طه هاشمی:صالحی امیری اتفاقات خوبی را در وزارت ارشاد رقم خواهد زد

طه هاشمی:صالحی امیری اتفاقات خوبی را در وزارت ارشاد رقم خواهد زد

سید طه هاشمی روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا افزود: کسی که می خواهد بر مصدر صدارت دستگاه فرهنگی دولت قرار گیرد اولا باید فرهنگ را با همه ابعاد و مولفه هایش بشناسد ثانیا توان و قدرت مدیریتی زیادی را داشته باشد.
هاشمی گفت: امروز قدرت کشورها با سلاح و تعداد نیروهای مسلح سنجیده نمی شود بلکه با قدرت و تاثیرگذاری فرهنگی ارزیابی می شود. هر ملتی که بتواند فرهنگ خود را به ملت های دیگر تحمیل کند و توجه آنها را به آداب و رسوم، سنت ها، سبک زندگی، اعتقادات، رفتار اجتماعی، قیاس ملموس و ناملموس و سایر مولفه ها جلب کند، صاحب نفوذ و قدرت بیشتری است.
نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نکته دیگر در مدیریت فرهنگی، جدا کردن مرزهای فرهنگ از سیاست و سیاسی کاری است. فرهنگ و مظاهر آن متعلق به همه مردم با سلیقه های مختلف است از این رو انحصار و تنگ نظری در عرصه فرهنگی جایی ندارد.
وی گفت: نکته بعدی این است که خداوند در قرآن کریم خطاب به رسول اکرم(ص) می فرماید:’ این اخلاق نیکو و تکریم دیگران توسط تو بود که به سلطان قلب ها تبدیلت کرد’ با درشتی، غلظت، اخم و عبوس بودن نمی توان مقوله فرهنگ را ساماندهی کرد.
طه هاشمی خاطرنشان کرد: مولفه دیگر محصولات و بسته های فرهنگی است. امروز جوامع مختلف در معرض بسته های فرهنگی دیگر کشورها قرار دارند. هر بسته ای که جامعیت و جاذبه بیشتری داشته باشد مخاطب بیشتری هم خواهد داشت. بنابراین مدیر فرهنگی کشور باید برای طراحی و تولید محصولات فرهنگی متناسب با نیاز مخاطبان اهتمام داشته باشد. منظور از مخاطبان این بسته های فرهنگی هم کل جامعه ایران است.
وی تصریج کرد:‌ جامعه ما امروز نیازمند یک تحول فرهنگی و انقلاب اخلاقی است. اخلاق در جامعه ما در معرض سقوط قرار گرفته است. باید اعتماد سازی کرد و در مقابل رذائل اخلاقی برنامه داشت. همه رسالت پیامبراکرم(ص) تکمیل مکارم اخلاق بود. چرا که بنای فرهنگ جامعه باید بر پایه اخلاق پایه گذاری شود. مصیبت جامعه امروز ما این است گه اخلاق سقوط کرده و رذالت های اخلاقی جای اصالت و ارزش های اخلاقی را گرفته است.
طه هاشمی ادامه داد: مدیر فرهنگی جامعه ما امروز باید در مقابل این بداخلاقی ها بایستد و با نگاه پدرانه همه ملت را در کنف حمایت خود قرار دهد. به نظرم آقای صالحی امیری فرهنگ را می شناسد و سال ها در این حوزه کار کرده است. از سویی از اساتید صاحب نام فرهنگی دانشگاه و فردی است که برنامه ریزی و مدیریت فرهنگی را در قالب دروس دانشگاهی طراحی و مدیریت کرده است.
وی گفت: ایشان سال ها در مرکز استراتژیک روی مبانی فرهنگی، مولفه ها و توسعه فرهنگی کار کرده است. ما همچنین در شورای راهبری فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی همواره از نظرات کارشناسی و پخته ایشان استفاده کرده و می کنیم. بنابراین به این دلیل که هم مدیریت فرهنگی انجام داده و هم شناخت و فهم صحیحی از فرهنگ دارد، می تواند در این مقطع وزیر خوب و موثری باشد.
طه هاشمی اظهار کرد: البته باید گفت که ‘ صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت’ همین جا بایست از خدمات جناب آقای دکتر جنتی به ویژه در مواردی که شجاعانه در برابر فزون خواهی ها ایستادگی کردند تقدیر کنم.
وی گفت: نکته پایانی این است که متاسفانه کارهای بزرگ و گسترده فرهنگی ما در دست جریان ها و نهادهایی است که اصلا پاسخگو نیستند و هر بلایی که می خواهند سر فرهنگ این کشور می آورند و مدعی هم هستند. عملکرد غلط آنها در طی سالیان طولانی با صرف هزاران میلیارد تومان وضعیت فرهنگی شده که خودشان به آن انتقاد دارند.
طه هاشمی ادامه داد: موضوع فرهنگی موضوعی است که در یک بازه زمانی طولانی شکل می گیرد و اثر می کند. فرهنگ مقوله ای که باید سالها بگذرد تا آثار آن در لایه های مختلف اجتماعی مشهود شود. فرهنگ فعلی کشور که به آن انتقاد می شود محصول کار کسانی است گه در گذشته بدون برنامه و با مدیریت ضعیف و عدم شناخت درست از مقوله فرهنگ و ارتباطات میان فرهنگی، سرمایه این ملت را هدر دادند.
وی گفت: جالب است که این افراد اکنون خود مدعی شده اند. در حالی که خود اینها باید در این زمینه پاسخگو باشند. وگرنه وزیری که در یک دوره 2 تا 3 ساله کار می کند نمی تواند اثر چندانی بر فرهنگ بگذارد.به ویژه اینکه افرادی در کشور هستند که کار فرهنگی در دست آنهاست ولی خارج از محدوده پاسخگویی قرار دارند.
طه هاشمی خاطرنشان کرد: البته دستگاه های سیاستگذار هم در ضعف فرهنگی امروز کشور مستقیما مسئولند. شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیش از سه دهه فعالیت، باید یک بازنگری اساسی در عملکرد و خروجی های خود و نوع نگاهش نسبت به مقوله فرهنگ داشته باشد.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *