معاون آموزشی وزیر علوم گفت: دانشگاه‌های ما باید مأموریت‌گرا باشند و هر دانشگاه در قالب مأموریت‌های تعریف شده پیش برود، در صورت این اتفاق با این حجم از صندلی خالی مواجه نمی‌شویم.
به گزارش  کنکوری ارشد دکتری به نقل از خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، مجتبی شریعتی‌نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم در مراسم تجلیل از اساتید ممتاز دانشگاه علم و صنعت گفت:‌ در سال ۹۵ جمعیت دانشجویی ما بیش از ۴ میلیون نفر است. یعنی تعداد دانشجویان‌مان از ابتدای انقلاب ۲۵ برابر شده و ما تقریبا ۵ برابر بیشتر از میانگین کشورهای دیگر رشد داشتیم و در سطح اول رشد نظام آموزشی پس از ترکیه قرار داریم.

وی افزود: تقریبا ۱۰ سال پیش جمعیت دانشجویی ما دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بود و تعداد مراکز آموزش عالی نیز ۱۰ سال پیش حدود ۴۵ مورد بود که به ۱۴۳ مرکز رسیدیم و در دانشگاه‌های غیر دولتی نیز از ۷۰ مورد به ۳۵۳ مورد رسیدیم به طوری که در حال حاضر بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ مرکز آموزش عالی در کشور داریم که ما باید از این جمعیت بهره مناسبی ببریم.

وی با بیان اینکه وضعیت اشتغال در کشورمان متناسب با فارغ‌التحصیلان در شرایط مطلوبی نیست، گفت: در فراخوان جذب هیأت علمی تقریبا هر دفعه ۳۰ هزار نفر ثبت‌نام می‌کنند که ۲۰ هزار نفر مدرک دکتری دارند که از این تعداد در بهترین حالت ۵ یا ۶ هزار نفر جذب می‌شوند یعنی سالانه ۱۵ هزار فارغ‌التحصیل دکترا به جامعه تحویل می‌دهیم ولی جایی برای اشتغال این‌ها نداریم.

معاون وزیر علوم عنوان کرد: بر این اساس طرح آمایش آموزش عالی از اردیبهشت ماه کلید خورد که این طرح مهم‌ترین چراغ ما در توسعه کیفی و هدفمند آموزش عالی است.

وی ادامه داد: این طرح ۹ بند اجرایی دارد که یکی از مباحث آن بحث مأموریت‌گرایی است. زیرا دانشگاه‌های ما حول محور یک مأموریت خاص عمل نکردند و همه دانشگاه‌ها می‌خواهند همه کار انجام دهند. به همین دلیل با صندلی‌های خالی روبه‌رو شدیم در حالیکه اگر دانشگاه‌ها مأموریت‌گرا باشند تا این اندازه صندلی خالی نمی‌ماند.

وی عنوان کرد: فراتر از مأموریت‌ها پیش رفتیم و برخی مراکز در جایگاه خودشان قرار نگرفتند، اگر به دانشگاه فنی و حرفه‌ای می‌گوییم که نباید به مقاطع بالاتر از کارشناسی ورود کند یا دانشگاه پیام نور نباید در شرایط فعلی به مقطع دکترا ورود کند دلیلش این است که در مأموریت‌های این دانشگاه‌ها این مسائل وجود ندارد.

وی ادامه داد: طرح ساماندهی مراکز آموزش عالی تدوین شده که امیدواریم به تدریج پیاده‌سازی کنیم و دانشگاه‌های قدرتمند معرفی شوند. هنر در این نیست که تعداد مراکز زیاد شود هنر در این است که ما دانشگاه‌های توانمند داشته باشیم.

وی با تأکید بر بحث تمرکززدایی عنوان کرد: تمرکزگرایی بیش از حد یکی از معضلات ماست به طوری که وزارت علوم در بخش ستادی بسیار در مسائل دانشگاه‌ها ورود کرده که شاید در گذشته لازم بوده ولی حالا وقت آن است که این امور واگذار شود.

شریعتی‌نیاسر ادامه داد: ما در پذیرش دانشجو سیستم‌های متفاوتی داریم. ما چندین زیر نظام داریم که هر کدام به شیوه‌ای پذیرش می‌کنند. این پذیرش باید یکپارچه شود. یکپارچه‌سازی نظام پذیرش را در نظر داریم.

وی ادامه داد: گاهی بدون توجه به کیفیت می‌خواهند رشد کمی را بالا ببرند که این مسئله خلاف است و بر اساس ضوابط نیست که امیدوارم در مسیر قرار بگیرند.

معاون وزیر علوم ادامه داد: برخی تخلفات مانند پایان‌نامه‌‌ فروشی‌ها مربوط به بی‌توجهی‌هاست، بی‌توجهی به استانداردها و پذیرش دانشجو بدون استاد همین نتایج را در بر دارد که البته طرح مقابله با سرقت علمی به دولت داده شده و به مجلس رفته و امیدواریم در مجلس به آن پرداخته شود.

شریعتی‌نیاسر گفت: طرح اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری نیز مطرح شد یکی از مباحث جدی است که ارکان نظام باید با عزم راسخ به آن ورود کنند و در این زمینه ۴ طرح به‌ آموزش عالی مربوط است که پیاده‌سازی آمایش آموزش عالی و انتخاب دانشگاه برتر برای رسیدن به تراز بین‌المللی را در حوزه‌ آموزش در دست اقدام داریم.