دانلود رایگان سوالات و کلید پاسخ کارشناسی ارشد مجموعه ریاضی- کد 1208

دانلود رایگان سوالات و کلید پاسخ کارشناسی ارشد مجموعه ریاضی- کد 1208

دانلود دفترچه سوالات 94      دانلود کلید پاسخ 94

معرفی رشته:

معمولاً در هر زمینه موضوعی را تحت عنوان مادر معرفی می ­کنند. از رشته ریاضی نیز به عنوان مادر سایر علوم یاد می شود. به اذعان اکثر دانشمندان و محققان، کمتر رشته یا شاخه ­ای از علم است که ریاضی در آن کاربردی ندارد.

هر یک از رشته ­های متعدد علمی و شاخه ­های گوناگون معارف بشری، سهمی را برای پاسخ به پرسش­های گوناگون آدمی و رفع نیازهای مادی و معنوی او قائلند یا این انتظار از آن­ها در بین مردم وجود دارد.
علم ریاضیات چه در زمینه معنوی و چه در زمینه مادی توسعه ­ای شگرف داشته و روز به روز به گستردگی آن افزوده می­گردد. این توسعه و پیشرفت ریاضیات سبب پیشرفت سایر علوم گردیده است به نحوی که سایه علم ریاضیات به وضوح دیده می­شود.
بر همین اساس ریاضی خوانان در رشته ریاضیات و کاربردها تعدادی مباحث مختلف از علم ریاضیات را در دوره­ لیسانس فرا می ­گیرند و در ادامه در مقطع کارشناسی ارشد و به خصوص دکتری به صورت تخصصی گرایش و زمینه ­ای خاص را پیش می­ گیرند. اما سؤالی که مطرح می­شود این است که آیا این علم اشباع شده است؟

هدف از رشته ارشد ریاضی کاریردی تربیت افرادیست که بتوانند در زمینه ریاضیات کاربردی، مهارتهای علمی و عملی لازم راکسب کرده و به تدریس در دانشگاهها و موسسات آموزشی  بپردازند و همچنین قادر به کاربرد ریاضیات بوده، بتوانند رهگشای مشکلات مملکت باشند.

با توجه به کاربرد ریاضی در علوم دیگر، ضرورت تشکیل این رشته بیشتر مشخص می شود. رشته کارشناسی ارشد رياضي کاربرديداراي سه گرايش رياضي فيزيک، تحقيق در عمليات و آناليز عددي مي باشد.

برنامه درسی (سر فصل) ارشد ریاضی کاربردی و تعداد واحدها :

تعداد کل واحدها : 32 واحد
دروس اصلي و اختصاصي 12 واحد
دروس انتخابي 12 واحد
سمينار 2 واحد
پايان نامه 6 واحد

کارشناسی ارشد ریاضیات و دکتری:

اکثر دانشگاه­های ایران مقطع ارشد و دکتری رشته ریاضیات و کاربردها را دارا می ­باشند. اما گرایش­های مختلف رشته ریاضیات و کاربردها در هر دانشگاهی وجود ندارد.
تنها تعداد معدودی از دانشگاه­های دولتی تمامی گرایش­ها را دارا می­باشند. اما موضوعی که داوطلب باید بداند این است که باید آگاهانه و بر اساس زیرگرایش مورد علاقه دانشگاه مقصد را انتخاب نماید.

آينده شغلي ، بازار كار ، درآمد:

«كاربرد رياضي در علوم مختلف انكارناپذير است. براي مثال مبحث آناليز تابعي در مكانيك كوانتومي، كاربرد بسياري زيادي دارد و يا در بيشتر رشته‌هاي مهندسي معادله «لاپ لاسي» كه يك معادله رياضي است، مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
در جامعه‌شناسي نيز نظريه احتمال و نظريه گروهها نقش بسيار مهمي ايفا مي‌كند.
در كل بايد گفت كه همه صنايع ،‌زير ساخت رياضي دارند و به همين دليل در همه مراكز صنعتي و تحقيقاتي دنيا، رياضيدانها در كنار مهندسان و دانشمندان ساير علوم حضوري فعال دارند و آنچه در نهايت ارائه مي‌شود، نتيجه كار تيمي آنهاست.»

دكتر رياضي از اساتيد دانشگاه در مورد فرصت‌هاي شغلي موجود در ايران مي‌گويد:

«اگر در جامعه ما مشاغل جنبه علمي داشته باشند، قطعا به تعداد قابل توجهي رياضيدان نياز خواهيم داشت چون يك رياضيدان مي‌تواند مشكلات را به روش علمي حل كند. البته اين به آن معنا نيست كه در حال حاضر هيچ فرصت شغلي براي يك رياضيدان وجود ندارد اما بايد حضور رياضيدانها در مراكز تحقيقاتي و صنعتي پررنگتر باشد.»

هرچقدر كه شغل يك فرد تخصصي‌تر شود، ميزان رياضياتي كه لازم دارد، بيشتر مي‌گردد.

براي مثال يك مهندس الكترونيك از آناليز تابعي و فرآيندهاي تصادفي استفاده مي‌كند و يا يك برنامه‌ريز پروژه‌هاي اقتصادي از مطالب پيشرفته آماري مانند سريهاي زماني ، به عنوان ابزار كار ياري مي‌گيرد.
به همين دليل امروزه تربيت متخصصان علم رياضي، يعني افرادي كه قادر هستند رياضيات مورد نياز را آموزش داده و يا توليد كنند، اهميت بسيار زيادي دارد. چرا كه لازمه پيشرفت در تكنولوژي ، توجه به دانش رياضي مي‌باشد.

اما يكي از دانشجويان اين رشته نظر جالبي در مورد توانايي يك فارغ‌التحصيل رشته رياضي دارد:

«درست است كه در جامعه ما مكان مشخصي براي جذب فارغ‌التحصيلان رياضي وجود ندارد اما يك ليسانس رياضي به دليل نظم فكري و بينش عميقي كه در طي تحصيل به دست مي‌آورد، مي‌تواند با مطالعه و تلاش شخصي در بسياري از شغل‌ها ، حتي شغل‌هايي كه در ظاهر ارتباطي با رياضي ندارد موفق گردد.»

تواناييهاي فارغ‌التحصيلان مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري

نظر به اين كه در مقاطع تحصيلات تكميلي به جنبه‌هاي پژوهشي، تحقيقاتي و كاربردي با ديدي عميقتر پرداخته مي‌شود، فارغ‌التحصيلان اين مقاطع داراي تواناييهاي علمي و تحقيقاتي و محاسباتي زيادي هستند و در كارهاي اجرايي نقش مهم و ارزنده‌اي دارند.
در مقطع دكتري، دانشجويان ضمن افزايش مراتب علمي خود در يك زمينه خاص، قدرت ، توان و صلاحيت خود را در جهت انجام طرحهاي تحقيقاتي در سطح ملي و منطقه‌اي افزايش مي‌دهند و قادر به توسعه مرزهاي دانش و رفع معضلات علمي و اجرايي از طريق پژوهش مي‌باشند.
فارغ‌التحصيلان مقاطع تحصيلات تكميلي مي‌توانند با توجه به تخصص ويژه خود، در مراكز علمي و پژوهشي، مراكز تحقيقاتي، دانشگاهها و صنايع و مراكز آموزش عالي به عنوان عضو هيات علمي يا عضو پژوهشي جذب گردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *