افزایش تعاملات واحد علوم و تحقیقات با دانشگاه سوربن فرانسه

برنامه‌های واحد علوم و تحقیقات برای همکاری با سازمان ملل

همایش روز ملل متحد با حضور گری لوئیس هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران، دکتر علی عباسپور رئیس واحد علوم و تحقیقات، جمعی از معاونین، اساتید، دانشجویان، مسئولان دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم، مرکز اطلاعات هماهنگی آژانس ها و برنامه های ملل متحد در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.

به گزارش کنکوری ارشد دکتری به نقل از ایسنا، دکتر علی عباسپور رئیس واحد علوم و تحقیقات در همایش روز ملل متحد که به مناسبت هفتاد و یکمین سالروز تأسیس این سازمان در این واحد دانشگاهی برگزار شد، گفت: حال که در آستانه هفتاد و یکمین سالگرد تأسیس سازمان ملل متحد هستیم این روز را به تمامی مردم و دولتهای جهان تبریک می گویم.

وی افزود: پس از جنگ های جهانی اول و دوم و بکارگیری سلاح اتمی از سوی آمریکا دنیا احساس نیاز شدیدی به راه اندازی سازمانی برای تعامل و گفتگو جهت حل مشکلات و مناقشات جهانی به جای جنگ و خونریزی کرد که این امر منجر به تأسیس سازمان ملل متحد در ۲۴ اکتبر سال ۱۹۴۵ با هدف صلح پایدار شد.

دکتر عباسپور ادامه داد: حال که حدود ۷۱ سال از فعالیت سازمان ملل متحد می گذرد، با نگاهی به گذشته نمی توان از موفقیت کامل در دسترسی به هدف این سازمان که همان صلح پایدار است، صحبت کرد. درست است که دیگر با جنگ جهانی روبرو نبوده ایم ولی در این مدت هیچ سالی بدون بروز جنگ‌های محلی و منطقه‌ای نبوده است. جنگ‌های بسیاری نظیر جنگ‌های کره، ویتنام، خاورمیانه، بالکان، جنگ تحمیل شده بر ایران، جنگ‌هایی که در حال حاضر با آن روبرو هستیم.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل ریشه‌ ای عدم دستیابی کامل به اهداف سازمان ملل متحد را می توان در نبود ساز و کار جهانی برای گفتمان بر اساس عدالت جستجو کرد، افزود: تا زمانی که دولتها در سازمان ملل بر اساس قدرت نظامی و اقتصادی خود و نه براساس برابری و عدالت تصمیم بگیرند، نمی توان انتظار بهبود اساسی در وضیعت کنونی جهان را داشت. وضعیت کنونی سوریه و در کنار آن یمن، ۱۱ میلیون آواره و صدها هزار کشته و نسلی که از بین رفته است خود گویای این امر و حاصل دخالت قدرتهای بزرگ در سرنوشت کشورهای کوچک است.

رئیس واحد علوم و تحقیقات ادامه داد: دلیل ریشه ای دیگر عدم موفقیت سازمان ملل، فقر گسترده جهانی و عدم برخورداری صدها میلیون بشر از مواهب رشد و توسعه است. تا هنگامی که جهان نتواند به نابرابری اقتصادی جهانی به گونه ای اساسی بپردازد باید منتظر مهاجرت های گسترده، جنگ های محلی و منطقه ای، رشد ایدئولوژی های افراطی و نهایتاً جنگ بود.

وی با بیان اینکه کارنامه سازمان ملل بدون شک دارای نکات مثبتی نیز است، خاطر نشان کرد: از جمله نکات مثبت و موفقیت‌های سازمان ملل متحد می توان به کوشش‌های این سازمان در راستای طرح چالش‌های جهانی نظیر فعالیت در زمینه های تغییرات اقلیمی، جمعیت، فقر، توسعه، بهداشت، زنان و کودکان اشاره کرد که جای تقدیر دارد. معتقدم باید تلاش های جهانی را در این راستا بیش از پیش مورد توجه قرار داد.

دکتر عباسپور با اشاره به نگرش بین المللی در فعالیت های واحد علوم و تحقیقات افزود: در این راستا واحد علوم و تحقیقات با آژانس ها و دفاتر سازمان ملل متحد در ایران همکاری های سازنده ای نظیر واگذاری کرسی منطقه ای یونسکو برای انرژی های پاک و تجدیدپذیر، همکاری با آژانس اسکان سازمان ملل ( UNCHS ) در راستای آموزش و پژوهش مشترک، همکاری با برنامه های “محیط زیست دریای خزر” و “معاهده کویت” در مورد خلیج فارس و دریای عمان، همکاری های موردی با سازمان جهانی خوار و بار و کشاورزی ( FAO ) و آژانس بین الملل انرژی هسته ای ( IAEA ) اشاره کرد.

رئیس واحد علوم و تحقیقات افزود: همچنین در ادامه این همکاری های مشترک با سازمان ملل متحد به دنبال تاسیس یک دفتر مشترک برای ارائه خدمات کیفی مشاوره ای و اطلاع رسانی توسعه ای و کار آفرینی ” Center of Excellenc ” با دفتر برنامه عمران ملل نیز هستیم.

برنامه توسعه پایدار سازمان ملل متحد بهترین برنامه برای نجات بشر است
گری لوئیس، نیز در این مراسم طی سخنانی با اشاره به پخش گزیده ای از سخنان مقام معظم رهبری در این همایش، گفت: رهبر جمهوری اسلامی ایران از سازمان ملل متحد به عنوان جایگاهی خاص در دنیا یاد کرده اند.

هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران با بیان اینکه ایران و سازمان ملل متحد رابطه ای بسیار طولانی و عمیق دارند، ادامه داد: ایران از اعضای موسس سازمان ملل متحد است. اولین دفتر نمایندگی این سازمان در سال ۱۹۴۹ در ایران آغاز به فعالیت کرده است و به مرور دفاتر نمایندگی دیگری از این سازمان نیز در ایران فعال شده است که در زمینه های مختلفی نظیر اقتصاد مقاومتی، سلامت، پناهندگان، مقابله با بلایای طبیعی و غیره فعالیت و همکاری داشته و دارد.

وی با بیان اینکه امروز از میان ۴۰۰ کارمند سازمان ملل متحد در سراسر ایران، ۹۰ درصد را ایرانی ها تشکیل می دهند، افزود: در جای جای مقر اصلی سازمان ملل متحد در نیویورک می توان ردپایی از ایران را مشاهده کرد. تابلو فرش هایی از دبیران کل این سازمان، تابلو فرشی منقش به شعر سعدی شاعر معروف ایران، فرش اهدایی دکتر مصدق و منشور کوروش که به گفته خیلی ها می تواند آغازگر ایده حقوق بشر باشد، نشان دهنده عمق همکاری دیرینه ایران با سازمان ملل متحد است.

وی افزود: در آینده دو حالت پیش روی ما خواهد بود، حالت اول تخریب ها و بیماری های ناشی از تغییرات اقلیم و حالت دیگر رقم زدن آینده ای عاری از هرگونه بدی و اثرات منفی بواسطه خلاقیت و فناوری خودمان است.

گری لوئیس با اشاره به امضاء سند توسعه پایدار از سوی کشورهای جهان تصریح کرد: معتقدم برنامه توسعه پایدار بهترین برنامه سازمان ملل متحد برای نجات بشر و آینده است که رسیدن به آن نیازمند همکاری و تلاش همه اساتید، دانشجویان، رهبران دینی، دولتها، رهبران سیاسی و به نوعی عزمی جهانی است.

هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران با بیان اینکه سند توسعه پایدار شامل ۱۷ آرمان و ۱۶۹ هدف است تصریح کرد: این آرمانها عبارتند از دنیایی بدون فقر، بدون گرسنگی، همراه با سلامتی و رفاه، آموزش با کیفیت، برابری جنسیتی، آب سالم و بهداشتی، دسترسی به انرژی پاک، رشد اقتصادی و مشاغل شایسته، صنعت زیرساخت و نوآوری، کاهش نابرابری، شرها و جوامع پایدار، تولید و مصرف دلسوزانه، اقدام برای اقلیم، زیستن پایدار در آب، زیستن پایدار در خشکی، صلح و عدالت و مشارکت برای اجرای اهداف، که معقتدم بسیاری از درگیریها و مناقشات در دنیا عملی نشدن یکی از همین آرمانها است.

وی خاطر نشان کرد: از دانشجویان و اساتید انتظار می رود با مطالعه این آرمانها و ارائه راهکار به عنوان یکی از افراد جهان، آینده ای خوب را برای خود و فرزندانتان مهیا کنند.

به گزارش روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، این مراسم از بخش های متنوعی شامل پنل های گفت و شنود با نمایندگان آژانس ها و برنامه های ملل متحد، اکران فیلم و مستند در رابطه با برنامه های کمک های کوچک تسهیلات محیط زیست جهانی عمران ملل متحد، برگزاری نمایشگاه و غرفه عکس اسناد تاریخی هفتاد سال همکاری ایران و سازمان ملل متحد و… برگزار شد.