکلی مواجه نشوند.
وثوقی وحدت ادامه داد: معاونت آموزشی دانشگاه صنعتی شریف و سایر مسوولان این دانشگاه نگاهی پدرانه و دلسوزانه به دانشجویان دارند و برای این که آنان در این راستا متضرر نشوند حتی امکاناتی همچون تقسیط و یا حتی بخشودگی نیز در نظر گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: اگر دانشجویانی از نظر مالی در مضیقه باشند و نتوانند هزینه های مالی سنوات تحصیلی را پرداخت کنند؛ دانشگاه سعی می کند تا به آنان کمک کند.
معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: امسال برای مقطع کارشناسی ارشد سنوات تحصیلی به میزان 20 درصد افزایش یافته است و اینکه برخی مدعی 50 درصد و غیره هستند؛ صحت ندارد.
وی اظهار کرد: شاید برخی دانشجویان بر اساس هزینه های ثبت نامی ترم اول خویش چنین محاسباتی می کنند اما این 20 درصد نسبت به سال گذشته محاسبه شده است.
وثوقی وحدت در مورد خوابگاه های دانشجویی نیز گفت: امسال افزایش هزینه ای برای اسکان دانشجویان نداشته ایم و برای دانشجویانی که در سنوات تحصیلی نیز هستند مطابق سایر دانشجویان روزانه برخورد شده است.
وی افزود: البته اولویت اصلی برای دانشجویان روزانه مجاز و ورودی های جدید است اما سعی شده تا حد امکان برای اسکان این دانشجویان نیز برنامه ریزی کنیم.
معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف یادآور شد: دانشگاه موظف به اعمال آیین نامه ها و بخشنامه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است اما با این وجود اهتمام ویژه دارد تا از دانشجویان حمایت کند.

** رییس دانشگاه تربیت مدرس: در موارد خاص در پرداخت هزینه به دانشجویان کمک می کنیم
همچنین رئیس دانشگاه تربیت مدرس نیز در این زمینه گفت: در مواردی که افزایش سنوات خارج از اراده و اختیار دانشجویان رخ داده باشد به دانشجویان کمک می کنیم تا آنها مشمول هزینه های اضافی نشوند.
محمدتقی احمدی افزود: با بررسی های صورت گرفته قرار شد بر اساس اظهارنامه ای که دانشجویان تهیه می کنند در مواردی که خارج از اراده و اختیار دانشجویان افزایش سنوات ایجاد شده به آنها کمک کنیم که هزینه های اضافی برای دانشجویان ایجاد نشود.
وی افزود: اساتید راهنما و مدیران گروه ها در به ثمر رسیدن به موقع پایان نامه و رساله های دانشجویان نقش مهمی دارند و اگر از دانشجویان پشتیبانی نشود، این امر تبعات سنگینی برای دانشگاه و دانشجو خواهد داشت.
رئیس دانشگاه تربیت مدرس خاطرنشان کرد: در این راستا روسای دانشکده ها باید به مدیران گروه ها و اساتید راهنما تاکید کنند که با مدیریت و کنترل لازم، پروپوزال ها به موقع تصویب شوند و استادان باید برای تحقق این امر برنامه تحقیقاتی و نقشه راه داشته باشند.
احمدی تصویب به موقع پروپوزال، آغاز پژوهش دانشجویان از ابتدای دوره تحصیل، عدم انتظار خارج از ظرفیت برای تهیه مقاله از دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و یا دکتری را از موارد مهم در خصوص اتمام به موقع دوره تحصیلی دانشجویان عنوان کرد.
سنوات تحصیلی پس از اتمام ترم ۸ برای دانشجویان کارشناسی، اتمام ترم ۴ برای دانشجویان کارشناسی ارشد و اتمام ترم ۹ برای دانشجویان دوره دکتری اعمال می شود که براین اساس ادامه تحصیل دانشجویان منوط به پرداخت هزینه خواهد شد.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *