معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از تأسیس دانشگاه بین‌المللی گروه «D8» در دانشگاه بوعلی سینای همدان خبر داد.

به گزارش ایسنا، عبدالرحیم نوه‌ابراهیم در نشستی خبری عنوان کرد: منطقه چهار آموزش عالی کشور شامل استان‌های همدان، قم، مرکزی و قزوین است که تقریبا ۸ درصد جمعیت هیات علمی و ۹ درصد از جمعیت دانشجویی کشور را زیر پوشش دارد.
وی ادامه داد: در مجموعه اعضاء هیات علمی منطقه چهار افزون بر ۶ هزار نفر هستند که استان همدان با ۲۷ درصد بیشترین اعضاء و استان قم با ۱۹ درصد کمترین اعضاء را به خود اختصاص داده‌اند.
معاون آموزشی وزیر علوم اظهار کرد: نزدیک به ۶۰ درصد از اعضای هیات علمی منطقه چهار، استاد علمی به بالا هستند و از مجموعه دانشجویان ۴۹ درصد در بخش خصوصی و ۵۱ درصد در مراکز آموزش عالی دولتی تحصیل می‌کنند.
تنها ۲ درصد دانشجویان علوم پزشکی در منطقه چهار تحصیل می‌کنند
نوه‌ابراهیم با اعلام اینکه در منطقه چهار ۱۸ درصد از جمعیت دانشجویی در مقاطع تحصیلات تکمیلی (فوق لیسانس و دکتری) هستند، تصریح کرد: این جمعیت بیشتر در دو گروه فنی و مهندسی و علوم انسانی متراکم هستند و دانشجویان علوم پزشکی تنها دو درصد جمعیت منطقه را تشکیل می‌دهند.
وی با بیان اینکه در آینده‌ای نزدیک دانشگاه بین‌المللی گروه «D8» در دانشگاه بوعلی سینا تأسیس خواهد شد، عنوان کرد: اساس‌نامه این دانشگاه آماده و مقدمات حقوقی آن در حال فراهم شدن است.
معاون آموزشی وزیر علوم ابرازامیدواری کرد: به بهانه باز شدن درب تعاملات بین‌المللی بر روی جامعه علمی کشور بتوانیم توانمندی و شایستگی جامعه علمی خود را به جهانیان نشان دهیم و به اثبات برسانیم همانگونه که امام خمینی(ره) فرموده‌اند« امیدوارم روزی برسد که از کشورهای دیگر برای تحصیل به ایران بیایند و این امر شدنی است».
وی با بیان اینکه با تأسیس این دانشگاه می‌توانیم با حفظ اقتدار و توجه به آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی کشور بستر مناسب را در روابط بین‌الملل، عرصه علم، دانش و فناوری باز کنیم, اظهار کرد: گروه «D8» متشکل از ۸ کشور ایران، ترکیه، پاکستان، اندونزی، نیجریه، مالزی، مصر و بنگلادش است که بنیانگذار آن «نجم‌الدین اربکان» نخست وزیر ترکیه در سال ۷۵ بود و در یکی از اجلاس‌ها تأسیس یک دانشگاه بین‌المللی در یکی از کشورهای عضو موضوع بحث بود که دانشگاه بوعلی به عنوان دانشگاه مطلوب به علت داشتن امکانات و فضای کاربردی آن انتخاب و تصویب شد.
جمعیت دانشجویان خارجی باید به ۳ درصد برسد
معاون آموزشی وزیر علوم اضافه کرد: دانشجویانی خارجی که در ایران مشغول به تحصیل هستند از ۸۵ کشور دنیا به ایران آمده‌اند و نزدیک به ۲۷ هزار نفر ( نیم درصد) از جمعیت دانشجویی کل کشور را شامل می‌شوند البته در نظر داریم این جمعیت را به ۲ تا ۳ درصد برسانیم.
نوه‌ابراهیم با بیان اینکه با تأسیس این دانشگاه زمینه اعتلای دانشگاه بوعلی‌سینا نیز فراهم می‌شود، اظهار کرد: از دیگر مزیت‌های این طرح آن است که دانشجویان خارجی می‌توانند در دانشگاه بوعلی متمرکز شوند و از پراکندگی آنها در کشور جلوگیری می‌شود.
ضعف در هیات علمی و نبود تراز علمی در منطقه چهار دانشگاهی
وی با اشاره به اینکه ضعف هیات علمی یکی از مشکلات منطقه چهار است، گفت: بدنه هیات علمی در این منطقه باید تقویت و اصلاح شود و جذب هیات علمی در این منطقه بهبود پیدا کند.
معاون آموزشی وزیرعلوم بیان کرد: دانشجویان مشغول در مقطع دکتری حدودا ۱٫۵ درصد هستند که پایین‌تر از میانگین مورد انتظار است و این مساله مربوط به هیات علمی نیز می‌شود چرا که با تقویت هیات علمی امکانات و تجهیزات گسترش پیدا می‌کند و توسعه تحصیلات تکمیلی را به همراه خواهد داشت.
وی تصریح کرد: متأسفانه در منطقه چهار دانشگاهی که تراز بین‌المللی باید داشته باشد، نداریم اما دانشگاه بوعلی همدان و دانشگاه حضرت امام(ره) و جامعه المصطفی قم در سطح بین‌الملل بسیار فعال هستند و ارتباطات بین‌المللی قابل قبولی دارند.
در حال منطقی کردن صندلیهای خالی دانشگاهها هستیم
نوه‌ابراهیم با اشاره به مساله صندلی‌های داخلی در دانشگاه گفت: به علت رشد بی‌رویه دانشجو در سطح کشور صندلی‌های زیادی ایجاد کردیم اما اکنون که در حال منطقی کردن این رشد هستیم، این صندلی‌ها خالی مانده در حالی که اگر استاندارهای آموزش عالی را رعایت کنیم وضعیت صندلی‌های خالی هم بهبود پیدا می‌کند.
وی خاطر نشان کرد: آمار رسمی کشور نشان می‌دهد که جمعیت جوان ۱۸ تا ۲۴ سال ما سیر کاهشی خواهند داشت مگر اینکه با رهنمودهای مقام معظم رهبری بتوانیم وضعیت جمعیت جوان را اصلاح کنیم.
بخش خصوصی باید سهم قابل توجهی از آموزش عالی را خود اختصاص دهد
معاون آموزشی وزیر علوم با اعلام اینکه دانشگاه‌های غیردولتی در منطقه چهار کمتر از مناطق دیگر فعال شده‌اند و بخش خصوصی در این منطقه کمتر برای ایجاد این نوع دانشگاه اظهار تمایل کرده‌اند، تأکید کرد: بخش خصوصی باید سهم قابل توجهی از آموزش عالی را به خود اختصاص دهد چرا که دولت توان پاسخ دادن به کل جمعیت دانشجویی را ندارد.
نوه‌ابراهیم افزود: نزدیک به ۸۵ درصد از جمعیت دانشجویی ما با پرداخت پول در حال تحصیل هستند و این نشان می‌دهد که جامعه ما به علت فرهنگ غنی علم دوستی آمادگی این را دارند که در آموزش عالی سرمایه‌گذاری کنند.
افزایش موقوفات در حوزه آموزش عالی
وی اعلام کرد: در سال‌های اخیر آمار موقوفات در حوزه آموزش عالی بسیار افزایش پیدا کرده و خیلی از دانشگاه‌های کشور بنیاد خیریه تشکیل داده و خیلی خوب هم فعال شده‌اند که این مساله از برکات نظام جمهوری اسلامی بوده که موجب رشد و ارتقا آینده علمی کشور می شود.
معاون آموزشی وزیر علوم اظهار کرد: برابر قانون کسی که در کسوت دانشجو است نباید در دوران تحصیل خود کار کند، از طرفی کسانی که در مقاطع دکتری در حال تحصیل هستند غالبا زندگی تشکیل داده‌اند که نیاز مالی دارند.
نوه‌ابراهیم اضافه کرد: طبق آئین‌نامه که به تازگی تدوین شده به کلیه دانشجوهای مقطع دکتری تا سقف ماهیانه ۷۰۰ هزار تومان وام داده می‌شود و بازپرداخت آن دو سال بعد از اتمام تحصیل با نرخ بسیار کمی آغاز خواهد شد و این طرح در سال جاری اجرا می‌شود.