نمایندگان دانشگاه های برتر روسیه به ایران می آیند

دکتر ‘وحید احمدی’ روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: در ادامه توافقات صورت گرفته با مسوولان علمی و فناوری و دانشگاهی روسیه در حاشیه کنفرانس سالیانه انجمن بین المللی پارک های علم و فناوری (IASP)، نمایندگان تعدادی از دانشگاه های برتر روسیه ضمن سفر به ایران طی روزهای آتی، مهمان دانشگاه های بزرگ و پارک های علم و فناوری ایران خواهند بود.
وی افزود: یکی از دستاوردهای حضور ما در کنفرانس سالیانه انجمن بین المللی پارک های علم و فناوری، شکل گیری تعامل میان پارک های ایرانی با دیگر کشورها بود به طوریکه 200 نشست مشترک میان آنها برگزار و توانمندی های دو طرف به یکدیگر معرفی شد.
احمدی همچنین به رایزنی با معاونت وزارت علوم و آموزش روسیه به منظور گسترش ارتباطات موجود و استفاده از ظرفیت های دو طرف اشاره کرد و گفت: در این گفت و گو، آمادگی پارک های علم و فناوری ایران برای تعامل مستقیم تر با طرف روسی اعلام شد.
وی خاطرنشان کرد: مراکز علمی و تحقیقاتی روسی هم تمایل خود را برای انجام فعالیت ها و پروژه های پژوهشی مشترک با دانشگاه های ایران ابراز داشتند.
به گزارش ایرنا، احمدی اواخر شهریورماه امسال در راس هیاتی متشکل از برخی از روسای پارک های علم و فناوری کشور و تعدادی از مسوولان پژوهشی وزارت علوم با هدف شرکت در کنفرانس سالیانه انجمن بین المللی پارک های علم و فناوری (IASP) و دیدار با مقامات علمی و فناوری کشور روسیه به مسکو سفر کرد.
در جریان این سفر، هیات ایرانی موفق شد میزبانی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان را برای برگزاری نشست اعضای کنفرانس جهانی انجمن بین المللی موسسات و پارک های علم و فناوری (ASP) در سال 2018 با اکثریت آرا کسب کند.
با توجه به حضور هیات هایی از 340 پارک علمی و فناوری از 176 کشور در این اجلاس علمی فناوری، رئیسان پارک های علم و فناوری کشورمان دیدارها و رایزنی های متعددی با نمایندگان دیگر کشورها داشتند.
در حاشیه این کنفرانس، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با پروفسور ویکتور سادونیچی معاون آکادمی علوم روسیه و رئیس دانشگاه دولتی مسکو برای ارتقای همکاری های مشترک دانشگاهی، علمی و فناوری به تفاهم رسیدند.
دانشگاه مسکو که در جمع بزرگ ترین دانشگاه های جهان قرار دارد، در آوریل سال 1775 به عنوان نخستین دانشگاه روسیه شکل گرفت و اکنون نیز در سراسر این کشور فعالیت می کند.
در ادامه این مذاکرات، وحید احمدی و سرگئی تپلوف رئیس پارک فناوری استروگینو در مسکو برای همکاری های دوجانبه بیشتر در این زمینه به تفاهم دست یافتند.
وجود 39 پارک و 176 مرکز رشد علم و فناوری و حضور نزدیک به 30 هزار نیروی فناور در این مراکز، ظرفیت بزرگی برای توسعه فناوری کشور فراهم ساخته که می تواند در عرصه های بین المللی به ویژه در رابطه با کشورهای منطقه موثر واقع شود.
با وجود سابقه دیرین همکاری های ایران و روسیه در عرصه های مختلف، طرفین به دلیل برخی مسائل همچون تفاوت زبانی و ناشناخته بودن ظرفیت های دانشگاهی و پژوهشگاهی، همکاری های مشترک چندانی در زمینه های علمی و فناوری نداشته اند.
افزایش تعاملات رو در رو می تواند رغبت و تمایل بیشتری میان دانشگاهیان ایران و روسیه به منظور فعالیتهای مشترک علمی و پژوهشی ایجاد کند.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *