نگاهی بر دانشگاه ها و دانشکده های استان چهارمحال بختیاری با نشانی سایت تخصصی

نگاهی بر دانشگاه ها و دانشکده های استان چهارمحال بختیاری

Image result for ‫الگو دانشگاه های چهارمحال بختیاری‬‎

نگاهی بر تاریخچه

نگاهی دانشگاه شهرکرد: ابتدا در سال ۱۳۵۶ با عنوان آموزشکده دامپروری شهرکرد در یک ساختمان استیجاری در میدان دانشگاه شهر شهرکرد به عنوان یکی از واحدهای تابعه دانشگاه اصفهان اقدام به پذیرش ۳۰ نفر دانشجو در رشته دامپروری نمود و تا سال ۱۳۵۹ به کار خود ادامه داد.

پس از انقلاب فرهنگی و همزمان با بازگشایی دانشگاه‌ها، در سال ۱۳۶۱ آموزشکده کشاورزی شهرکرد فعالیت خود را زیر نظر دانشگاه صنعتی اصفهان در قالب دو رشته کاردانی امور زراعی (تکنولوژی تولیدات گیاهی) و کاردانی امور دامی (تکنولوژی تولیدات دامی) آغاز نمود. سپس در سال ۱۳۶۷ آموزشکده کشاورزی به مجتمع آموزش عالی ارتقاء یافت و علاوه بر دو رشتة سابق، در سه رشتة جدید، شامل مهندسی کشاورزی گرایش زراعت و اصلاح نباتات، کاردانی منابع طبیعی (تکنولوژی مرتع و آبخیزداری) و کاردانی دامپزشکی اقدام به پذیرش دانشجو نمود. در سال ۱۳۶۹ نیز بیش از ۱۰۳ هکتار از اراضی ضلع شمالی و همچنین پارک جنگلی و مرتع شرقی مجتمع آموزش عالی به اراضی قبلی ملحق شد که در مجموع زمینهای تملک شده به حدود ۲۵۳ هکتار رسید. با توجه به رشد و توسعه آموزش عالی در استان و بر اساس مصوبه شورای گسترش آموزش عالی در سال ۱۳۷۰ مجتمع آموزش عالی شهرکرد به دانشگاه شهرکرد تبدیل شد. هم اکنون دانشگاه شهرکرد با بیش از ۷۰۰۰ دانشجوی شاغل به تحصیل در ۳۰ رشته در مقطع کارشناسی، ۵ رشته در دوره دیپلمای دامپزشکی، ۶۲ رشته در مقطع کارشناسی ارشد و ۳۴ رشته در مقطع دکترای تخصصی در ۳۰ گروه آموزشی و ۸ دانشکده شامل دانشکده‌های: کشاورزی، ادبیات و علوم انسانی، دامپزشکی، فنی و مهندسی، علوم پایه، منابع طبیعی و علوم زمین و علوم ریاضی مستقر در پردیس مرکزی و هنر و علوم انسانی مستقر در پردیس فارسان مشغول به فعالیت می‌باشد.

این دانشگاه دارای پنج پژوهشکده با عنوان منابع آب، فناوری جنین دام، زیست فناوری، نانو و بیماریهای مشترک انسان و دام، و نیز مرکز رشد واحدهای فناوری و قطب آنالیز غیر خطی، بهینه‌سازی و کنترل است. پردیس دانشگاه شهرکرد نیز از سال ۱۳۹۲ فعالیت خود را در ۱۲ رشتهٔ کارشناسی ارشد و ۳ رشتهٔ دکترای تخصصی آغاز نموده است. این دانشگاه با برخورداری از حدود ۲۵۰ عضو هیئت علمی که ۸۵ درصد آنان دارای مرتبه استادیار و بالاتر هستند، از نظر نسبت استادیار و بالاتر به کل اعضای هیئت علمی، جایگاه ویژه‌ای در سطح کشور دارد.

دانشکده‌ها

نشریات علمی

دانشگاه شهرکرد دارای ۸ نشریهٔ علمی شامل ۲ نشریهٔ علمی – پژوهشی با عنوان پژوهش آب ایران و نشریه علوم درمانگاهی دامپزشکی ایران و ۶ نشریهٔ علمی – تخصصی با عنوان بیماریهای مشترک انسان و دام، پژوهش‌های مکانیک ماشینهای کشاورزی، فصلنامه ادبیات و علوم انسانی، مجله مدیریت خاک، مجله گیاه و تنش‌های محیطی و مجله پژوهش در تغذیه دام می‌باشد.

نگاهی بر افتخارات دانشگاه

  • رکورد جهانی مسابقات خرپای ماکارونی در سومین دورهٔ مسابقات که به همت انجمن علمی مهندسی عمران در اردیبهشت ۱۳۸۸ برگزار گردید شکسته شد.[۲]
  • دانشگاه شهرکرد در سال ۱۳۹۱، رتبه ۱۷ کشور در قبولی دانش آموختگان کارشناسی ارشد در مقطع دکتری تخصصی را کسب کرد.[۳]

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *