هشدار درباره سرعت تخریب محیط زیست و تشدید آلودگی هوای ایران

به گزارش پل کنکور به نقل از ایرنا ، اولین جلسه کمیته راهبردی کنفرانس توسعه پایدار در سیستم های مهندسی انرژی، آب و محیط زیست با حضور مدیران ارشد سازمان محیط زیست، وزارتخانه های علوم، نیرو، نفت، کشور، شهرداری و بانک ها به میزبانی این دانشگاه برگزار شد.
رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران در این نشست بر ضرورت توجه به مفهوم توسعه پایدار برای در امان ماندن از مضرات آن تاکید کرد و گفت: ایران به عنوان یک کشور در حال توسعه باید برای کاهش مشکلاتی مانند آلودگی هوا و مهار گازهای گلخانه ای تلاش کند و امروزه دنیا متوجه اهمیت این موضوع شده و کشورهای جهان در سطوح عالی برای توسعه پایدار برنامه ریزی می کنند.
دکتر ‘محمدعلی برخورداری’ هدف از این گردهمایی را تشریک مساعی و برنامه ریزی برای انجام فعالیت های تحقیقاتی و اجرایی در حوزه توسعه پایدار دانست و اظهار داشت: از این طریق می توان از تخریب محیط زیست و آلودگی بیشتر هوا جلوگیری کرد زیرا در غیر این صورت، توسعه پایدار به ضدخود مبدل می شود و جامعه هم متضرر خواهد شد.
وی آمار مرگ و میر سالانه 80 هزار نفر در ایران به علت آلودگی هوا را نگران کننده خواند و ابراز امیدواری کرد با استفاده از نظرات کارشناسی در جلسات تخصصی، راهکارهای اجرایی برای حل مشکلات زیست محیطی به دست آید.

**زمین فرصت بازسازی تخریب های انسانی را ندارد
در ادامه جلسه، دبیر دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در سیستم های مهندسی انرژی، آب و محیط زیست نقش دانشگاه های صنعتی و به خصوص دانشگاه علم و صنعت ایران را در جهت تحقق توسعه پایدار بسیار مهم ارزیابی کرد و توجه به این مساله را ضامن سلامت نسل امروز و آینده دانست.
دکتر ‘سید مصطفی حسینعلی پور’ ضمن اشاره به برگزاری اولین دوره کنفرانس توسعه پایدار در سال گذشته به میزبانی دانشگاه علم و صنعت ایران و شکل گیری دفتر توسعه پایدار به عنوان ثمره آن گفت: هدف از برگزاری این جلسه راه اندازی اتاق فکر برای ارتقای شاخص های توسعه پایدار است.
وی گسترش خشکسالی، وقوع مکرر توفان شن و پدیده گرد و غبار در ایران و رتبه هفتم ایران در جهان در زمینه تولید گازهای گلخانه ای را بسیار نگران کننده دانست و تصریح کرد: در صورت تداوم این وضعیت در جهان تا سال 2040 شاهد افزایش 4 تا 6 درجه ای دمای زمین خواهیم بود که شرایط بسیار اسف باری را در جهان ایجاد می کند.
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران یادآور شد: حتی در صورت مهار مشکلات موجود، دمای زمین باز هم دو درجه گرمتر می شود که این مساله، محیط زیست انسان ها را به خطر می اندازد.
وی هدف توسعه پایدار را تعریف سازوکارهای زندگی به گونه ای دانست که منابع طبیعی به سرعت جایگزین شوند و درعین حال هشدار داد که بازسازی بیولوژیک جهان 6 ماه از روند طبیعی عقب تر است و زمین فرصت بازسازی تخریب های ناشی از عملکرد انسان ها را ندارد.
حسینعلی پور توسعه پایدار را بدون کاهش فقر، ارتقای آموزش، حاکم شدن تساوی جنسیتی، ایجاد شهرهای توسعه یافته، مهار آب های سطحی، توجه همزمان و کلان به سه مقوله محیط زیست، جامعه و اقتصاد و تاکید بر اهمیت این مقوله در سطوح عالی تصمیم گیری کشور ناممکن دانست و یکی از راههای پیشرفت در این حوزه ها را همکاری دانشگاه ها با نهادهای دولتی و خصوصی در سطوح ملی و بین المللی دانست.
دبیر دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در سیستم های مهندسی انرژی، آب و محیط زیست افرود: در همین راستا دفتر توسعه پایدار دانشگاه علم وصنعت ایران نسبت به جذب دانشجویان و علاقمند و تشکیل کمیته های دانشجویی در دانشکده های مختلف، شناسایی استادان فعال در این حوزه و راه اندازی کمیته های تخصصی اساتید، برگزاری مسابقات دانشجویی و راه اندازی باشگاه برای ارتقای فعالیت ها و جذب همکاری های خارجی اقدام کرده است.
دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در سیستم های مهندسی انرژی، آب و محیط زیست، روزهای سوم و چهارم اسفندماه امسال در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار خواهد شد.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *