دانلود رایگان سوالات و کلید پاسخ کارشناسی ارشد مجموعه حسابداری- کد 1134

دانلود رایگان سوالات و کلید پاسخ کارشناسی ارشد مجموعه حسابداری- کد 1134

دانلود دفترچه سوالات 94     دانلود کلید پاسخ 94

معرفی رشته

 تعریف حسابداری و حسابرسی

حسابداری یک فعالیت خدماتی است که وظیفه­ اش فراهم کردن اطلاعات کمی، که اساسا دارای ماهیت مالی هستند، درباره واحد اقتصادی است. اطلاعات فراهم شده توسط حسابداری باید در تصمیم­ گیری­های اقتصادی سودمند باشد.

حسابرسیفرآیندی منظم و با قاعده (سیستماتیک) جهت جمع­آوری و ارزیابی بی طرفانه شواهد درباره ادعاهای مدیریت در ارتباط با فعالیت­ها و وقایع اقتصادی، به منظور تعیین درجه انطباق این ادعاها و اظهارات با معیارهای از پیش تعیین شده و گزارش نتایج به افراد ذینفع است.

 رابطه بین حسابداری و حسابرسی

خروجی فرآیند حسابداری، موضوع اصلی عملیات حسابرسی است و غالب شواهدی که در فرآیند حسابرسی مورد استفاده قرار می­گیرد توسط سیستم حسابداری تهیه شده است.
در بیشتر مواقع حسابرسی و برخی از تکنیک­های آن چنان با فرآیند حسابداری آمیخته که گویی از اجزای لاینفک سیستم حسابداری است.
بنابراین از بسیاری جهات حسابداری و حسابرسی تفکیک ناپذیرند و بدین دلیل حسابرس باید متخصص حسابداری نیز باشد، در صورتی که حسابدار نیازی به تخصص در زمینه حسابرسی ندارد.  

 پیشینه حسابداری و حسابرسی در ایران

پیشینه حسابداری ایران به نخستین تمدن­هایی بر می­گردد که در این سرزمین پا گرفت. مدارک به دست آمده از ایران باستان حکایت از این دارد که در عصر هخامنشی نظام مالی منسجمی برقرار بوده و حساب درآمد و مخارج حکومت به ریز و به دقت ثبت و نگاهداری می­شده است.

پیشینه حسابرسی نیز در ایران و اسلام به زمانی باز می­گردد که منبعی ( اعم از مالی یا غیر مالی) در جایی وجود داشته است. هرگاه انتقال ثروت مطرح شده، نوعی نظارت و بازرسی با خود به همراه داشته است.
خصوصا نظارت حکومت بر اعضا و کارکنان خود و تفتیش اعمال و رفتار والیان و مامورین دولتی از دیرباز وجود داشته و شاید بتوان گفت سابقه­ی آن نزدیک و همراه سابقه­ی تشکیل جوامع اولیه و حکومت­ها است.

پیشینه رشته حسابداری و حسابرسی و ورود آن به دانشگاه­ها

رشته حسابداری اولین بار در دهه­ ی 1330 با تاسیس اولین آموزشگاه­های عالی و دانشکده­های خصوصی از جمله آموزشگاه عالی حسابداری شرکت ملی نفت ایران، دانشکده علوم اداری و موسسه­ی عالی حسابداری مطرح گردید. در حال حاضر این رشته در سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا و بدون هیچ گرایشی تدریس می­شود.

همواره حسابرسی به عنوان یک حرفه مستقل در قالب نهادهای حرفه­ای گوناگون از جمله انجمن­های حرفه­ای، موسسات حسابرسی بخش خصوصی و موسسات حسابرسی بخش عمومی در ایران مورد توجه بوده است اما تا سال 91 به عنوان یک رشته تحصیلی جداگانه محسوب نشده و به عنوان یکی از مواد درسی اصلی در تمامی مقاطع رشته حسابداری محسوب می­شد.
به منظور قبولی و ادامه تحصیل در این رشته کافی است که دانشجو در آزمون حسابداری شرکت کند و در هنگام انتخاب رشته در صورت علاقه این رشته را انتخاب نماید لذا آزمون جداگانه­ای برای این رشته برگزار نمی­شود.

دوره کارشناسی ارشد رشته حسابداری بمنظور آموزش تخصصی حسابداری به دانشجویانی که درآینده در حرفه حسابرسی یا مشاغل مختلف حسابداری در موسسات بازرگانی، صنعتی و دولتی مشغول کار خواهند شد، تدوین گردیده است.
بدیهی است دانشجویانی که درحال حاضر بکار حسابرسی و حسابداری اشتغال دارند با گذرانیدن این دوره اطلاعات و معلومات تخصصی خود را افزایش داده و مسئولیت های سنگین تری را عهده دار خواهند گردید.
علاوه بر این فارغ التحصیلان این دوره در تحت ضوابطی که ستاد انقلاب فرهنگی تعیین میکند، میتوانند به امر تدریس در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی اشتغال پیدا کنند.

طول دوره تحصیل

دوره کارشناسی ارشد رشته حسابداری بصورت کارشناسی ارشد ناپیوسته و آموزشی میباشد. طبق آیین نامه خاص دوره کارشناسی ارشد مصوب ستاد انقلاب فرهنگی طول این دوره برای دانشجویان تمام وقت حداکثر 5/2 سال و برای دانشجویان نیمه وقت حداکثر 5/4 سال واحدهای هر نیمسال برای دانشجویان تمام وقت حداقل 12 واحد و حداکثر 15 واحد است و برای دانشجویان نیمه وقت حداقل 6 واحد و حداکثر 10 واحد میباشد.

داوطلبان ورود به دروه کارشناسی ارشد رشته حسابداری علاوه بر شرایط عمومی ورود به دانشگاه باید دارای شرایط زیر نیز باشند:

الف- داشتن گواهینامه کارشناسی رشته حسابداری
(داوطلبانی که رشته تحصیلی دوره کارشناسی آنان غیر از رشته کارشناسی ارشد حسابداری است، در صورتی پذیرفته میشوند که حداقل 30 واحد اصلی و تخصصی کارشناسی آنان با کارشناسی رشته حسابداری مشترک با شد و واحدهای کمبودآنان از 45 واحد تجاوز نکند).
ب- داشتن معدل کارشناسی حداقل 5/2 از 4 (یا 5/12 از 20)
ج- پذیرفته شدن در امتحان ورودی که شامل دروس تخصصی و زبان خارجه است.

نقش و توانایی یا کارایی

بطور کلی همانطوریکه اشاره شد فارغ التحصیلان دوره کارشناسی ارشد رشته حسابداری میتوانند بعنوان حسابرس یا مسئولان حسابداری و امور مالی در موسسات مختلف اشتغال پیدا کنند.
فارغ التحصیلانی که در شرکتهای بزرگ استخدام میشوند قادر خواهند بود در قسمت های تخصیص منابع یا سیستمهای اطلاعاتی مدیریت و در مشاغل تحلیل گرمالی یا حسابرس داخلی مشغول کار شوند و یا مسئولیت بخشی از کار برنامه ریزی و کنترل مالی را عهده دار گردند؛ مسئولیتهای دیگری که فارغ التحصیلان این دوره در موسسات بزرگ میتوانند عهده دار گردند، بودجه بندی و تجزیه و تحلیل و برنامه ریزی و آینده نگری است.
فارغ التحصیلان این دوره پس از کسب تجریه کافی میتوانند در سطوح مختلف مدیریت مالی و حسابرسی انجام وظیفه نموده و در اداره موسسه کمک های موثری به مدیریت بنمایند.

ضرورت و توانایی

تغییرات سریع بازرگانی و صنایع مسئولیت های خطیری را در سیستم اقتصادی واجتماعی جامعه بعهده حسابداران محول نموده است. امروزه حسابدار علاوه بر وظیفه تاریخی خود که ثبت و گزارش دهی اطلاعات مربوط به فعالیت های گذشته و تلفیق آن با اطلاعات اضافی دیگر بمنظور استفاده در امر برنامه ریزی و تصمیم گیری های بازرگانی.
حسابدار امروزی بر خلاف گذشته وظائف متعدد و سنگینی نظیر تجریه و تحلیل معاملات، سنجش روایدهای اقتصادی، طراحی سیستم، فرآیندهای تحلیلی و تفسیری، ارزیابی های مالی و در واقع تمامی زمینه فعالیت مدیریت را بر عهده دارد.
مسئولان حسابداری سازمانها در صورتیکه وظیفه خود را بنحو مطلوب انجام دهند باید بیش از هر یک از مسئولان دیگر- شاید باستثنای مدیریت عامل از فعالیت های مختلف سازمان آگاهی داشته باشند.
امروزه کشور ما نه تنها از لحاظ حسابداران و مسئولان حسابداری و مدیران مالی ورریده و مطلع بلکه در مورد حسابرسان بصیر و کارآزموده و نیز محققان و پژوهشگرانی که بتوانند در مورد مسائل و مشکلات حسابداری جامعه تحقیق و تفکر پرداخته و به نابسامانی های موجود سرسامان دهند با کمبود شدیدی مواجه است.
بدون تردید تربیت کارشناسان ارشد رشته حسابداری در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در کوتاه مدت و بلند مدت میتواند بسیاری از کمبودهای و نارسائیهای فوق را جبران نماید.

تعداد واحدها

تعداد کل واحدهای درسی دوره کارشناسی ارشد رشته حسابداری 45 واحد به شرح زیر میباشد.
الف- دروس عمومی 4 واحد
ب- دروس اختصاصی 23 واحد
ج- دروس اختیاری 9 واحد
د- تتبع و تحقیق 9 واحد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *