توسعه رشته‌ها در دانشگاه آزاد بر اساس نیاز مناطق صورت می‌پذیرد

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی ضمن بیان این مطلب که طرح آمایش قرار است مأموریت دانشگاه آزاد اسلامی را مشخص کند، گفت: ما در طرح آمایش، ۳۱ سند استانی را به عنوان پشتوانه در اختیار داریم که در این سندها توانایی‌ها و نیازها در هر منطقه شناسایی شده است.

به گزارش کنکوری ارشد دکتری به نقل از ایسنا، دکتر فریدون رهنمای رودپشتی در خصوص روند تدوین طرح آمایش آموزش عالی در دانشگاه آزاد اسلامی و بررسی آن در شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور اظهار کرد: تدوین این طرح یک سال پیش انجام شده و بر اساس آن سهم و مأموریت دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین زیرنظام آموزشی کشور در آمایش کشور مشخص خواهد شد.

دکتر رهنمای رودپشتی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی بزرگترین زیرنظام آموزش عالی کشور است و با زیرساخت‌هایی که در اختیار دارد، تقریباً نیمی از آموزش عالی کشور به عهده این دانشگاه است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی ضمن بیان این مطلب که طرح آمایش قرار است مأموریت این دانشگاه را مشخص کند، افزود: مأموریتی که به عهده دانشگاه آزاد قرار می‌گیرد، طبعاً باید متناسب با امکانات آن و واقعیت‌ها باشد و در تعیین آن به اقتصاد دانشگاه نیز توجه شود؛ چرا که در غیر این صورت ما در اجرا و عملیاتی‌سازی راهبردهای مصوب ابلاغی با دشواری مواجه خواهیم شد.

وی بر همین اساس به مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دانشگاه آزاد این خواسته را داشت که در قبال تعهداتی که در این زمینه و در مورد نیمی از آموزش عالی کشور پیدا می‌کند، اختیاراتی را نیز در تصویب رشته‌ها، بازنگری رشته‌ها و مواردی از این دست داشته باشد که خوشبختانه با چارچوب‌های کلی موافقت شده است.

دکتر رهنمای رودپشتی با اشاره به تصویب بخش‌هایی از چارچوب کلی این آمایش در نخستین جلسه اختصاص یافته به بررسی آن در شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور و موکول شدن بررسی مابقی بخش‌ها در جلسه آینده، عنوان کرد: اولویت‌های ما در این طرح آمایشی، کیفی‌سازی آموزش و پژوهش در دانشگاه آزاد، ارتقای هرم هیات علمی دانشگاه، افزایش سهم تحصیلات تکمیلی، ورود پیشرو در عرصه‌های مختلف علم و فناوری و درآمدزایی از محل غیر از شهریه دریافتی از دانشجویان است.

وی همچنین با اشاره به هماهنگ شدن بیش از پیش پذیرش دانشجو در مناطق مختلف با نیازهای آن منطقه در نتیجه اجرایی شدن آمایش آموزش عالی در دانشگاه آزاد، گفت: ما برای این که توسعه رشته‌ها در مناطق مختلف دقیقاً متناسب با نیازهای آنها صورت پذیرد، ۳۱ سند استانی را به عنوان پشتوانه در اختیار داریم که در این سندها توانایی‌ها و نیازها در هر منطقه شناسایی شده است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: با ابلاغ شدن سیاست‌ها و ضوابط مصوب ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ما اقدام به اصلاح سندها و برش‌های استانی طرح آمایش خواهیم کرد و عملیاتی‌سازی آن را آغاز می‌کنیم.