بررسی مصاحبه های آزمون دکتری از منظر داوطلبان

مصاحبه دکتری95

بررسی مصاحبه های آزمون دکتری از منظر داوطلبان

چکیده:

در فرایند پذیرش داوطلبان دوره دکتری، مصاحبه­ علمی اگر با رعایت ضوابط علمی و اصول اخلاق حرفه­ ای برگزار شود، می­ تواند به دانشگاه ها و مراکز آموزش ­عالی کمک کند تا ظرفیت علمی داوطلبان را دقیق­ تر ارزیابی کنند و فرصت انتخاب را به داوطلبانی بدهند که از هر نظر سرآمد هستند. از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی دیدگاه داوطلبان آزمون دکتری در خصوص ماهیت، کیفیت و اعتبار مصاحبه‌های پذیرش دانشجو انجام شد. جامعه آماری شامل داوطلبانی بود که برای مصاحبه علمی به دانشگاه های تهران، شهید بهشتی، خوارزمی و علامه طباطبایی دعوت شده بودند. نمونه آماری به­ صورت هدفمند از میان داوطلبان انتخاب شد. از آنجا که رویکرد پژوهش آمیخته (کمّی و کیفی) بود، برای گردآوری داده‌ها از مصاحبه اکتشافی و پرسش نامه­ استفاده شد که گویه­ های آن از نتایج مصاحبه ­ها استخراج شده بود. برای تحلیل یافته‌ها نیز علاوه بر توصیف کمّی داده ­ها، از تحلیل عاملی اکتشافی به ­منظور شناسایی مؤلفه‌های اصلی بهره گرفته شد. نتایج نشان داد که رویکرد دانشگاه ها در برگزاری جلسات مصاحبه با داوطلبان متفاوت و عوامل مورد توجه آن ها در ارزیابی عملکرد داوطلبان نیز مختلف بوده است. در این میان به توانمندی های ویژه داوطلبان کمتر توجه شده و موضوع مورد پرسش بر مباحث جزئی تمرکز داشته است.

نویسندگان:

دکتر نعمت‌الله عزیزی: استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه کردستان

 محمدفائق محمدی: دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی دانشگاه بوعلی سینا همدان

فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی – سال بیست و یکم، شماره ۴ (پیاپی ۷۸)، زمستان ۱۳۹۴٫

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *