شته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی نه تنها در داخل ایران بلکه در سراسر دنیا دارای جذابیت های خاص خود هستند و هر ساله علاقه مندان بسیاری در این رشته ها پذیرش می شوند. تحصیل در رشته پزشکی در کانادا رویه ای بر خلاف ایران دارد که در این مقاله از سایت تحصیل در خارج به آن اشاره خواهد شد.

دانشکده های پزشکی کانادا کاملا تحت نظارت دولت استانی کانادا می باشند و به همین دلیل درصد زیادی از ظرفیت پذیرش آن ها به بومیان همان استان اختصاص دارد و بنابراین هر ساله تعداد اندکی دانشجوی خارجی می پذیرند.

برای تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در کانادا و آمریکا بر خلاف ایران ورود به دانشکده پزشکی بلافاصله پس از دوران دبیرستان امکان پذیر نمی باشد. متقاضیان باید ابتدا به مدت دو، سه و یا چهار سال که بستگی به دانشگاه محل تحصیل آن ها دارد در یک رشته در مقطع کارشناسی تحصیل کنند. رشته کارشناسی متقاضیان تحصیل در پزشکی در کانادا تاثیر زیادی در پذیرش ندارد اما لازم است دروس زیست شناسی، بیوشیمی، فیزیک و شیمی را گذرانده باشند.

متقاضیان تحصیل در پزشکی در کانادا باید در آزمونی تحت عنوان Medical Admissions Test (MCAT) که یک آزمون سراسری در آمریکای شمالی است شرکت کرده و نمره قبولی ان را کسب کنند. شرط ورود به دانشکده پزشکی در کانادا قبولی در این آزمون است.

برای پذیرش در این رشته ها داشتن نمره زبان انگلیسی و یا فرانسه الزامی است که بستگی به استان محل تحصیل دارد.
حتما بخوانید:  دانشگاه کالیفرنیا – لس آنجلس – UCLA university

دانشگاه های پزشکی کانادا

لیست دانشگاه های پزشکی کانادا در استان انتاریو

University of Ottawa
Queen’s University
Northern Ontario School of Medicine
University of Toronto
McMaster University
University of Western Ontario

استان کبک کانادا (Québec)

برای تحصیل در دانشگاه های پزشکی استان کبک باید به زبان فرانسه تسلط داشته باشید.

Université Laval
Université de Sherbrooke
Université de Montréal
McGill University

استان آلبرتا

University of Alberta
University of Calgary

استان بریتیش کلمبیا

University of British Columbia

استان نیوفوندلند

Memorial University of Newfoundland

استان نوا اسکوشیا و نیو برانزویک

Dalhousie University

استان مانیتوبا

University of Manitoba

استان ساسکاچوان

University of Saskatchewan

دندانپزشکی در کانادا

شرایط اولیه ورود به رشته دندانپزشکی بسیار شبیه به پزشکی است یعنی باید ابتدا در یکی از رشته های کارشناسی تحصیل کرد اما نیازی به اتمام این دوره نیست و متقاضی پس از دو سال تحصیل و گذراندن واحدهای پیش نیاز مانند رشته پزشکی می تواند در آزمونی تحت عنوان Dental Aptitude Test (DAT) شرکت کرده و نمره ان را کسب نماید.

داروسازی در کانادا

برای تحصیل در رشته داروسازی در کانادا نیز تنها یک سال تحصیل در دوره کارشناسی کفایت می کند. آزمون مخصوص داروسازی تحت عنوان Pharmacy Colleges Admission Test(PCAT) می باشد. این آزمون چهار بار در سال برگزار می باشد.
image_pdf