دانشگاه ها و دانشکده هاوحوزه های علمیه استان همدان همراه با نشانی سایت تخصصی

دانشگاه های استان همدان همراه با نشانی سایت تخصصی

Map of Hamadan Iran

دانشگاه ملایر در سال ۱۳۷۰ با عنوان «دانشکده تربیت دبیر ملایر» وابسته به دانشگاه بوعلی سینای همدان با پذیرش سی دانشجو در رشته علوم تربیتی کار خود را آغاز نمود. در سال ۱۳۷۹ به «مجتمع آموزش عالی ملایر» تبدیل شد و در مقطع کاردانی در رشته‌های کامپیوتر، عمران، محیط زیست و مرتع و مهندسی سرامیک و ریاضی محض نیز دانشجو پذیرفت و تعداد رشته‌های این مجتمع به ۷ رشته رسید. در سال ۱۳۸۳ مجتمع آموزش عالی ملایر از دانشگاه بوعلی سینا همدان استقلال یافت و در سال ۱۳۸۴ نیز به «دانشگاه ملایر» ارتقاء پیدا نمود و هم اکنون دانشگاه ملایر دارای دو پردیس می باشد که پردیس اصلی آن در کیلومتر ۵ جاده ملایر – اراک قرار دارد و پردیس دوم آن دانشکده عمران و معماری است که در بلوار دانشجو جنب دانشگاه آزاد اسلامی واقع شده است. در حال حاضر آقای دکتر بهمن حیاتی رییس این دانشگاه می‌باشند.[۲]

دانشگاه ملایر در سال ۱۳۷۰ با عنوان «دانشکده تربیت دبیر ملایر» وابسته به دانشگاه بوعلی سینای همدان با پذیرش سی دانشجو در رشته علوم تربیتی کار خود را آغاز نمود. در سال ۱۳۷۹ به «مجتمع آموزش عالی ملایر» تبدیل شد و در مقطع کاردانی در رشته‌های کامپیوتر، عمران، محیط زیست و مرتع و مهندسی سرامیک و ریاضی محض نیز دانشجو پذیرفت و تعداد رشته‌های این مجتمع به ۷ رشته رسید. در سال ۱۳۸۳ مجتمع آموزش عالی ملایر از دانشگاه بوعلی سینا همدان استقلال یافت و در سال ۱۳۸۴ نیز به «دانشگاه ملایر» ارتقاء پیدا نمود و هم اکنون دانشگاه ملایر دارای دو پردیس می باشد که پردیس اصلی آن در کیلومتر ۵ جاده ملایر – اراک قرار دارد و پردیس دوم آن دانشکده عمران و معماری است که در بلوار دانشجو جنب دانشگاه آزاد اسلامی واقع شده است. در حال حاضر آقای دکتر بهمن حیاتی رییس این دانشگاه می‌باشند.[۲] [۳]

نوع دانشگاهنامسایت رسمیتوضیحات
دولتیبوعلی سیناسایت رسمینخستین گام ایجاد دانشگاه بوعلی سینا در اسفند ۱۳۵۱ خورشیدی برداشته شد و از مهر ماه ۱۳۵۳ پذیرش دانشجو و فعالیت آن رسماً آغاز شد. این دانشگاه دارای ۸ دانشکده شامل: کشاورزی، هنر و معماری، فنی و مهندسی، ادبیات و علوم انسانی، علوم، شیمی، اقتصاد و علوم اجتماعی و پیرادامپزشکی است.
دانشگاه علوم پزشکی همدانسایت رسمیاولین مرحلهٔ ایجاد دانشگاه علوم پزشکی در اسفند ۱۳۵۱ و با نام دانشگاه بوعلی سینا، در زیر مجموعه‌هایی به نام مجتمع آموزشی علوم تندرستی برداشته شد. این مرکز در سال ۱۳۵۴ کار خود را آغاز کرد و در مرحلهٔ بعدی در سال ۱۳۶۵ با تصویب لایحه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان شکل گرفت. این دانشگاه دارای ۴ دانشکده شامل: دانشکده‌های، پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری و مامائی، بهداشت و پیراپزشکی است.[۱]
دانشگاه جامع علمی کاربردی استان همدانسایت رسمیدارای ۲۴ مرکز آموزش علمیکاربردی در سطح استان می‌باشد و ستاد مرکزی استان همدان واقع در خیابان هنرستان می‌باشد.
دانشگاه صنعتی همدانسایت رسمیدر سال ۹۰-۸۹ دارای ۸ رشته تحصیلی شامل: برق (کنترل، الکترونیک)، کامپیوتر (سخت‌افزار و فناوری اطلاعات)، مهندسی روباتیک، مهندسی مواد (استخراج)، مهندسی شیمی و مهندسی پزشکی (بیوالکتریک) بوده‌است.
تربیت معلممرکز تربیت معلم شهید مقصودی همدانسایت رسمیدر سال ۹۰-۸۹ این مرکز دارای ۷۰۰ دانشجو بوده‌است.
دانشگاه تربیت معلم باهنر
دانشگاه تربیت معلم ابن سینا
دانشگاه فنی و حرفه‌ایدانشکده فنی مفتح همدانسایت رسمی
دانشکده فنی جباریان همدان
آزادآزاد اسلامی همدانسایت رسمیدر حال حاضر این واحد با تعداد نزدیک به ۱۴ هزار نفر دانشجو و ۱۰۴ رشته و با حدود ۲۳ هزار نفر فارغ‌التحصیل، در ردیف بزرگترین واحدهای دانشگاهی و از لحاظ درجه بندی به عنوان (واحد بسیار بزرگ نوع الف) قرار گرفته است. این دانشگاه دارای ۴ دانشکده شامل: علوم انسانی، فنی مهندسی، هنر و معماری و علوم پایه است.
غیرهدانشگاه پیام نور همدانسایت رسمیدر سال ۱۳۶۷ خورشیدی تأسیس شده‌است.
دانشکده غیرانتفاعی عمران و توسعه همدان
دانشگاه جامع علمی کاربردی استان همدان[۲]

حوزه‌های علمیه

نوع مرکز آموزشینامسایت رسمیتوضیحات
حوزه علمیهمدرسهٔ علمیهٔ آخوندمعروفترین مدرسهٔ علمیه همدان است و در سال ۱۲۵۳ هجری قمری تأسیس شده‌است. این مدرسه دارای دو قسمت بیرونی و اندرونی و ۲۵ حجره می‌باشد.
مدرسهٔ علمیهٔ خواهران همدانروبه‌روی مدرسهٔ علمیهٔ آخوند قرار دارد. این مدرسه بعد از انقلاب اسلامی تأسیس گردیده‌است.
مدرسهٔ علمیهٔ زنگنهاین مدرسه در عهد صفویه توسط شیخ علیخان زنگنه از وزرای شاه عباس دوم وقف طلاب علوم دینی گردیده و از آن تاریخ به بعد مرکز تعلیم علوم اسلامی و تربیت عالمان دینی در منطقه به شمار می‌آید.
مدرسهٔ علمیهٔ دامغانیدر جوار امامزاده عبدالله قرار دارد و دارای کتابخانه و دو سالن تدریس و تعدادی حجره است.[۳]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *