چهره رشته های دانشگاهی تغییر کرد/حذف و اضافه وزارت علوم کلید خورد

چهره رشته های دانشگاهی تغییر کرد/حذف و اضافه وزارت علوم کلید خورد

دانشجو.دانشگاه

سال تحصیلی جدید با تغییر در چهره رشته های دانشگاهی آغاز می شود، تغییراتی که از حذف چند رشته مشهور و اضافه شدن برخی دیگر از رشته های جدید خبر می دهد.

خبرگزاری مهر؛ گروه حوزه و دانشگاه : سال تحصیلی ۹۵ با توجه به تغییرات گسترده ای که در حذف گرایش های رشته های تحصیلی، بازنگری برخی از رشته ها و حذف برخی از رشته ها رخ داده، سال تحصیلی نوینی را برای دانشگاهیان رقم زده است.

دفترچه های کنکور هر سال نشان از تحولات در سال تحصیلی پیش رو دارد اما امسال این تغییرات از حذف رشته هایی همچون «راهنمایی و مشاوره»، «ادبیات داستانی» و «آب و هواشناسی» تا اضافه شدن رشته هایی چون «زبان چینی»، «خبرنگاری» و «مهندسی نقشه برداری» در بر می گیرد.

اما در این میان رشته هایی هم هستند که تنها از برخی از دانشگاه ها حذف شده اند از آن جمله می توان به رشته مدیریت هتلداری از دانشگاه علامه طباطبایی اشاره کرد.

بررسی دانشگاه های مشهور و بزرگ در گروه های مختلف آزمایشی از جمله ریاضی – فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان خارجی نشان می دهد که در مقابل برخی از رشته ها نیز اضافه شده و یا اینکه از پذیرش روزانه حذف و به پردیس خودگردان منتقل شده است.

مقایسه درباره رشته های حذف شده یا اضافه شده نسبت به دفترچه کنکور سراسری سال ۹۴ انجام شده است.

رشته های حذف و اضافه شده دفترچه کنکور ۹۵ در مقایسه با دفترچه کنکور ۹۴

گروه آزمایشیرشته های حذف شدهرشته های اضافه شده
گروه ریاضی – فنیمدیریت بازاریابی. علوم اجتماعی گرایش مطالعات امنیتی. کاردانی علوم ورزشی مربیگری. علوم قرآنی گرایش علوم قرآن مجید . علوم قرآنی گرایش تفسیر قرآن مجید. معارف قرآن مجید.  علوم قرآنی گرایش تربیت معلم قرآن مجید. علوم حدیث. علوم قرآنی فنون قرائت، تلاوت و کتابت قرآن مجید. الهیات و معارف اسلامی فقه و حقوق اسلامی. علوم و معارف قرآن. مدیریت گرایش های مدیریت اطلاعات و ارتباطات / گمرکی.کارشناسی ارشد پیوسته الهیات و معارف اسلامی و ارشاد. مهندسی رباتیک. مهندسی کشتی. کاردانی تکنولوژی ماشین های کشاورزی. کاردان فنی کشتی. کاردانی الکترونیک هواپیمایی. کاردانی علوم انتظامی. کاردانی علم اطلاعات و دانش شناسی. کاردانی مخابرات هواپیما. کاردانی مراقبت پرواز. مدیریت امور گمرکی. ادیان و عرفان. مدیریت اطلاعات و ارتباطات. کاردان فنی صنایع شیمیایی. تاریخ و تمدن ملل اسلامی. فقه شافعی. کاردانی مدیریت گمرکی. مهندسی مکاترونیک . کاردانی آموزش ریاضی. مهندسی ورزش. ایمنی صنعتی. مهندسی ماشین آلات دریایی. مهندسی نقشه برداری. فقه و حقوق مذاهب اسلامی. مطالعات امنیتی
گروه علوم تجربیمدیریت بازاریابی. علوم اجتماعی گرایش مطالعات امنیتی. کاردانی علوم ورزشی مربیگری. مهندسی منابع طبیعی علوم و صنایع چوب و کاغذ گرایش های بیولوژی و حفاظت چوب / خمیر و کاغذ/ صنایع چوب. علوم قرآنی گرایش علوم قرآن مجید . علوم قرآنی گرایش تفسیر قرآن مجید. معارف قرآن مجید.  علوم قرآنی گرایش تربیت معلم قرآن مجید. علوم حدیث. علوم قرآنی فنون قرائت، تلاوت و کتابت قرآن مجید. الهیات و معارف اسلامی  فقه و حقوق اسلامی. علوم و معارف قرآن . علوم مهندسی زیست محیطی. مدیریت گرایش های مدیریت اطلاعات و ارتباطات / گمرکی.کارشناسی ارشد پیوسته الهیات و معارف اسلامی و ارشاد. کاردانی بهداشت محیط. کاردانی تکنسین پروتزهای دندانی. کاردانی تکنولوژی پرتودرمانی. کاردانی تکنولوژی شیلات. کاردانی شیمی.  کاردانی علمی – کاربردی پرورش اسب. کاردانی علوم انتظامی. کاردانی علم اطلاعات و دانش شناسی . کاردانی مامایی. کاردانی علمی – کاربردی پرورش زنبورعسل. کاردانی مدارک پزشکی . مدیریت امور گمرکی. ادیان و عرفان. مدیریت اطلاعات و ارتباطات. تاریخ و تمدن ملل اسلامی. فقه شافعی. کاردانی مدیریت گمرکی. ساخت پروتزهای دندانی. کاردانی علمی – کاربردی نوغان داری. مهندسی ورزش. کاردانی اتاق عمل. کاردانی هوشبری. کاردانی بهداشت عمومی بهداشت خانواده / مبارزه با بیماری ها. کاردانی علوم آزمایشگاهی. کاردانی تکنسین سلامت دهان. بیولوژی و کنترل ناقلین بیمار یها. زیست شناسی دریا. زیست شناسی جانوری. زیست شناسی گیاهی. فقه و حقوق مذاهب اسلامی. مطالعات امنیتی. شیمی محض
گروه علوم انسانیمدیریت بازاریابی. راهنمایی و مشاوره  گرایش های فعالیت های پرورشی/ مشاوره. رشد و پرورش کودکان پیش دبستانی گرایش کودکان با نیازهای ویژه/ کودکان عادی. علوم اجتماعی گرایش های ارتباطات اجتماعی/ برنامه ریزی اجتماعی/ برنامه ریزی اجتماعی تعاون و رفاه/ پژوهشگری علوم اجتماعی/ تعاون و رفاه اجتماعی/ خدمات اجتماعی/ مددکاری اجتماعی/ مردم شناسی/ مطالعات امنیتی. کاردانی علوم ورزشی مربیگری. فلسفه و حکمت اسلامی. جغرافیا و برنامه ریزی شهری. علوم قرآنی گرایش علوم قرآن مجید . علوم قرآنی گرایش تفسیر قرآن مجید. معارف قرآن مجید.  علوم قرآنی گرایش تربیت معلم قرآن مجید. علوم حدیث. علوم قرآنی فنون قرائت، تلاوت و کتابت قرآن مجید. الهیات و معارف اسلامی گرایش علوم قرآن و حدیث. الهیات و معارف اسلامی گرایش فقه وحقوق اسلامی. جغرافیا و برنامه ریزی روستایی. ژئومورفولوژی. آب و هواشناسی . سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی. جغرافیای سیاسی. معارف قرآن کریم. کارتوگرافی. مدیریت گرایش های گمرکی/ مدیریت اطلاعات و ارتباطات.کارشناسی ارشد پیوسته الهیات و معارف اسلامی و ارشاد. آماد. آموزش ابتدایی. خبرنگاری. زبان و ادبیات ترکی آذری. کاردانی علوم انتظامی . کاردانی علم اطلاعات و دانش شناسی .  کاردانی مربی کودک. مدیریت امور گمرکی. جغرافیا. مدیریت اطلاعات و ارتباطات. کاردانی مدیریت گمرکی . کاردانی آموزش و پرورش کودکان استثنایی. کاردانی آموزش زبان و ادبیات فارسی.  کاردانی آموزش دینی و عربی.  کاردانی متصدی امور آموزشی.  کاردانی مطالعات اجتماعی. فرهنگ و معارف اسلامی. کاردانی علمی – کاربردی خدمات پرورشی. پژوهشگری اجتماعی .  تعاون و رفاه اجتماعی.  مردم شناسی . فقه و حقوق مذاهب اسلامی. مطالعات امنیتی
گروه هنرکاردانی آموزش هنرهای تجسمیکاردانی حفاظت و مرمت آثار تاریخی. کاردانی علمی – کاربردی طراحی صنعتی.  کاردانی علمی – کاربردی عکاسی خبری. کاردانی موزه. کاردانی هنرهای سنتی. کاردانی هنرهای نمایشی. کاردانی علمی – کاربردی گرافیک رایانه. کاردانی علمی – کاربردی طراحی پوشاک. مرمت بناهای تاریخی.
گروه زبان های خارجیزبان چینی . کاردانی زبان و ادبیات انگلیسی. مترجمی زبان فرانسه

* توضیح : برخی رشته های دانشگاهی در سه گروه ریاضی، تجربی و انسانی مشترک هستند.

پس از تغییراتی که در رشته های تحصیلی دانشگاهی رخ داده است، برخی از دانشگاه های بزرگ کشور نیز این تغییرات را در وضعیت پذیرش خود اعمال کرده اند.

بررسی دانشگاه های بزرگ کشور در گروه های علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی نشان می دهد که در برخی از دانشگاه ها پیش از این، پذیرش صورت می گیرد اما از سال ۹۵ این پذیرش ها حذف شده است.

البته بسیاری از رشته های دانشگاهی نیز امسال با تغییر گرایش مواجه شدند که برخی از این تغییرات در اطلاعیه های وزارت علوم، سازمان سنجش و شورای گسترش دانشگاهها اطلاع رسانی شد.

از آن جمله می توان به تجمیع رشته های علوم قرآنی در یک رشته علوم قرآن و حدیث، حذف عنوان الهیات و معارف اسلامی از عناوین فقه و مبانی حقوق اسلامی، فلسفه و حکمت اسلامی، فلسفه و کلام اسلامی و فقه و حقوق اسلامی اشاره کرد.

از دیگر رشته های مشهوری که امثال از پذیرش دانشگاه ها حذف شده است رشته «ادبیات داستانی» از دانشگاه خوارزمی و رشته های مرتبط با جغرافیا از دانشگاه های تهران، تبریز و شهید بهشتی است.

در این میان پذیرش دانشجو در برخی از دانشگاه ها از جمله الزهراء (س) و اصفهان در دوره شبانه حذف شده است.

سهم دانشگاه های بزرگ از حذف و اضافه رشته های دانشگاهی در سال تحصیلی ۹۵

ردیفنام دانشگاهگروه علوم ریاضی – فنیگروه علوم تجربیگروه علوم انسانی
۱الزهراء (س)بدون تغییربدون تغییرحذف رشته راهنمایی و مشاوره. حذف ۷ رشته دوره روزانه از دوره شبانه
۲اصفهانبدون تغییربدون تغییرحذف رشته راهنمایی و مشاوره
۳تبریزحذف رشته مهندسی کشاورزی با گرایش اقتصاد کشاورزیبدون تغییرحذف رشته های ژئومورفولوژی. آب و هواشناسی. سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی
۴تهرانحذف برخی رشته ها در شعب بین المللحذف مهندسی منابع طبیعی

اضافه شدن:  مدیریت مالی و دکتری پیوسته بیوتکنولوژی

حذف رشته های ژئومورفولوژی. آب و هواشناسی. سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی. برنامه ریزی اجتماعی. راهنمایی و مشاوره

اضافه شدن : مردم شناسی

۵شهید بهشتیاضافه شدن: مهندسی هوافضابدون تغییرحذف رشته های ژئومورفولوژی. آب و هواشناسی. راهنمایی و مشاوره
۶شیرازبدون تغییربدون تغییرحذف برنامه ریزی اجتماعی

اضافه شدن : علوم اقتصادی

۷صنعتی اصفهانبدون تغییر
۸صنعتی امیرکبیرکاهش ظرفیت دوره روزانه و افزایش ظرفیت پردیس خودگردان مهندسی پزشکی
۹صنعتی شریفافزایش رشته های پردیس خودگردان
۱۰علامه طباطباییحذف رشته مدیریت هتلداریکاهش ظرفیت علوم اقتصادیحذف رشته های برنامه ریزی اجتماعی و مدیریت هتلداری
۱۱علم و صنعت ایرانبدون تغییر
۱۲فردوسی مشهداضافه شدن : هوافضا. مدیریت صنعتیاضافه شدن: بهداشت مواد غذایی. علوم آزمایشگاهی. دامپزشکیحذف آب و هواشناسی
۱۳خواجه نصیرالدین طوسیاضافه شدن : مهندسی نقشه برداری

در گروه هنر با توجه به محدود بودن دانشگاه هایی که این رشته ها را دارند تعداد رشته ها محدود است و تنها رشته موسیقی نظامی از پذیرش دانشگاه هنر تهران حذف شده است.

در دانشگاه هنر اصفهان و رشته های هنر دانشگاه الزهراء (س) ۱۱ رشته در نوبت دوم و ۷ رشته در نوبت دوم حذف شده است.

همچنین در گروه زبان های خارجی نیز یک تغییر رخ داده است که زبان چینی به مجموعه زبان های خارجی اضافه شده و دانشگاه های تهران، علامه طباطبایی و شهید بهشتی در این رشته دانشجو پذیرش می کنند.

دانشگاه شیراز نیز پس از تغییر گرایش برای رشته فرانسه، رشته زبان و ادبیات فرانسه را به مجموعه رشته های خود اضافه کرد.

سال ۹۵ سال تغییر در رشته های دانشگاهی است. ابتدا حذف گرایش های متعدد از رشته های تحصیلی کلید خورد و سپس حذف برخی رشته هایی که پیش از آن در آنها دانشجو پذیرفته می شد و پس از آن اضافه شدن رشته هایی که بیشتر کاربردی هستند.

به گزارش مهر، وزارت علوم در سیاست خود برای بازنگری رشته های تحصیلی، پس از برگزاری جلسات متعدد در بازنگری مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، این بازنگری را ابتدا از کارشناسی آغاز کرده است که نتیجه این تغییرات در سال تحصیلی ۹۵ خود را نشان می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *