دانلود رایگان سوالات و کلید پاسخ کارشناسی ارشد مجموعه دریانوردی- کد 1266

دانلود رایگان سوالات و کلید پاسخ کارشناسی ارشد مجموعه دریانوردی- کد 1266

دانلود دفترچه سوالات 94       دانلود کلید پاسخ 94

معرفی رشته

هدایت‌ و رهبری‌ کشتی‌ و مدیریت‌ نیروی‌ انسانی‌ شاغل‌ در کشتی‌ وظیفه‌ یک‌ مهندس‌ دریانوردی‌ است‌. به‌ همین‌ دلیل‌ برخی اساتید رشته‌ مهندسی‌ دریا معتقدند که‌ این‌ رشته‌ را نباید یکی‌ از گرایش‌های‌ مهندسی‌ دریا به‌ شمار آورد چرا که‌ یک‌ مهندس‌ دریا به‌ عنوان‌ کاپیتان‌ کشتی‌ مسؤولیت‌ راهبری‌ و مدیریت‌ کشتی‌ را برعهده‌ دارد و حرفه‌اش‌ یک‌ کار فنی‌ یا مهندسی‌ نیست‌.

دانشجویان‌ دریانوردی‌ با این‌ که‌ تاحدودی‌ مسایل‌ فنی‌ را می‌خوانند ولی‌ مقدار قابل‌ توجهی‌ از درس‌هایشان‌ ارتباطی‌ با مسایل‌ فنی‌ ندارد. برای‌ مثال‌ مطالعه‌ آب‌ و هوا، جغرافیا و چگونگی‌ یافتن‌ مسیرها از جمله‌ درس‌های‌ این‌ رشته است‌ که‌ ارتباطی‌ با دروس‌ رشته‌های‌ مهندسی‌ ندارد.

این رشته دارای 2 گرایش حمل و نقل دریایی و بندر و کشتیرانی می باشد.

در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور ارشد و نیز افرادی که در بازار کار و کاریابی به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی(سرفصل) و تعداد واحدها، دانشگاه های دارای رشته دریانوردی، معرفی سایر گرایشهای ارشد و دکترای مهندسی دریا (به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آموزش عالی) و معرفی فرصت شغلی و بازارکار این رشته ارایه می شود.

برنامه درسی (سرفصل) ارشد دریانوردی و تعداد واحدها :

تعداد کل واحدها : 32 واحد
دروس اصلی مشترک : 18 واحد
دروس تخصصی هرگرایش : 10 واحد
پایان نامه : 4 واحد

دانشگاههایی که در رشته ارشد دریانوردی – حمل و نقل دریایی پذیرش دانشجو دارند
بر اساس دفترچه انتخاب رشته ارشد 94

دانشگاه علوم دریایی و دریا نوردی چابهاردانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر
دانشگاه صنعتی امیرکبیر

دانشگاههایی که در رشته ارشد دریانوردی – بندر و کشتیرانی پذیرش دانشجو دارند
بر اساس دفترچه انتخاب رشته ارشد 94

دانشگاه علوم دریایی و دریا نوردی چابهار

 گرایش های ارشد مهندسی دریا (بر اساس دفترچه راهنمای کنکور ارشد 94) :

  • معماری کشتی گرایش سازه کشتی
  • معماری کشتی گرایش هیدرو مکانیک کشتی
  • مهندسی دریا (با 3 گرایش)
  • مهندسی ساخت در صنایع دریایی

 گرایش های دکترای مهندسی دریا (بر اساس دفترچه کنکور دکترا 93):

  • مهندسی دریا

آینده‌شغلی و بازار کار

هر کشتی تجاری نیاز به ۵ مهندس کشتی‌ تحت عنوان مهندس ۱ ، مهندس ۲ الی مهندس ۵ دارد. حال اگر تعداد کشتی‌های تجاری موجود در کشور را حدود ۱۰۰ کشتی تخمین بزنیم، می‌بینیم که حداقل به ۵۰۰ فارغ‌التحصیل مهندسی کشتی نیازمندیم. که این افراد در بدو استخدام از مهندسی ۵ شروع کرده و به مرور به مهندسی ۱ می‌رسند.
از همین‌جا روشن می‌شود که کشور ما نیاز بسیاری به فارغ‌التحصیلان این رشته دارد. از نظر وضعیت درآمد نیز چون مهندسان کشتی مقداری از حقوق خود را به ارز دریافت می‌کنند، نسبت به مهندسان دیگر درآمد بهتری دارند.

فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی کشتی‌سازی می‌توانند در ارگانهایی که به ساخت سکوها و یا اسکله‌ها می‌پردازند، مشغول به کار شوند . همچنین فارغ‌التحصیلان می‌توانند در کارخانه‌های خصوصی و یا دولتی که کشتی‌های کوچک و قایق‌های موتوری را می‌سازند و بخصوص در زمینه تعمیر کشتی فعال هستند، مشغول به کار گردند و البته اگر دانشجویان در دوره فوق‌لیسانس این رشته که در دو گرایش  سازه کشتی  و  معماری کشتی  ارائه می‌گردد، پذیرفته شده و ادامه تحصیل دهند، فرصت‌های شغلی بیشتر و بهتری خواهند داشت.

هدف از گرایش مهندسی دریانوردی نیز همچون گرایش مهندسی کشتی‌، گسترش ناوگان بازرگانی کشور و ایرانی کردن پرسنل دریایی می‌باشد و به همین دلیل تعدادی از دانشجویان این گرایش بورسیه ارگانهای دریایی کشور هستند و پس از آنکه ۱۸ ماه بر روی آبهای خارج از کشور دوره کارآموزی خود را گذراندند، در ناوگان ارگان بورس دهنده مثل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفت‌کش مشغول به کار می‌شوند.

وضعیت نیاز کشور به این رشته در حال حاضر

در حال حاضر یکی از کارخانه های فعال در عرصه کشتی‌سازی کارخانه صدرا در بوشهر می باشد که می تواند محلی برای جذب فارغ‌التحصیلان این رشته ‌باشد.

البته کارخانه کشتی‌سازی صدرا تنها کارخانه کشتی‌سازی ایران نیست. بلکه کارخانه نکا در شمال و اروندان در خلیج‌فارس نیز از دیگر کارخانه‌های مهم کشتی‌سازی ایران هستند که فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند به عنوان مهندس تولید که وظیفه اجرای طرح‌های ساختمانی کشتی‌ها را بر عهده دارد، جذب این کارخانه‌ها بشوند.

مهندس کشتی‌ساز می‌تواند در سازمان بنادر و کشتیرانی وظیفه ساخت سکوهای شناور را بر عهده گرفته و یا به عنوان مهندس ناظر بر حسن اجرای طرحهای اجرایی نظارت بکند و بالاخره در صنایع دریایی به کارهای تحقیقاتی بپردازد. چرا که در این رشته عرصه فعالیت‌های تحقیقاتی بسیار گسترده می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *