سفیر ایران در چین: ایران شناسی آکادمیک در چین روندی تکاملی داشته است

به گزارش کنکوری ارشد دکتری به نقل از ایرنا، «علی اصغر خاجی» که روز شنبه در ششمین سمینار ایران شناسی در دانشگاه پکن سخن می گفت، اظهار داشت: خوشبختانه ایران شناسی آکادمیک در چین هم به لحاظ کمیت و تعداد ایران شناسان و هم به لحاظ روی آوردن به موضوعات متنوع در زمینه ایران، مسیر صعودی داشته به گونه ای که هم اکنون تعداد قابل توجهی از دانشگاههای مهم چین بویژه شهر پکن دارای اساتید برجسته‌ای در حوزه ایران شناسی هستند.
وی با بیان اینکه روابط ایران و چین آنقدر عمیق و گسترده است که امروز می توان انتظار داشت، «مکتب ایران شناسی» در چین دارای هویت و ویژگی های خاص خود باشد و سایر جوامع برای شناخت ایران نیازمند مراجعه به آنها باشند.
سفیر ایران در چین همچنین تصریح کرد که تحولات معاصر در تاریخ ایران به قدری بزرگ و تاثیرگذار بوده که «شناخت ایران معاصر» به بخش مهم ایران شناسی تبدیل شده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به گستردگی تاریخ، تمدن و فرهنگ پرافتخار کشورمان اشاره کرد که مطالعه آن فقط محدود به جغرافیای کنونی ایران خلاصه نمی شود بلکه حوزه وسیعی را در غرب آسیا و آسیای مرکزی تحت پوشش خود قرار می دهد.
عالی ترین مقام سیاسی کشورمان در چین همچنین به این نکته اشاره کرد که ایران همیشه به فرهنگ خود مفتخر بوده و علاوه بر آنکه به فرهنگ سایر ملل احترام گذاشته، از نقاط قوت فرهنگ دیگران نیز تمجید کرده است.
خاجی، یکی از مهمترین مقاطع تاریخ و تمدن ایران را استقبال ایرانیان از اسلام با آغوش باز عنوان کرد و گفت: آموزه های اسلامی تاثیری شگرف در تقویت بنیه های فرهنگی و تمدنی ایران بر جای گذاشته است.
وی ادامه داد: امروز نیز جمهوری اسلامی ایران پیشگام تعامل ملتها، پرهیز از افراط گرایی و نفی خشونت و تروریسم است و مشروعیت خود را از درون، از مردم و از آموزه های اسلامی کسب می کند و در سطح بین الملل نیز پیشگام شعار روابط عادلانه و احترام آمیز ملت هاست.
سفیر ایران در چین خطاب به ایران شناسان حاضر در این سمینار گفت: شما مشغول مطالعه موضوع و پدیده ای هستید که در رشد و تکامل تاریخ بشر سهم چشمگیری داشته و دانشمندان، ادیبان و سیاست ورزان این سرزمین به رشد و تکامل جامعه بشری کمک فراوانی کرده اند ضمن آنکه این سرزمین به لحاظ جغرافیایی در موقعیتی واقع شده که مسیر ارتباط شرق و غرب عالم بوده و مبادلات اقتصادی و فرهنگی ملت ها از طریق آن انجام شده است.
خاجی ادامه داد: به همین خاطر شناخت عمیق تر و درک لایه‌های زیرین فرهنگ ایران در گرو تلاش و کوشش محافل علمی و ایران شناسان آکادمیک است که آشنایی های سطحی را به درک و فهم ریشه ای ارتقاء دهند.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد که تلاش های صورت گرفته در زمینه های تحقیقی و آموزشی و همچنین پرورش نسل جدید ایران شناسان به نتیجه مطلوب برسد و با عرضه تحقیقات و مقالات علمی و آکادمیک، فضای مناسبی برای تحکیم هر چه بیشتر روابط دو کشور ایران و چین در عرصه های مختلف فراهم گردد.
خاجی در خاتمه سخنان خود تاکید کرد که ایران شناسی و چین شناسی باید با تکیه بر مشترکات فروان تاریخی و فرهنگی و از طریق تعامل اساتید و محققان و انجام طرح های مشترک، مسیر رو به روشد خود را طی کرده و شکوفا شود.
گفتنی است، ششمین سمینار ایران شناسی در جریان دیدار و هماهنگی های صورت گرفته میان «محمد رسول الماسیه» رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران با خانم دکتر «وانگ ایدن» مسئول پژوهشگاه ایران دانشگاه پکن صورت گرفته است.
در این همایش فرهنگی که فردا (یکشنبه) به کار خود پایان می دهد، حدود 40 نفر از اساتید و دانشجویان دانشگاه های چین و سه استاد ایران شناس از کشورهای ژاپن آلمان و آمریکا حضور دارند که مقاله های خود را ارائه خواهند کرد.
مقالات ارائه شده از سوی اساتید در چند گروه دسته بندی و در پنل هایی تحت عناوین «فرهنگ ایرانی اسلامی در چین»،«مطالعات سلسله یوان»، «ارتباطات فرهنگی و ادبیات»، «فرهنگ سیاسی»، «داروها و گیاهان دارویی»، «جاده ابریشم و میراث باستانی» …ارائه خواهد شد.
مرکز پژوهش های ایران دانشگاه پکن در اوایل دهه 1990 تاسیس شد که تاکنون پنج سمینار ایران شناسی در این دانشگاه برگزار شده است.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *