چگونه در کنکور با جدی گرفتن بعضی دروس اساسی موفق شویم /راهنما دروس

چگونه در کنکور با جدی گرفتن بعضی دروس اساسی موفق شویم /راهنما تک تک دروس کنکور

نكته 1- مهمترين مرجع سؤالات ، كتابهاي درسي مي باشند. مخصوصاً در سال هاي اخير كه سؤالات كنكور در تمامي دروس به سمت مفهومي شدن گام برداشته اند، لزوم توجه دقيق و مرجع قرار دادن كتابهاي درسي الزامي است .

نكته 2- ضرايب دروس اختصاصي در موقع محاسبه جهت تعيين نمره ي تراز، به دليل اختصاصي بودن در يك ضريب 3 ضرب مي شود. يعني در گروه علوم رياضي ضريب درس رياضيات برابر 12 و ضريب فيزيك برابر 9 و ضريب شيمي برابر 6 است .

نكته 3- در هنگام مطالعه دروس براي كنكور، ميزان مطالعه هر درس بايد با توجه به ضريب و نقشي كه در موفقيت شما در كنكور دارد تعيين شود. واضح است درسي كه ضريب 3 دارد داراي اهميت بيشتري از درس با ضريب 2 مي باشد. اما اين به منزله ي اين نمي باشد كه شما از دروس با ضرايب كمتر غافل شويد. مثلاً همانطور كه بعداً مي آيد درس عربي كه ضريب 2 دارد داراي انحراف معيار بالايي است يعني كسب يك درصد خوب مثلاً 70 درصد در اين درس به دليل آنكه اكثر دانش  آموزان درصد خوبي در اين درس كسب نمي كنند. امتياز بالاتري از نمره ي كسب شده را براي شما به همراه دارد. [به اين سؤال توجه كنيد: اگر شما در درسي كه همه ي افراد در آن درصد بالايي كسب مي كنند يك درصد خوب كسب كنيد مؤثرتر است يا در درسي كه اكثر دانش  آموزان در آن درصد خوبي نداشته اند؟]

نكته 4- موفقيت در كنكور يعني پيشرفت در تمامي دروس نه يك يا چند درس . پس هيچ درسي را به دليل سخت بودن يا اهميت كم داشتن در كنكور و يا به هر دليل ديگر رها نكنيد.

نكته 5- بهترين كتابهاي تستي ، تست هاي طبقه بندي شده آزمون هاي سراسري و دانشگاه آزاد اسلامي مي باشد كه در هنگام و بعد از مطالعه و همچنين به صورت مجموعه اي [اين تست ها تفكيك شده نيست و مربوط به آزمون يك سال است] براي جمع بندي نهايي از يك ماه و نيم مانده به كنكور مي تواند مورد استفاده قرار گيرد. خيلي از دانش  آموزان مي پرسند كه از چه كتابهاي تستي استفاده كنيم؟ در پاسخ بايد گفت كه بهترين كتاب تست ، كتابي است كه در آن تست هاي استاندارد آمده باشد و استاندارد شده ترين تست ها مربوط به تست هاي آزمون سراسري و پس از آن آزمون دانشگاه آزاد اسلامي مي باشد. بنابراين، در مرحله ي اوّل اين تست ها را بررسي كنيد و اگر فرصت داشتيد، به سراغ تست هاي تأليفي برويد، زيرا همان طور كه بيان شد، تست هاي آزمون سراسري و دانشگاه آزاد، استاندارد هستند و (به طور کلي) معمولاً نماينده تعداد تست هاي بي شماري هستند كه در مخزن سؤالات وجود دارند.

ادبيّات

درس ادبيّات به علت ضريب بالايي كه دارد از اهمّيّت زيادي در كنكور برخوردار است . برخلاف آنچه برخي باشد، داوطلبان تصوّر مي كنند و در موقع مطالعه زمان بسيار زيادي را به مطالعه ي دستور زبان فارسي اختصاص مي دهند، تعداد پرسش هاي كمي از اين درس به دستور زبان فارسي اختصاص دارد و اكثر پرسش هاي كنكور از متون ادب فارسي است . (حدود 80 درصد). متون ادبيات فارسي كه بخش اعظم پرسش ها از آن طرح مي شود، شامل معاني لغات ، اصطلاحات ، عبارت ها و يا واژه ها و همچنين معناي اشعار، نثر ساده و مسجّع و كنايه هاي ادبي به اضافه ي ضرب المثل ها، آرايه ها و صنايع ادبي (تشبيه جناس و…) مي باشد. در مطالعه ي درس ادبيّات به درس هايي كه سؤال خيز هستند مانند حسنك وزير، پله پله تا ملاقات خدا و يا اشعار حافظ ، سعدي و مولانا و… توجّه ويژه اي داشته باشيد زيرا آن ها از اهمّيّت خاصّي برخوردار مي باشند. بنابراين، اين درس ها را با دقت بيش تري مطالعه كنيد. كتاب ادبيّات را از ابتداي آن ، شروع به مطالعه كنيد و درس به درس پيش برويد. بهتر است براي درس ادبيّات، دو سري خلاصه برداري يا فيش برداري انجام دهيد: يك سري مربوط به معاني لغات ، اصطلاحات و واژه ها و قسمت ديگر مربوط به تاريخ ادبيّات ، كه در بخش مربوط بيشتر توضيح داده مي شود.

* درس ادبيّات فارسي از بخش هاي زير تشكيل شده است :

* متون 

درس ها و متن هاي ادبي را بخوانيد و به معاني لغات و اصطلاحاتي كه در آنها به كاررفته توجّه كنيد. براي يافتن معاني لغات حتماً از قسمت واژه ها و اعلام در انتهاي کتاب استفاده کنيد و تنها به توضيحات مدرّسين يا اطّلاعات شخصي اکتفا نکنيد. درس هايي را كه جمله هاي آن ها سخت تر است، با دقّت بيشتري بخوانید و سطر به سطر آنها را معني کنيد و از اصطلاحات ، كنايه ها و… كه در آنها به كار رفته است ، غافل نشويد. درس ها را به گونه اي مورد مطالعه قرار دهيد که اگر سؤالاتي با عنوان درک مطلب از آن  مطرح شد، توانايي پاسخ گويي را داشته باشيد (درک مطلب، قسمتي است که در مورد مفهوم متن و منظور نويسنده از کاربرد جمله اي خاص از شما پرسش  مي کند).

* اشعار 

اشعار را بخوانيد و آنها را معني كنيد. در اشعار، به صنايع ادبي و كنايه ها و استعارات توجّه كنيد. معاني اشعار را بيت به بيت مطالعه كنيد. توجّه داشته باشيد که درک عميق معاني اشعار، بسيار مهم است، چون در کنکور سال هاي اخير توجّه ويژه اي به اشعار و کشف ارتباط ميان آن ها شده است.

* املا

سعي کنيد در حين مطالعه ي متون، حتماً به املاي کلمات مهم توجّه داشته باشيد زير آن ها خط بکشيد يا اين که در حاشيه ي کتاب، در صفحه اي که آن کلمه در آن قرار دارد، مجدّداً يادداشت کنيد تا با يک نگاه گذري و سطحي نيز املاي آن، در ذهنتان تداعي شود.

* تاريخ ادبيّات و لغات 

اين قسمت از كتاب ادبيّات كه به زندگي شاعران و نويسندگان اشاره مي كند و در آنها موضوعاتي مانند سال تولّد و فوت ، محلِّ تولّد، نام آثار آنان و محتواي آنها و به طوركلي هرگونه اطلاعاتي درباره ي آن ها را مطرح مي كند. به علّت تعداد زياد نويسندگان و شاعران كه در كتاب ادبيّات مطرح شده است ، امكان فراموشي آنها نيز بيشتر است . بنابراين، بايد از تاريخ ادبيّات فيش برداري کنيد و مطالب فيش ها را به طور مرتّب مرور نماييد. در زير، روش هايي براي  به خاطرسپاري بهتر به شما ارائه مي شود:

1- روشهاي خاصّي براي حفظ اسامي و نكات و… ابداع كنيد. 

مثلاً براي يادگيري و حفظ مطالب از تكنيك هايي نظير مخفّف ها استفاده كنيد؛ مثلاً، براي حفظ آثار خمسه ي نظامي گنجوي كه عبارتند از: مخزن الاسرار، ليلي و مجنون،  خسرو و شيرين، هفت پيكر و اسكندرنامه. با استفاده از حروف اوّل آن ها مي توان كلمه ي مخفّف «ملخها» را ساخت و از اين كلمه براي به يادآوري آثار نظامي مي توانيد استفاده كنيد. خلاصه اي از مطالب کتاب را به صورت فيش درآوريد تا در زمان هاي مناسب بتوانيد مرور کنيد. براي حفظ كردن لغات و اصطلاحات، مي توانيد از دو روش زير در هنگام مطالعه و يادگيري، استفاده كنيد.

روش اوّل- استفاده از كلمات هم خانواده است ؛ مثلاً، براي حفظ معني كلمه ي «مقيم » ببينيد چه كلمه ي هم خانواده اي از آن را مي شناسيد.  [اقامت كننده] و به وسيله ي آنها كلمه ي موردنظر را فرا گيريد. [و مقيم؛ يعني، اقامت كننده ، كسي كه در مكاني مسكن گزيده باشد]

روش دوم- تداعي معاني است . در اين روش ببينيد واژه يا لغت موردنظر در ذهن شما چه معنايي را تداعي مي كند؛ مثلاً، كلمه ي «مهد» شما را به ياد كلمه ي مهدكودك مي اندازد كه به معني محلِّ نگهداري كودك است . بنابراين، مهد به معني محل نگهداري و گهواره است . شما در اين جا معاني كلمات ناآشنا را با كلماتي كه براي ذهن شما آشنا هستند، پيوند مي زنيد. مثال ديگر، كلمه ي محظوظ است كه شما را به ياد حظ كردن (به معني بهره مند شدن ) مي اندازد. پس، محظوظ به معني «بهره مند شده » مي باشد.

سعي كنيد با استفاده از اين روشها و خلاقيّت ، علاوه بر اين كه مطالب را بهتر به حافظه مي سپاريد، مطالعه ي درس ادبيّات را شيرين تر كنيد.

الف- فيش هاي مربوط به لغات در هنگام مطالعه ي درس ادبيّات، هرگاه به لغاتي رسيديد كه احساس كرديد مهم هستند يا به يادسپاري آنها براي شما مشكل است و همچنين لغاتي كه از نظر املايي مهم هستند، آنها را روي فيش ها بنويسيد و آنها را به دفعات مرور كنيد. بر روي اين فيش ها مي توانيد معاني اصطلاحات و واژه ها و عبارات مهم و حتي معاني ضرب المثل ها و يا كنايه ها و استعاره ها را نيز يادداشت كنيد. علاوه بر اين به لغاتي كه مشابه همديگر هستند نيز توجه كنيد و آنها را روي يك فيش يادداشت كنيد. مانند:

چند مثال از لغت هاي مشكل : تطاول (دست درازي كردن ) ديلاق (قددراز) صولت (حمله ـ شدّت ) قاپوچي (دربان )

چند مثال از لغت ها (با تأكيد بر وجه املايي ): تنزيه (پاك شمردن ) سفاهت (ناداني ) سماط (سفره ) مخذول (خوار شده ) محظوظ (بهره مند شده ) تپق (گرفتگي زبان )

چند مثال از تضاد: ازل و ابد (زمان بدون آغاز زمان بدون پايان ) اقبال و ادبار (روي آوردن شانس پشت كردن شانس ) و…

ب- فيش هاي تاريخ ادبيّات در بالاي اين فيش ها نام شخصيّت موردنظر را بنويسيد و اطّلاعاتي را كه درباره ي اين شخصيّت در كتاب هاي درس ادبيّات مي بينيد، در پايين آن يادداشت كنيد. از جمله قرني که در آن مي زيسته اند، آثار، محتواي آثار، سبك ادبي، نگارش نويسنده و يا ويژگي هاي خاصِّ نگارش وي ، شاگردان و هم عصران معروف آن و به طور كلي هرگونه اطّلاعاتي را كه در كتابهاي درسي درباره ي آنها آمده است، به طور خلاصه يادداشت كنيد. در پايان، لازم است يادآوري شود که در تهيّه ي اين فيش ها و خلاصه ها حتماً به قسمت اَعلام در انتهاي کتاب توجّه کنيد، زيرا بسيار مورد توجّه طراحان سؤال قرار دارد.

دين و زندگي

درس دين و زندگي به تازگي جايگزين معارف و بينش اسلامي گرديده و با رويکردي جدید نسبت به آموزش مباني اسلامي، تلاش به ايجاد علاقه و ارتباط بيش تر با مخاطبين خود دارد.

جديد شدن مطالب و محدود بودن پرسش هاي کنکوري به علت تغييرات کلي کتاب سبب مي گردد در بررسي اين درس نيم نگاهي هم به شيوه ي طراحي پرسش هاي معارف اسلامي در سال هاي گذشته داشته باشيم. کتاب هاي دين و زندگي بيش تر شامل بخش هاي ذيل مي باشند که درباره ي هر کدام توضيحات لازم را ارائه مي کنيم.

– عناوين موضوعات (تيتر موضوعات)

– متن درس

– آيات و روايات

– زيرنويس

– براي مطالعه

– عناوين موضوعات

درباره ي عناوين موضوعات همواره بايد به ياد داشته باشيد که عموماً براي پرسش هايي  که مفهوم کلي يک موضوع را پرسش  مي کنند از اين تیترها استفاده مي شود، براي مثال از شما پرسيده مي شود فلان حديث يا فلان عبارت بيانگر چه موضوعي است يا به چه چيزي اشاره دارد، در اين جاست که بايد از عنوان کلي اي که در صدر يا ذيل آن حديث يا عبارت به خصوص به کار رفته شده استفاده کرد.

* متن درس

متن درس ها را بايد به خوبي به خاطر بسپاريد، زيرا بسيار رايج است که عين جمله ي کتاب آورده مي شود و بخشي از آن حذف مي شود بخش حذف شده ي آن، از شما پرسش  مي شود. براي پاسخ گويي به اين گونه پرسش هاي توصيه مي شود هنگام مطالعه، حتماً پرسش هايي به صورت حذف قسمت هاي مهم از خود داشته باشيد.

آيات و روايات 

درباره ي آيات حتماً موضوعي را که به آن اشاره دارد به خاطر بسپاريد. سعي کنيد تبحر کافي را در ترجمه ي آيات به دست آوريد و پيام آن ها را بررسي نماييد. روايات را بايد با نام روايت کننده ي آن به خاطر بسپاريد. اگر حديثي يا شعري با آيه ی به خصوصي ارتباط داشت به آن توجه کنيد. هم درباره ي آيات و هم در مورد احاديث مخاطب آن ها را يعني کساني که آن آيه يا حديث براي آن ها نقل شده در خاطر داشته باشيد.

* زيرنويس

هميشه اين بخش از کتاب مورد توجه  ويژه ي طراحان و در عين حال کم لطفی دانش آموزان قرار مي گيرد. اين بخش در حقيقت ادامه ي متن کتاب و توضيح اصطلاحات مهم متن است و نبايد آن را صرفاً به اين علت که جدا از قسمت اصلي است کنار گذاشت، اين قسمت را با دقت و توجهي نظير آن چه در حين مطالعه ي متن اصلي داريد،  بخوانيد. از نام منابع و نويسندگان آنان نيز که معمولاً در زيرنويس است غافل نشويد.

* براي مطالعه

اگر قسمت مقدمه ي کتاب دين و زندگي را مشاهده کنيد، مي بينيد که بخش «براي مطالعه» نبايد مورد سوال قرار گيرد. اما بايد بدانيد اين سخن اعتبار چنداني ندارد، زيرا بسيار اتفاق افتاده، قسمت هايي که طراحان کتاب آن را خارج از محدوده ي درسي قرار مي دهند و صرفاً براي اطلاعات بيش تر که جنبه ي اختياري دارد در کتاب ذکر مي کنند، از نظر طراحان سوال جزو متن کتاب تلقي مي شود که اين قسمت ها را حتماً بعداز مطالعه ی فراوان متن چندين و چند بار روخواني کنيد تا اگر زماني بر طبق عادت مذکور مورد پرسش قرار گرفت تسلط کافي را داشته باشيد.

 عربيدر سال هاي اخير، زبان عربي در آزمون هاي سراسري داراي اهميت زيادي گشته است . اگر به سير صعودي كنكور در دو درس زبان انگليسي و عربي در 15 سال اخير نگاهي بيندازيم. دانش  آموزان در درس زبان انگليسي پيشرفت بسيار زيادي داشته اند ولي در درس عربي اين امر با كاهش چشمگير همراه بوده است . شايد يكي از دلايل اين امر مفهومي تر شدن پرسش هاي عربي و نياز به احاطه ي كامل بر مباحث اين درس براي حل مسائل مطرح شده در كنكور باشد.

در سال هاي اخير دانش  آموزان در اين درس بامشكلات فراواني مواجه بوده اند و همچنين به دليل توجه بسيار زيادي كه به درس زبان انگليسي دارند از زبان عربي غافل شده اند و به همين علت درصدهاي كسب شده در اين درس با افت شديد همراه بوده است . اين امر باعث شده است كه اين درس در كنكور از نرم منفي بالايي (انحراف معيار بالايي )  برخوردار شده باشد. بدين معني كه به دليل آن كه بيش تر دانش  آموزان عربي را با درصد پايين مي زنند، كسب نمره بالا در عربي يك امتياز بسيار بزرگ ، و با امتيازي بالاتر از نمره كسب شده همراه خواهد بود.

در درس عربي نزديك به 80 درصد پرسش ها از قواعد و دستور زبان عربي مطرح مي شود و بقيه  از ترجمه ي لغات و متون عربي و…. است . به بخش لغت آموزي در اين درس توجه داشته باشيد كه با لغت آموزي خوب در اين درس ، در زمان مي توانيد صرفه جويي كنيد و همچنين اين عمل دقت شما را در قسمت هاي ديگر عربي افزايش خواهد داد.

سازمان سنجش منابع اين درس را در آزمون سراسري عربي 2 و عربي 3 بيان كرده است ولي دقت داشته باشيد كه در قسمت قواعد نياز است شما قواعد سال هاي قبل را نيز بدانيد. (حتي قواعد عربي راهنمايي ) يعني قواعد را از پايه شروع كنيد. در مطالعه ي درس عربي به نكات زير توجه داشته باشيد.

1- همانطور كه بيان شد مطالعه ي قواعد درس عربي را از پايه شروع كنيد.

2- معاني لغات و اصطلاحات عربي را در متن درس و عبارتها و جملات ياد بگيريد نه به صورت مجزا.

3- در قسمت مطالعه ي قواعد به تمرينات كتاب بسنده نكنيد. مثلاً قواعد تجزيه و تركيب را در متن درسهاي كتاب به كار بريد و سعي كنيد وقتي يك تمرين كتاب را حل مي كنيد آن را تجزيه و تركيب كنيد و در اين زمينه به تسلط كافي برسيد.

4- از قواعد درس عربي خلاصه برداري كنيد تا در موقع لزوم نياز به رجوع مكرر به كتاب نداشته باشيد و علاوه بر آن بتوانيد آنها را به راحتي مرور كنيد.

5- از لغات و اصطلاحات مشكل  فيش برداري كنيد. و آنها را به دفعات مرور كنيد.

6-  بررسي تست هاي فراوان در اين درس به يادگيري و به يادسپاري شما كمك فراواني مي كند. در اين زمينه مي توانيد از تست هاي آزمون سراسري و دانشگاه آزاد استفاده كنيد. به خصوص از پرسش هايي كه در سال هاي اخير (از سال80 به بعد) مطرح شده اند. سعي كنيد در هنگام تست زني يا در هنگام بررسي تست ها، چهار گزينه را (حتي گزينه هاي غلط را) با بيان دليل اشتباهات آنها مورد بررسي قرار دهيد. با اين كار شما عملاً چهار تست را حل كرده ايد نه يك تست !

7- در اين درس به اعراب كلمات (منصوب، مرفوع، مجرور و مجزوم) دقت ويژه اي داشته باشيد.

  زبان  انگليسي  

زبان انگليسي در سال هاي اخير به علت توجهي كه از طرف دانش  آموزان درباره ي آن صورت گرفته است از پيشرفت قابل توجهي برخوردار بوده است به طوري كه در سال هاي اخير بيش تر داوطلبان بين 60 تا 70 درصد پاسخ هاي مربوط به اين درس را در كنكور سراسري درست جواب مي دهند. بنابراين دقت داشته باشيد كه شما نيز در كنكور بايد اين حداقل را داشته باشيد و اگر به فكر كسب رتبه هاي خيلي خوب و قبولي در رشته هاي موردنظرتان هستيد بايد سعي كنيد درصد پاسخگويي به اين درس را در كنكور افزايش دهيد.

برخلاف درس عربي كه در آن قواعد و دستور زبان حرف اوّل را مي زند در اين درس حرف اوّل با معناي لغت و عبارات است . در آزمون زبان انگليسي 5 تست مربوط به قواعد مي باشد و بقيه ي سوالات به طور مستقيم (در قسمت vocabulary) و يا به طور غيرمستقيم (در قسمت cloztestوreading) مربوط به معني لغات و جملات مي باشند. علاوه  بر اين برخي از سوالات مربوط به قواعد را مي توان با استفاده از معني جملات پاسخ داد. در قسمتي از پرسش هاي اين درس متني به شما داده مي شود كه پس از خواندن آن به پرسش ها پاسخ دهيد. در اينجا منظور دانستن لغات به تنهايي نمي باشد بلكه شما پس از خواندن متن و درك آن بايد به پرسش هايي كه در باره ي متن داده شده پاسخ دهيد. لازمه ي درك متن ، دانستن معاني لغات و اصطلاحات به كار رفته در آن است . در هنگام خواندن متن ، زير مباحث مهم مانند اسامي سال ها و همچنين موضوعات مهم و… خط بكشيد تا در موقع پاسخ گويي به پرسش ها بتوانيد از آنها استفاده كنيد. در بحث لغت آموزي توجه داشته باشيد كه لغت ها را در متن فرابگيريد و همچنين فقط به لغت هاي پاياني هر درس اكتفا نكنيد، بلكه به لغات جديدي كه در متن درس يا تمرين ها مطرح شده اند نيز بايد دقت داشته و آنها را نيز فرا بگيريد. شما مي توانيد براي يادگيري لغات ، يك دفترچه لغات تهيه كنيد و تمام لغت هاي جديد را در آن يادداشت كنيد. در بحث لغت آموزي زبان انگليسي استفاده از فيش ها و خواندن فيش ها به روش لايتنر بسيار مفيد مي باشد.

در بحث گرامر به پسوندها و پيشوندها توجه كنيد و قالب هاي دستوري زبان انگليسي را فراگيريد. شناخت افعال و زمان هاي آنها و شناخت افعال بي قاعده قيدها انواع صفت ها انواع جملات (مثلاً جملات شرطي نوع اوّل دوم و سوم ) و… مي تواند تست زني شما را در اين درس بهبود بخشد.

در اين درس نيز مي توانيد از ياديارها استفاده كنيد مثلاً ترتيب قرار گرفتن صفات در جمله قبل از اسم به صورت زير است :

مثلاً

دروس  اختصاصي گروه علوم رياضي

ریاضيات

سؤالات درس رياضيات در گروه علوم رياضي به سه بخش عمده تقسيم مي شود 1- ریاضيات پايه، 2- حساب ديفرانسيل 3- رياضيات گسسته 4- هندسه تحليلي و جبر خطي در اهميت اين درس همين اندازه بس كه نام رشته رياضي فيزيك از آن گرفته شده است . بنابراين دو درس رياضيات و فيزيك براي دانش  آموزان اين رشته نقش بسيار مهمي را ايفا مي كنند.

در سال هاي اخير حدود 45 درصد از پرسش هاي درس رياضيات مربوط به رياضيات پايه، 25 درصد سؤالات از درس حساب ديفرانسيل، 15 درصد سؤالات در درس گسسته و 15 درصد مابقي سوالات هندسه تحليلي است . در اين قسمت به بررسي روشها و نكاتي كه در هنگام مطالعه ي اين دروس بايد مدنظر داشته باشيد مي پردازيم .

علاوه بر اين ، درس رياضيات در كنكور، داراي بيشترين ضريب مي باشد كه همين امر آن را جزو اصلي ترين دروس رشته رياضي فيزيك قرار داده است .

توجه : يکي از کاربردي ترين مباحث در رياضيات مبحث مثلثات است. بيش تر دانش آموزان در يادگيري اين مبحث با مشکل مواجه هستند، پس بايد با يک برنامه ريزي دقيق به درک و فهم اين مطلب پرداخت. برخي از مباحث اين درس در فيزيک هم کاربرد دارد.

 حساب ديفرانسيل

 حساب ديفرانسيل به علت دارا بودن بيشترين درصد پرسش هاي رياضي از اهميت ويژه اي برخوردار است . تقريباً 35 درصد پرسش هاي رياضيات از مباحث اين درس مطرح مي شود.

 رياضيات پايه

 رياضيات پايه شامل رياضيات در پايه ي اول، دوم و سوم دبيرستان مي باشد که از دروس رياضي 1، رياضي 2، حسابان، هندسه 1، هندسه 2، جبر و احتمال و آمار و مدل سازي تشکيل شده است. مطالب اين دروس، پايه و  اساس رياضيات را شکل مي دهند و درک و فهم آن کمک بسيار زيادي در يادگيري بهتر دروس پيش دانشگاهي مي کند. پس فهم رياضيات بايد از پايه مورد توجه بسيار زيادي قرار گيرد.

اگر دانش  آموز سال سوم هستيد و اين مطلب را مي خوانيد از همين حالا حساب جداگانه اي براي درس حسابان باز كنيد تا در سال آينده با درس حساب ديفرانسيل مشكلي نداشته و بتوانيد در آن پيشرفت خوبي داشته باشيد.

در اين درس سعي كنيد پيوستگي مطالب را حفظ كنيد و ابتدا از بحث مثلثات شروع کنيد و سعي کنيد تمامي نکات و فرمول هاي مربوط به آن را ياد بگيريد، چون مثلثات در تمامي مباحث بعدي کاربرد دارد و مباحث تابع، حد، پيوستگي ، مشتق و انتگرال را پس از آن بخوانيد. در اين درس تا مي توانيد به عنوان تمرين ، تست بزنيد و حتماً برنامه ي مرور درس ها و حتي تست ها را در برنامه ي خود قرار دهيد. سعي كنيد اين دروس را پيوسته و مرتب بخوانيد. زيرا پيوسته خواندن اين درس ها بسيار مفيد است .

تست زدن در اين درس بدون درك مفاهيم و بدون توجه به پيوستگي مطالب آن ، كاري اشتباه است و جز حفظ كردن يك سري تست ها كه احتمالاً زود هم از خاطر شما خواهند رفت، فايده ي ديگري ندارند. بنابراين ابتدا به مطالب و مفاهيم اساسي احاطه كافي پيدا كنيد و پس از حل مسائل كتاب يا مسائل مطرح شده در جزوه ي درسي تان به سراغ تست هاي کنکور برويد و پس از تسلط کافي به تست هايي با سطح دشواري بالاتر مراجعه کنيد، در مراحل اوّليه  تست ها را به عنوان مثال تشريحي براي خودتان حل كنيد. اما پس از تبحر کافي حتماً تست ها را با زمان بندي مناسب (در ابتدا حدود يک دقيقه و بیست ثانيه و با کاهش آن به مرور به يک دقيقه) خود را به سرعت معمول برسانید.

 رياضيات گسسته

 رياضيات گسسته که در دوره ي پيش دانشگاهي ارائه مي گردد، شامل مطالبي جالب و متنوع و در عين حال متفاوت از آن چيزي است که تاکنون در رياضيات ارائه شده است. انتخاب نام گسسته براي اين کتاب از اين جهت است که بر روي اعداد و کميت هاي گسسته اي تکيه دارد. کميت هاي گسسته در اصطلاح کميت هايی هستند که شامل واحدهاي مستقل و جدا از هم مي باشند. براي مثال براي تعيين تعداد نفرات ساکن در يک ساختمان هرگز از عدد 5/43 استفاده نمي کنيم، بلکه اين تعداد يا 43 است يا 44 و يا 5/43 معنا ندارد. اما 5/3 متر پارچه داراي مفهوم و معني است و اين نشان دهنده ي اين است که «متر» کميت گسسته نيست. پيش از مطالعه ي فصول، احتمال و ترکيبات در کتاب گسسته، حتماً به کتاب جبر و احتمال مراجعه کنيد، زيرا در کتاب گسسته اشاره اي به مطالب پايه اي نشده و تنها به ادامه ي آن ها پرداخته است.

به شما پيشنهاد مي شود قبل از اين که به سراغ تست ها برويد حتماً تعدادي مسائل تشريحي حل نماييد. اهميت اين تمرين در بخش نظريه ي اعداد و احتمال بيش تر از قسمت هاي ديگر است. اما در بخش گراف بيش تر به حل تست بپردازيد تا از اين طريق به مهارت کافي دست يابيد. در اين بخش از روش شهودي و رسم شکل نيز بهره ببريد. البته لازم به ذکر است به علت گستردگي موضوعات اين کتاب، در آزمون سراسري در اکثر سال ها قالب هاي مشخصی در طراحي سوالات در نظر گرفته شده است. بدين معنا که ساختار سوالات در سال هاي مختلف به هم شبيه است. از اين رو، حل سوالات کنکور سال هاي گذشته اهميت ويژه اي دارد و علاوه بر آشنا کردن شما با ساختار سوالات شيوه ي مطالعه ي شما را نيز اصلاح مي کند.

اين درس در سال هاي اخير وارد مباحث نظام آموزشي كشور شده است كه تركيبي از مباحث رياضيات جديد و هندسه ي نظام قديم است  و همان طور که مي دانيد با حذف اين کتب از نظام آموزشي، نقص هايي در زمينه ي طراح بعضي از مباحث گسسته ايجاد شده که دانش آموز بايد از طريق تلاش در يادگيري مفهومي مطالب بر اين مشکل فائق آيد. پايه ي برخي از مباحث اين درس در سال سوم و مربوط به درس جبر و احتمال مي باشد. از آن جمله بخش هاي احتمال و ترکيبات، که لازم است حتماً قبل از مطالعه ي اين مباحث در کتاب گسسته، به مطالعه ي اين مباحث در کتاب جبر و احتمال بپردازيد. به شما پيشنهاد مي شود بعد از مطالعه ي دقيق مباحث کتاب و جزوات درسي تان به سراغ سوالات تشريحي ساده يا مسائل کتاب درسي برويد تا از طريق حل اين مسائل با فرمول ها و عناوين مهم طرح شده ارتباط بيش تري برقرار سازيد، سپس به سراغ تست هاي در حد و اندازه ي تست هاي کنکور برويد و بعد از تعمين و تسلط کافي در صورت تمايل به سراغ سوالات دشوارتر برويد.

البته لازم به ذکر است به علت گستردگي موضوعات اين کتاب، در آزمون کنکور سراسري در اکثر سال ها قالب هاي مشخصي در طراحي سؤالات درنظر گرفته شده که شما مي توانيد با تمرين و ممارست کافي در سؤالات کنکور و سؤالات مشابه آن به مهارت کافي دست یابيد

 هندسه تحليلي و جبر خطي

اين دروس حدود 20% پرسش هاي كنكور را به خود اختصاص داده است . در اين ميان 60 درصد پرسش ها از هندسه تحليلي و جبرخطي و مابقي از هندسه 1 و 2 و هندسه ي فضايي مي باشد.

براي نتيجه گيري بهتر در هندسه 1و2 (به خصوص بخش فضايي هندسه2) فهرستی از قضايا و صورت تمرينات مهم کتاب درسي تهيه نماييد و آن را در دراز مدت چندين مرتبه مرور کنيد، از اين طريق شما در حل تست هايي که صرفاً به تعريق يک قضيه اشاره دارد، تبحر کافي را به دست خواهيد آورد.

معمولاً تست هاي هندسه تحليلي در يك قالب مشخص مي باشند، در هر بخش به خصوص مبحث خط  و صفحه درك تمام قضايا و نكات (و نه صرفاً حفظ آنها) الزامي است . علاوه بر اين، بايد بدانيد كه كاربرد اين قضايا چيست  و از چگونگي استفاده ي آن ها در حل تست ها مطلع شويد. توجه داشته باشيد که برخي از تست هاي هندسه وقت گير هستند و تنها درصورت داشتن وقت کافي بايد به حل آن ها بپردازيد.

 فيزيك درس فيزيك در كنكور رشته ي علوم رياضي پس از درس رياضيات داراي بالاترين ضريب مي باشد. اگر قصد قبولي در يك رشته ي مهندسي و در يك دانشگاه خوب را داريد، به اين درس توجه زيادي داشته باشيد و خود را براي درصد بالايي در اين درس (بالاتر از 70) آماده كنيد.

درس فيزيك برعكس ظاهر سختي كه دارد، اگر با آن همراه شويد و در هنگام مطالعه به مفاهيم آن توجه كنيد، براي شما جزو دروس شيرين و به يادماندني خواهد شد.

يك توصيه ي مهم: در درس فيزيك به جاي مطالعه به ترتيب فيزيك 1- 2- 3 و پيش دانشگاهي 1- 2 مباحث را موضوعي مطالعه كنيد مثلاً وقتي مي خواهيد بحث مکانيک را بخوانيد ابتدا به سراغ فيزيك (2) برويد و مبحث مکانيک را در آنجا بخوانيد و مسائل مربوط به آن را حل كنيد و سپس مبحث مکانيک را در فيزيك پيش دانشگاهي1 مطالعه كنيد. با اين كار هم در زمان صرفه جويي كرده ايد و هم به علت اينكه مباحث پايه اي را خوانده ايد در بحث جديد نيز يادگيري بيشتري خواهيد داشت .

اساس كار خود را در مطالعه ي درس فيزيك بر روي كتاب درسي و موضوعات مطرح شده درآن بگذاريد و سپس در صورت لزوم به جزوات ديگر مراجعه كنيد.

در حال حاضر پرسش هاي اين درس به سمت مفهومي شدن پيش مي رود. قبلاً براي تسلط بر فصل حرکت شناسي در مبحث مکانيک يك دانش  آموز مي بايستي حداقل 30 تا40 نكته ي كنكوري كه اغلب هم خارج از كتاب درسي بودند، حفظ مي كرد؛ ولي اكنون احاطه بر مطلب درسي به اضافه چند نكته ي اساسي ، راه گشا مي باشد. البته منظور اين نيست که نکات و فرمول هاي تستي را ياد نگيريد، بلکه شما بايد ابتدا مطالب را به صورت مفهومي ياد گرفته و سپس نکات تستي را استفاده کنيد. علاوه بر اين اگر نگاهي گذرا به پرسش هاي فيزيك در سال هاي گذشته داشته باشيد، خواهيد ديد كه اكثر پرسش هاي اين درس تكراري هستند، يعني چيزي حدود 70 الي80  درصد اين پرسش ها مشابه پرسش هاي كنكور سال هاي قبل مي باشد. پس حتماً بررسي تست هاي كنكور سال هاي قبل را در اين درس در برنامه ي خود بگنجانيد.

نكته ي ديگر توجه به مبحث مكانيك است كه اين بحث 20 الي 25 درصد پرسش ها را به خود اختصاص داده است . در مكانيك براي يادگيري بهتر، تا مي توانيد تست هاي متنوع و مسائل مختلف را كه در سطح كتاب درسي است ، حل كنيد.

* به اين نكته نيز در حل تست ها در كنكور دقت داشته باشيد كه واحدها در سيستم SIمي باشد، پس بهتر است قبل از شروع مبحث فشار و مکانيک، موضوع فيزيک و اندازه گيري را کاملاً ياد بگيريد. مثلاً تقريباً هر دو سال يك بار يك تست از چگالي مي آيد كه منظور از طرح اين تست در كنكور تبديل واحدها در آن مي باشد. در اين درس نيز مرور را فراموش نكنيد و هر چند وقت يك بار (طبق برنامه ي مرورها) به مباحثي كه قبلاً خوانده ايد، باز گرديد و آن ها را مرور كنيد تا مطالب يادآوري شوند.

بنابراين در خواندن درس فيزيك به 3 نكته ي زير توجه داشته باشيد:

1- از درك عميق و مفهومي فيزيك غافل نشويد و هرگز يك مفهوم فيزيك را با ژرفايي كه دارد، در حد يك تعريف خشك پايين نياوريد.

2- پس از مطالعه ي هر بخش از كتاب به صورتي كه در بالا آمد، ابتدا مسائل و تمرين هاي مربوط به آن را حل كنيد و وقتي به آن ها احاطه كافي يافتيد، به سراغ تست برويد. بنابراين در دروس رياضي و فيزيك توجه داشته باشيد:

 مطالعه ي مفهومي و دقيق افزايش توانايي در حل مسائل و تمرين ها مرور

 3- پس از هر بار خواندن از نکات و فرمول هاي مهم يادداشت برداري کنيد و براي مرور از اين يادداشت ها استفاده کنيد.

 شيمي

 درس شيمي در كنكور از دروسي است كه دانش  آموزان رشته رياضي كمتر به آن اهميت مي دهند و معمولاً درصد كمي در اين درس به دست ميآورند زيرا بر اين باورند كه اين درس در موفقيت آنها در رشته هاي مهندسي تأثير چنداني ندارد. البته اين امر تا حدودي در چند سال گذشته با افزايش ضريب اين درس در كنكور رفع شده است . علاوه بر اين با توجه به اينكه اكثر دانش  آموزان رشته رياضي در اين درس درصد بالايي نمي زنند از انحراف معيار بسيار بالايي برخوردار مي باشد. به اين نكته توجه داشته باشيد كه شيمي در كنكور معجزه مي كند مخصوصاً اگر درصدي بالاي 70-80 درصد را كسب كنيد.

در درس شيمي توجه به شيمي پايه بسيار الزامي است و در كنكور نيز بخشي از تست ها از شيمي 2 و 3 مطرح مي شوند. معمولاً دانش  آموزان رشته رياضي ، شيمي را جزو درس هاي حفظ كردني قرار مي دهند ولي بايد به اين امر توجه داشته باشند كه اكثر مطالب شيمي مفهومي است و تا به اين مفاهيم احاطه كافي نيابند، مطالب حفظي كمك چنداني به آنها نمي كند.

براي حفظ كردن مطالب حفظي كه گاهاً پايه اي مي باشند، استفاده از فيش برداري و مرور آنها بسيار مفيد است .

توجه داشته باشيد كه كسب درصد بالا در اين درس مي تواند جبران كننده دروس رياضي و فيزيك باشد. اگر مي خواهيد در رشته هاي مهندسي و در يك دانشگاه خوب قبول شويد كسب درصد بالاي 70 الزامي به نظر مي رسد و براي كسب رتبه هاي عالي درصد بالاي 85 مناسب است .

در اين درس مطالعه ي دقيق كتاب درسي الزامي است . مطالب اين درس را خيلي دقيق بخوانيد. توجه به اشكال ، زيرنويس ها و نمودارها و…. شما را در درك مفاهيم درسي و درنتيجه در تست زني بهتر كمك مي كند.

به خاطر فرّار بودن مباحث اين درس سعي كنيد مرورهاي مرتب را در برنامه ي خود قرار دهيد.

در درس شيمي توجه به خواص فلزات ، نافلزات و خواص و ويژگيهاي مولكولها، عناصر و تركيبات آنها و رفتارهاي غيرعادي عناصر، همچنين توجه به پيوندها و آزمايش ها و واكنش هاي شيميايي بسيار مهم است .

علاوه بر مطلب بالا شناخت كلي از جدول مندليف و درك درست گروهها و دوره ها لازم است و شما بايد کاملاً به جدول مندليف تسلط داشته باشيد. گروههاي مهم مانند گروه اوّل دوم، هفتم و هشتم را با توجه به عناصر و خواص گروه به خاطر بسپاريد. يكي از راههاي كسب اين شناخت كلي مراجعه ي مكرر به جدول در سال هاي قبل از كنكور مي باشد. در شيمي نيز از ياديارها مي توانيد استفاده هاي زيادي بكنيد. مثلاً

I) اكسيد و هيدروكسيد عناصر  سارق (حروف اوّل سرب، آلومينيوم، روي، قلع ) آمفوتر هستند يعني دربرابر بازها خاصيت اسيدي و دربرابر اسيدها خاصيت و خصلت بازي دارند.

II) سولفات هاي كاسب (حرف اوّل كلسيم ، استرانسيم ، سرب ، باريم ) رسوب كننده هستند يعني انحلال پذيري آنها در آب خيلي كم است .

III) عناصر پتاس بژ (حرف اوّل پلونيم، تلور، آرسنيك، سيليسيم، بور، ژرمانيم ) عناصر شبه فلز در جدول تناوبي مي باشند.

IV) و يا عناصر گروه سوم را از پايين به بالا مي توان توسط جمله ي زير به خاطر بسپاريد:

 V) و يا عناصر گروه دوم را توسط كلمه ي مخفف بم كاسبر  (حروف اول بريليم، منيزيم، كلسيم، استرانسيم، باريم، راديم ) مي توانيد به خاطر بسپاريد.

 دروس  اختصاصي گروه علوم تجربي

 زيست شناسي

 درس زيست شناسي به خاطر دارا بودن بالاترين ضريب (ضريب 12) در كنكور سراسري گروه علوم تجربي از اهميت ويژه اي برخوردار است و نقش مهم و كليدي را در ورود شما به دانشگاه به عهده دارد.

اگر تصميم داريد در يكي از رشته هاي خوب رشته ي علوم تجربي مانند پزشكي ، دندانپزشكي ، داروسازي و… قبول شويد، بايد در اين درس درصدي بالاتر از 80-85  درصد را كسب كنيد.

به خاطر تأثير مهمي كه اين درس در كنكور دارد، معمولاً دانش  آموزان اين درس را خيلي خوب مطالعه مي كنند. نكته ي مهمي كه شما در هنگام مطالعه ي اين درس بايد به آن توجه داشته باشيد مرور است . اين درس ، درسي نيست كه با يك بار خواندن بتوانيد در آن درصد بالايي كسب كنيد بنابراين مرورهاي متوالي  از اين درس را در برنامه ي خود قرار دهيد. براي كسب يك رتبه ي زير 1000 مطالعه ي مستمر و حداقل روزانه 2 ساعت الزامي به نظر مي رسد.

در هنگام مطالعه ي فصل هاي جديد، مطالب فصل قبل را از روي خلاصه هاي خود بخوانيد تا آنها را فراموش نكنيد و بازهم تكرار مي كنم : «اين درس را چندين بار به طور جدي و فعال مرور كنيد.»

با توجه به تغييرات کتاب هاي زيست شناسي نسبت به سال هاي گذشته ، ديگر نمي توان به کتاب زيست پايه ي خاصي (مثلاً پيش دانشگاهي) اهميت بيش تر دارد. اولاً مطالب کتاب هاي زيست بسيار به هم پيوسته مي باشند و براي يادگيري مطالب لازم است تمامي کتاب هاي زيست را (دوم، سوم، پيش دانشگاهي) به دقت مطالعه کرد و ثانياً برخلاف سال هاي گذشته ديگر سهم پايه ي خاصي در پرسش هاي کنکور بيش تر از پايه ي ديگر نيست و مي توان گفت تقريباً تعداد پرسش هاي برابري از هر سه پايه مطرح مي شود.

در اين درس بررسي تست هاي سال هاي قبل كنكور سراسري و دانشگاه آزاد بسيار مهم است . تقريباً نيمي از پرسش ها در اين درس در سال هاي قبل به نحوي آمده است . (مثلاً به صورت پرسش هاي مشابه ) كه اين امر خود اهميت مرور و بررسي تست هاي سال هاي اخير آزمون سراسري را در اين درس نشان مي دهد.

 شيمي

 با توجه به ضريبي كه اين درس در كنكور سراسري دارد (ضريب 9) يكي از بااهميت ترين دروس اختصاصي گروه علوم تجربي است (يعني بعد از زيست شناسي مهم ترين درس به حساب ميآيد.) قبولي در رشته پزشكي بدون كسب يك نمره ي بالا در اين درس امكان ندارد. درصد اين درس جبران كننده دروس فيزيك و رياضي است . براي كسب يك نمره ي خوب علاوه بر جزوات اساتيد حتماً كتاب درسي را نيز بادقت مطالعه كنيد و از حل و توجه به تمرينات هر فصل نيز غافل نشويد. دقت داشته باشيد براي كسب رتبه ي زير 2000 بايد حداقل 70 درصد و براي كسب رتبه هاي سه رقمي (زير 1000) نياز به درصد بالاي 80 داريد. با نگاهي گذرا به درصدهاي كسب شده در اين درس توسط دانش  آموزان رشته تجربي متوجه خواهيد شد اين درس داراي ميانگين بالايي است بنابراين سعي كنيد از هم قطارهاي خود عقب نمانيد.

براي مطالعه ي مؤثر اين درس به نكاتي كه در شيمي رشته رياضي توضيح داديم دقت كنيد. البته به اين نكته نيز توجه داشته باشيد كه پرسش ها ي شيمي رشته تجربي سخت تر از پرسش هاي شيمي رشته رياضي مي باشد.

 رياضي

 برخلاف تصور اكثر دانش  آموزان رشته ي علوم تجربي اين درس از اهميت زيادي در كنكور برخوردار است . معمولاً دانش  آموزان رشته ي علوم تجربي اعتقاد دارند درس رياضيات با ضريب 6 در كنار دروسي مانند زيست شناسي كه ضريب 12 و شيمي كه ضريب 9 دارد از اهميت كمي برخوردار است . سخت بودن اين درس براي دانش  آموزان رشته تجربي اين مسأله را تشديد مي كند. بايد دقت داشته باشيد از لحاظ محاسباتي كه براي تعيين نمره تراز صورت مي گيرد، ارزش يك تست زيست شناسي به خاطر درصد آن به اندازه ي ارزش دو تست رياضي   [ به دليل انحراف معيار بالاي اين درس   ] نمي باشد. سعي كنيد اين تصور غلط را از ذهن خودتان دور كنيد.

اين درس در كنكور از اهميت خاصي برخوردار است و درست مانند درس عربي در دروس عمومي ، داراي انحراف معيار بسيار بالايي است . اگر مي خواهيد در رشته ي پزشكي قبول شويد و يا اگر تصميم داريد رتبه ي بسيار خوبي را كسب كنيد بايد در درس رياضي نيز نمره ي بالايي کسب کنيد. درصد درس رياضي در گروه علوم تجربي ، تعيين كننده شهر و دانشگاه است . كسب يك درصد خوب مثلاً 50 درصد يا كسب يك درصد خيلي خوب مثلاً بالاي 80 درصد معجزه مي كند و به شما در كسب رتبه هاي زير 1000 و يا در مورد دوم براي كسب رتبه هاي دو رقمي كمك فراواني مي كند. در هنگام مطالعه ي اين درس دقت داشته باشيد كه حل تمرين ها و مسائل ، بسيار مفيد و ضروري است . برخي از دانش  آموزان تجربي اين درس را مانند زيست شناسي مطالعه مي كنند، كه اين كار بسيار اشتباه مي باشد. در درس رياضي پس از مطالعه ي دقيق درس از مسائل حل شده شروع كنيد و باحل مجدد آنها، بدون رجوع به كتاب كار را ادامه دهيد. سپس مسائل كتاب و يا جزوه درسي تان را با دقت حل كنيد و پس از آن كه به درس و مسائل احاطه پيدا كرديد به سراغ تست برويد. مرور اين درس را نيز در برنامه ي درسي خودتان بگنجانيد و مطابق برنامه ي مرورها به درس هاي قبلي بازگشته و آنها را مرور كنيد تا دچار فراموشي نشويد. برخي از دانش  آموزان در حل مسائل و تست ها كار را تا اواسط حل ادامه مي دهند و سپس به هواي آنكه اين تست را فرا گرفته اند، حل مسأله يا تست را رها كرده و به سراغ تست بعدي مي روند. اگر مي خواهيد در كنكور دچار مشكل نشويد اين كار را نكنيد و مسأله را تا رسيدن به جواب نهايي دنبال كنيد. اين كار علاوه بر افزايش سرعت و دقت عمل شما در كنكور باعث افزايش توانايي حل مسأله مي گردد. در هنگام پاسخگويي به سؤالات تجربي اكثر دانش  آموزان از درس زيست شناسي شروع مي كنند و پس از پاسخگويي به شيمي و فيزيك و در آخرِ كار هنگامي كه ذهن آنها خسته شده است به سراغ سخت ترين تست ها در اين درس مي روند. در اين درس معمولاً حدود 8-10  تست بسيار ساده طرح مي شوند. پيشنهاد مي شود اگر اين درس را خوب مطالعه كرده ايد در ابتدا به سراغ اين 8-10 تست برويد و آنها را در فرصتي حدود 20 دقيقه حل كنيد از زمان 35 دقيقه ي رياضي هنوز 15 دقيقه باقي است . پاسخگويي صحيح به اين 8 الي 10 تست درصدي بين 25 تا 5/33 را براي شما به همراه دارد كه يك درصد پايه اي و مناسب براي شما با توجه به زمان حل آنها مي باشد. سپس به سراغ تست هاي زيست شناسي ، شيمي و فيزيك برويد و آنها را بادقت حل كنيد. اگر فرصت اضافي داشتيد به سراغ بقيه ي تست هاي رياضي برويد. البته شما بايد نحوه ي پاسخ گويي به دروس مختلف را در آزمون هاي آزمايشي (قبل از کنکور) امتحان کرده و بهترين شيوه ي پاسخ گويي متناسب با ويژگي هاي تحصيلي و فردي خودتان را انتخاب کنيد. درصورتي كه دانش  آموز ضعيفي در اين درس هستيد، اين درس را رها نكنيد. حداقل مباحثي را كه آنها را راحت تر ياد مي گيريد و يا مباحثي كه سؤال خيز هستند (با مشورت معلم رياضي تان ) انتخاب كنيد و در آنها به يادگيري در حد تسلط برسيد و در كنكور سعي كنيد به سراغ آنها رفته و حداقل به تست هاي ساده پاسخ دهيد.

 فيزيك

 در اين درس دانش  آموزان رشته ي تجربي داراي ميانگين درصدي پايين تر از زيست شناسي و شيمي مي باشند. اين درس نيز به دليل ضريبي كه دارد در رشته ي تجربي از اهميت خاصي برخودار است و كسب يك درصد بالا مي تواند بسيار حائز اهميت باشد. توضيحات مربوط به مطالعه ي اين درس در يك توصيه ي مهم در درس فيزيك رشته رياضي آمده است . همانطور كه در آنجا بيان شد، تسلط بر مفاهيم ، حل مسائل ، حل تست ها از جمله تست هاي آزمونهاي سراسري و دانشگاه آزاد و همچنين مرور، بسيار مهم است . براي آشنايي بيش تر بخش ذكر شده را مطالعه كنيد. حتي اگر دانش آموز ضعيفی در اين درس هستيد، حتماً سعي کنيد که اين درس را در برنامه ي درسی خود بگنجانيد يا حداقل مباحثي را که راحت تر ياد مي گيريد، حتماً بخوانيد. چنان چه احساس مي کنيد به تمامي مباحث به يک اندازه  تسلط داريد، بهتر است که مطالب ر ابه ترتيب زير مطالعه کنيد: 1- نور 2- فشار 3- گرما و ترموديناميک 4- مکانيک 5-  الکتريسته 6- مو

 زمين شناسي

  اين درس در برخي از رشته ها مانند زمين شناسي و شيمي و… داراي ضريب هستند و براي بقيه ي رشته ها داراي ضريب صفر است . به اين دليل اکثر دانش آموزان از مطالعه ي اين درس و پاسخ دادن به سوالات زمين شناسي صرف نظر مي کنند. اما بايد توجه داشته باشيد که کسب يک نمره ي متوسط يا بالا تاثير زيادي در رتبه ي کشوري شما مي گذارد و قبول شدن در رشته هايي که به صورت کشوري در آن ها گزينش صورت مي گيرد، متاثر از رتبه ي کشور شما خواهد بود. شما مي توانيد با گنجاندن مطالعه ي اين درس در برنامه ي درسي خود حتي در سه يا دو ماه قبل از آزمون و پاسخ دان به پرسش هاي این درس رتبه ي کشوري بهتري کسب کنيد. در بحث روش هاي مطالعه ي اين درس به مباحث مطرح شده در درس زيست شناسي مراجعه كنيد. (زيرا روش هاي مطالعه ي اين دو درس بسيار شبيه به هم هستند.)

 دروس علوم انساني

به  قول سقراط «فقط نهايت جهل يا نهايت هوشمندي مي تواند در مقابل تغيير مقاومت کند» پس عزيزان تا چراغ کنکور سبز است سعي کنيد با قايق خويش از اين مسير رنگي عبور کنيد.

هميشه تعداد داوطلبان انساني بيش از ساير گروه هاست و برعکس، پذيرش دانشگاه ها، کم تر از ساير گروه ها مي باشد. ولي با اين وصف، اگر کسي آگاهانه و هدف مند در جريان کنکور قرار گيرد مي تواند نتيجه ي مطلوبي بگيرد، حتي اگر  آن شخص، از جمله ي دانش آموزان ضعيف و متوسط باشد؛ زيرا بر خلاف گروه هاي رياضي و تجربي، در گروه انساني، داوطلب مي تواند با درک موقعيت خود و شرايط موجود کنکور انساني و در نظر گرفتن نقاط ضعف و قوت آن، گام هاي خود را محکم تر و موثرتر بردارد. به عنوان نمونه در سال هاي اخير، دانش آموزي داشتيم که معدل ديپلم او 57/10 بود و از مدرسه نيز اخراج شده بود ولي با انگيزه ي بسيار خوب و با تلاشي هدف مند به نتیجه رسيد و نفر اول کنکور شد: “به  عمل کار برآيد”

* عميق خواندن بعضي دروس به جاي خواندن همه ي درس ها

تجربه ثابت کرده است، آن هايي که از 100% مطالب درسي و کتاب ها را با عمق 75% مي خوانند به مراتب کم تر از داوطلباني نتيجه مي گيرند که 75% مطالب را با عمق 100% مي خوانند.

* «ترک کردن عادت های بد»

شايد داوطلب، يک يا چند عادت مطالعاتي بد داشته باشد که بايد به تدريج بتواند آن‏‏ها را محدود يا حذف کند. مثل:

1-مطالعه ي پيوسته ي يک درس يا کتاب در يک روز: اين روش مخصوصاً براي کسي که چند روز ديگر همه ي دروس را بايد در زمان محدودي پاسخ دهد، خوب نبوده و آزار دهنده خواهد بود.

2- عادت به شب خواني: الان زماني است که بايد از همه ي فرصت ها استفاده ي مناسب کرد ولي نياز به خوابيدن و استراحت، نبايد فداي مطالعه ي فشرده ي پيش از کنکور شود.

3- عادت به مطالعه در فضاي آرام: شايد محل و زمان برگزاري آزمون شما، زياد آرام و مناسب نباشد و اين عادت قبلي و  وسواس درباره ي آرامش محل مطالعه و آزمون، مانع رسيدن به نتيجه ي مطلوب  شود.

4- عادت هاي اجرايي: بد خواندن پرسش ها يا گزينه‏ها، بي دقتي در محاسبات ساده (بي توجهي به مثبت يا منفي بودن عدد، عددگذاري اشتباه در فرمول ها)، بي توجهي به فعل منفي جمله‏ي پرسش ( است / نيست، دارد / ندارد، فاقد است/ واجد نيست) عدم توجه به شماره ي پرسش در برگه ي پاسخ نامه ي پرسش ها.

نکته ي 1: در سال هاي اخير، داوطلب بايد شمار ه ي گروه آزمون خود را در برگه ي پاسخ نامه بر اساس برگه ي پرسش ها، مشخص کند مثلاً  آزمون،،،، يا. بعضي داوطلبان اين امر را فراموش مي‏کنند.

نکته ي 2: اگر تا الان درس تاريخ و جغرافيا را مطالعه ي دقيق نکرده ايد ولي جزو داوطلباني هستيد که در آزمون هاي جامع بيش‏تر از 80% پرسش ها را پاسخگو هستيد، حتماً به اين درس ها بپردازيد، در غير این صورت، توصيه نمي‏شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *